Hlavní obsah

Sport pro ty, koho už nebaví běhání ani jízda na kole: Na inline bruslích posílíte zadek i břicho

Foto: Maridav, Shutterstock.com

Jaro a léto jsou měsíce, kdy vybíhají houfy běžců, silnice brázdí šňůry cyklistů a větší prostor dostávají i jiné sportovní aktivity. Bruslení na inlinech je zábavná a efektní sportovní aktivita, které se určitě vyplatí dát šanci. Podle čeho vybrat brusle a jak se připravit na první jízdu?

Článek

Park protkaný zelení, zalitý sluncem, perfektně uhlazená asfaltová stezka a příjemné počasí. To jsou ideální podmínky, které chytnou za srdce každého inlinera. Pokud se chystáte s jízdou na kolečkových bruslích teprve začít, máme pro vás malý úvod do tohoto sportu.

Brusle: skvělé kardio cvičení

Jízdu na bruslích řadíme mezi aerobní neboli kardio aktivity, tedy vytrvalostní cvičení o střední nebo vyšší intenzitě, které posiluje srdce a cévy a zároveň zvyšuje energetický výdej, tedy v zásadě spalování tuků. Kdo se rozhodne shodit pár kil, měl by zařazovat kardio pravidelně. A protože pořád jen běhat (základní kardio pohyb) nemusí každého bavit, je jízda na inlinech super alternativa. Posílíte svalstvo, především na hýždích a stehnech, a kvůli nárokům na stabilitu zapojujete také svaly břicha a boků. Na rozdíl od běhu přitom nezatěžujete tolik klouby, tím pádem se jízdy nemusí bát ani lidé s nadváhou.

Foto: Maridav, Shutterstock.com

Jízdou na inlinech posilujete celé tělo

Jak vybrat inline brusle 

Pokud začínáte, první, co budete řešit, je, jak vybrat kolečkové brusle. Jako u každé sportovní obuvi byste si je měli vyzkoušet, aby vás nikde netlačily a noha v nich byla pevně zafixovaná, zároveň nesmí být větší. Výhodnější jsou tedy kamenné obchody než nákup přes internet. Zásadní je stabilita, tedy jak vám bude v bruslích držet kotník. Klidně se po prodejně trochu projeďte.

Důležitá je velikost a tvrdost koleček. Obecně se začátečníkům doporučují menší  a měkká kolečka, maximálně do 80 mm, která umožňují pomalou a stabilní jízdu. Na velkých, tedy i vysokých kolečkách jste méně stabilní a zároveň jedete rychleji. Pro pokročilého bruslaře, který upřednostňuje rychlou, dynamickou jízdu jsou ideální, začátečník by se na nich ale mohl trápit. Záleží i na dalších parametrech, například aby byl rám úměrný velikosti koleček, tedy ne příliš dlouhý ani krátký. S tím už vám ale poradí prodavač nebo zkušenější kamarád.

Kolik vás bude stát vybavení

Nové inline brusle seženete od zhruba 1200 korun, průměrná cena se pohybuje kolem 3000 korun. Pak potřebujete chrániče na lokty a kolena a chybět by neměla ani helma. Jednoduché chrániče a helmu na inliny seženete do 1500 korun obojí, možná se vám podaří i do tisícikoruny. Oblečení je ideální funkční, třeba to samé, které nosíte na běh. Ale v zásadě si vystačíte i s pohodlným bavlněným tričkem a šortkami či legínami.

Foto: Yuri Hoyda, Shutterstock.com

Pro začátečníky jsou lepší menší a ne moc tvrdá kolečka

Držení těla na inlinech

Jako u mnoha jiných sportů, první setkání může být překvapením. Pokud ale umíte bruslit na ledě, rychle se chytnete. Přesto si pro jistotu zkuste první „krůčky“ doma na koberci nebo venku na trávě.

Ve vhodném terénu pak vypadá pohyb tak, že se rozjedete nohama směrem do V, respektive předsunete jednu nohu dopředu a přenesete na ni váhu, sklouznete se po ní a mezitím předsunete dopředu druhou nohu a takto střídavě pokračujete. Tělem buďte vždy v mírném předklonu, nikdy v záklonu, kolena mírně pokrčená.

Jak se brzdí

Většina amatérských inlinerů vám na otázku, co je na jízdě na inlinech nejtěžší, odpoví, že brždění. Na pravé botě vzadu je brzda, přičemž správně se brzdí tak, že pravou nohu předsunete před levou a zvednete špičku, tím pádem začnete zpomalovat. Je to ale už výzva pro udržení stability a chce to trénink.

Brzdit můžete také pluhem, tedy špičky nasměrujete k sobě podobně jako to znáte z lyží. Zkušenější bruslaři pak brzdí také do T, tedy přenesou váhu na jednu nohu, která směřuje rovně a je pokrčená, druhou mají za ní a vytočí ji úplně kolmo.

Na pohodlnou a bezpečnou jízdu potřebují začátečníci rovnou a hladkou stezku. I drobnější nerovnost vás totiž může rozhodit nebo minimálně jízdu znepříjemnit tak, že vás od dalších pokusů odradí. Když ale vytrváte, odměnou vám bude pocit, že létáte s větrem v zádech.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek