Hlavní obsah

Srdce v ohrožení aneb Přechod nejsou jen návaly a výkyvy váhy

Foto: shurkin_son, Shutterstock.com

Klimakterium je období, kterého se mnoho žen děsí. V těle se totiž během něj odehrává plno změn, které nepatří mezi ty nejpříjemnější. Výkyvy nálad nebo návaly horka se ovšem řadí mezi méně závažné příznaky. S příchodem poslední menstruace se mimo jiné zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Srdce přestává být chráněno, a proto je třeba se o něj starat ještě lépe než kdy dřív.

Článek

V důsledku onemocnění srdce a cév umírá v České republice nejvíce lidí, a to platí pro může i ženy. Do určitého věku jsou k tomu náchylnější muži. Ženy mají před nástupem klimakteria oproti nim výhodu v podobě pohlavních hormonů estrogenů, které poskytují ochranu před kornatěním tepen. Jejich produkce ale s věkem klesá, a tím roste riziko infarktu a dalších kardiovaskulárních nemocí.

Estrogenová ochrana končí

„Každý rok zemře v Česku přibližně 25 000 žen na srdečně-cévní onemocnění. Do menopauzy jsou chráněny ženskými pohlavními hormony, rizikovější skupinou jsou v tomto věku muži. Po menopauze však tato ochrana končí a ženy začnou muže velmi rychle ve smutných statistikách dohánět,“ komentuje situaci předseda Fóra zdravé výživy a kardiolog z IKEM Jan Piťha.

Ani mezi 45. a 55. rokem života, kdy klimakterium obvykle nastává, není pozdě na prevenci. Právě naopak. Situace vyžaduje, aby ženy svému zdraví věnovaly ještě větší pozornost. I jednoduchá pravidla mohou mít zcela zásadní dopad na snížení rizika problémů se srdcem a cévami.

„Ke zdánlivě banálním radám, že bychom neměli kouřit, měli mít pod kontrolou váhu a obvod pasu, přiměřeně se hýbat a jíst vyváženou stravu, bývají právě ženy v přechodu extrémně citlivé. Tato opatření totiž mohou zásadně rozhodnout o jejich budoucnosti,“ doplňuje Piťha.

Nebezpečný břišní tuk

V souvislosti s hormonálními změnami je mnoho žen v přechodu náchylnější k přibírání. Kila mají navíc tendenci ukládat se do okolí vnitřních orgánů v oblasti břicha. Tento viscerální tuk je spojen s vyšší pravděpodobností výskytu nejen kardiovaskulárních onemocnění, ale také třeba cukrovky 2. typu.

Ženy by si tedy měly pohlídat obvod pasu, který by neměl překročit 88 cm. Eliminovat riziko nárůstu hmotnosti pomůže omezení v jídle. Důležitým krokem je snížení příjmu cukru, který je z velké části zodpovědný právě za viscerální tuk. Naopak živinou, kterou byste neměly šetřit, je vláknina. Jejím vhodným zdrojem jsou například celozrnné obiloviny, luštěniny a také ořechy a semena.

Vysoké množství vlákniny je v chia semínkách, která jí obsahují přes 34 gramů na 100 gramů potraviny. Vyhněte se zdrojům transmastných kyselin, které jsou ve velkém množství přítomné v mnoha průmyslově zpracovaných potravinách, zejména v cukrovinkách, brambůrkách a dalších pochutinách.

Foto: VGstockstudio, Shutterstock.com

Kvalitní jídlo vám dodá pocit svěžesti a lehkosti

Dodávání hormonů: ano či ne?

Nezastupitelnou roli v prevenci má kromě stravy i pohyb. Nějaké aktivitě je vhodné se věnovat nejlépe každý den. Počítá se i obyčejná chůze. Sport je třeba vykompenzovat odpočinkem a dostatkem spánku. Ten má pozitivní vliv na psychiku, podporuje stabilitu hormonů, a tím snižuje chuť k jídlu.

Ateroskleróze, neboli kornatění tepen, se dá zabránit také pomocí hormonální substituční terapie, která spočívá v dodávání umělých hormonů. Ale musí se s ní začít včas. „Pro ženy mladší 60 let, respektive pro ženy do 10 let od nástupu menopauzy, jednoznačně převažuje u hormonální substituční terapie přínos nad riziky,“ uvádí gynekolog Tomáš Fait, předseda České menopauzální a andropauzální společnosti České lékařské společnosti J. E. Purkyně.

U žen přes šedesát let existuje větší pravděpodobnost, že se po zahájení terapie objeví nežádoucí účinky, zvyšuje se například riziko rakoviny prsu. V tomto ohledu je tedy nutné, aby gynekolog ke každé ženě přistupoval individuálně a zvážil všechny klady i zápory.

Jaké jsou vaše zkušenosti s přechodem?

ynezorPumanzeSaNyknalC