Hlavní obsah

4 důvody, proč je plavání nejlepší letní sport

Foto: Peter Leahy, Shutterstock.com

Letní sport číslo jedna? Mnoho z vás se jistě shodne, že je to plavání. Zvlášť když venku panují horka, se vodní aktivity jeví jako nejlepší způsob trávení léta. Plavání má ale také mnoho pozitiv pro celé tělo. O jaká jde?

Článek

Chystáte se k vodě? Bezva! Tak kromě cachtání na břehu a opalování na pláži věnujte hodinku čistě jenom plavání. Oblíbená letní aktivita má celou škálu pozitiv.

1. Podporuje imunitu

Plavání se podle studií lékařů z kliniky Cambridge Nutrition Clinic řadí mezi deset nejlepších věcí na podporu imunity. Platí to ale především o koupání v přírodních vodách, kde se místo chemického koktejlu nachází dávka biologické energie spočívající ve výskytu živoucích rostlinek a řady enzymů a minerálů. Dejte si ale pozor na zvýšený výskyt sinic a řas, které mohou někteří citliví lidé hůře snášet.

2. Zvětšuje kapacitu plic

Na rozvoj dýchacího systému je plavání hotový zázrak. Zaprvé díky vodorovné poloze dochází k vylučování nežádoucích sekretů z plic a tím k jejich pročištění. Zadruhé jsou při plavání plíce výborně prokrvovány, a tak se zvyšuje podíl kyslíku v krvi. Při problémech s dušností je podstatný i fakt, že při nádechu a výdechu musejí plíce překonat hydrostatický tlak vodního sloupce, díky čemuž dochází k intenzivnímu posilování dýchacích svalů.

Foto: Netfalls Remy Musser, Shutterstock.com

Pravidelné plavání posiluje svaly celého těla, čistí plíce a podporuje imunitu

3. Posiluje celé tělo

Plaváním procvičujete nejen velké svalové skupiny, ale i drobnější svaly, které při většině sportovních aktivit zůstávají nezatížené. „Zatímco kopete nohama, zároveň rozpažujete, pracujete rameny, natahujete a otáčíte záda, stahujete břicho a tím stabilizujete střed těla,“ popisuje trenérka Markéta Brožová z fitness pro ženy Contours. A  protože odpor vody je dvanáctkrát vyšší než odpor vzduchu, plaváním efektivně budujete svaly, které jsou zásadní pro udržování štíhlé linie, a zároveň tělu zajišťujete komplexní a zdravý rozvoj.

4. Efektivně spaluje tuky

Pokud plavete v aktivním tempu a máte správnou techniku, zastává tento sport běžnou aerobní aktivitu. „Vydáte dvakrát až pětkrát více energie a síly než na suchu. Za hodinu aktivního plavání spálíte 1 800 až 2 000 kilojoulů, což je více než za hodinu jízdy na kole průměrnou rychlostí 16 kilometrů v hodině,“ přibližuje fyzioterapeutka Martina Karasová spolupracující s programem Vím, co jím. (Možná vás zajímá, kolik kalorií spálíte při sexu.)

Koupaliště, nebo pískovna?

Rozhodli jste se pro pořádné vodní hrátky, když jsou tak prospěšné? Ale kam vyrazit! Z veřejných koupališť si občas někdo odnese zdravotní trable – od vyrážek přes plísně na kůži a nehtech až po vaginální mykózy. Právě ty způsobuje přímo prostředí bazénu: chlor a dezinfekční prostředky se při koupání dostanou do pochvy a tam mohou vyhubit některé prospěšné bakterie, které jsou součástí přirozené mikroflóry a chrání před vznikem infekce.

Chlorování či jiné způsoby dezinfekce vody v bazénu jsou absolutně nezbytné – o tom žádná. Ale mají i nevýhody. Když se vy nebo spíš vaše děti nalokáte chlorované vody, možná si užijete večer s průjmy a bolením bříška. Čisticí chemikálie totiž nesvědčí střevní mikroflóře. Prevence je v tomto případě jediná: nepít vodu z bazénu. A to se, jak víme, u dětí úplně ohlídat nedá.

Další možnost je koupání v přírodním prostředí. Většinou tam bývá nižší koncentrace lidí – i když jdete k obyčejnému písáku, zpravidla máte ve vodě větší prostor než na koupališti, což mimo jiné představuje nižší riziko zranění. I psychický odpočinek nabídne spíš přírodní koupaliště než bazén. Nevýhodou koupání bez chloru je mnohdy čistota vody a roli hrají i osobní preference: někdo jednoduše nesnese flóru a faunu, s níž se v přírodních vodách může často potkat.

Bojíte se, že se vám bude při plavání v chladné vodě usazovat pod kůží tuk? Pak jste uvěřili jednomu z 5 největších mýtů o plavání a hubnutí.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama