Hlavní obsah

Trik na hubnutí: Snídejte bílkoviny! Zaženou chuť na sladké

Foto: nenetus, Shutterstock.com

Chcete konečně zhubnout, ale brání vám v tom neustálé myšlenky na sladké, kterým v průběhu dne často podléháte? Pak jste tu správně! Trik spočívá v ranních bílkovinách. Poradíme vám, co snídat, abyste hned od rána efektivně spalovali a dali tělu to, co potřebuje. Tahle jídla (i sladká) si zamilujete!

Článek

Mlsáte a někdy nad tím ztrácíte kontrolu? Touhou po cukru tělo vyjadřuje, že mu ve stravě něco schází. A protože je velmi chytré, řekne si o nejrychlejší zdroj energie – cukr. Tato potřeba se během dne většinou zvyšuje a kulminuje večer, kdy máte po příchodu z práce chuť sníst i dveře od lednice. O nabírání váhy ani nemluvě... Co tedy po ránu jíst, abyste zažehnali chuť na sladké a zároveň si udržovali štíhlou postavu?

Snídejte bílkoviny a spalujte bez práce

Chcete se zbavit pár kil, podpořit růst svalů a celkově prospět své postavě i pleti? Dopřejte si snídani, ve které budou bílkoviny. Ty totiž nejsou pouhým zdrojem energie jako cukr, ale mají pár výhod navíc. „Již od rána dodají stavební materiál pro mnoho tkání v těle, mimo jiné i pro vlasy, pokožku, zuby, nehty nebo řasy,“ vysvětluje Ing. Radka Pamětická, poradkyně zdravého životního stylu.

Tím ovšem výhody ranní porce proteinů zdaleka nekončí. „Pokud jich tělo přijme dostatek, nebude lačnit po sladkém. Díky bílkovinám nemáte takové chutě. Nemáte dokonce ani tak brzy hlad, protože trávení je o něco složitější než u sacharidů. Další výhodou je spotřeba energie samotným trávením. Spalujete, aniž byste museli cokoliv dělat,“ vysvětluje Lucie Tvrdoňová, výživová a fitness poradkyně z firmy Krabičkujeme.

Foto: Korneevets-Vydrenkova, Shutterstock.com

Máte rádi sladké? Dopřejte si ho po ránu

Hubněte s plným talířem

Proteiny přispívají k budování aktivní hmotnosti, tedy množství svalstva v těle. Čím silnější svaly máte, tím rychleji tělo spotřebovává energii a tím více další energie požaduje. To je důvod, proč sportovci jedí daleko více než nesportovci, a přesto nepřibírají.

Začněte už ráno

Abyste měli z čeho svaly vybudovat, musíte během dne přijmout bílkoviny v relativně vysokém množství: podle pohlaví, věku a míry fyzické aktivity se většinou udává jeden až dva gramy proteinů na kilogram tělesné hmotnosti. Jestli chcete, aby to doopravdy fungovalo, pak si dopřávejte menší porce proteinů celý den – velký steak k obědu nic nevyřeší, a začněte již při snídani. Tělo totiž dokáže najednou spotřebovat maximálně dvacet gramů bílkovin, takže když si ráno dáte talíř plný bílkovin, nebudete se muset bát, že to nestihnete.

Foto: Jacob Lund, Shutterstock.com

Napečte si na břiše buchty a snídejte bílkoviny

Maso snídat nemusíte

Ježí se vám chlupy při představě masité snídaně a mléko prostě nesnášíte? Nezoufejte. „Proteiny nemusíte přijímat jen z masa či mléčných výrobků. I obiloviny, jako vločky, a ořechy a semínka, jsou zdrojem bílkovin a doplníte s nimi i řadu vitaminů, minerálů a vlákninu,“ radí Radka Pamětická. Podle ní by snídaně měla vždy obsahovat tři základní složky: „Sacharidy jako hlavní palivo pro mozek i svaly, bílkoviny pro stavbu tkání a tuky - ořechy, semena - pro delší pocit zasycení a další stavební materiál pro tělo.“

A jak na to? Nabízíme šest tipů na pořádnou bílkovinnou snídani, která umožní již od rána hubnout a vyhnout se odpoledním chutím na sladké:

  • Vaječná omeleta s mozzarellou a rajčaty
  • Sladká verze: vejce + kokosový cukr + skořice. Polévejte omáčkou z rozmixovaného banánu s avokádem a sypte karobem
  • Jogurt s ovesnými vločkami a banánem
  • Tvaroh rozmixovaný s avokádem, medem a posypaný oříšky (skvěle chutná s pekanovými)
  • Palačinka z proteinového prášku a banánu
  • Celozrnný toast s arašídovým máslem a domácím džemem

Jíte ráno bílkoviny, nebo skladbu snídaně budete muset trochu vylepšit?

ynezorPumanzeSaNyknalC