Hlavní obsah

Umyvadlo v knihovně a jediná dělicí příčka. Líbí se vám totální rekonstrukce bytu v barokním domě?

Foto: Tomáš Souček

Foto: Tomáš Souček

Reklama

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tříčlennou rodinu okouzlil barokní dům na Malé Straně. Byt, který si tu vyhlédli, byl však ve velmi nešťastném stavu a potřeboval razantní rekonstrukci, jejímž cílem bylo zejména prosvětlení prostoru. Povedla se na jedničku.

Článek

Manželé s malým synem žijí trvale v zahraničí a pravidelně a poměrně často se vracejí do Prahy, svého rodného města. Hledali proto malý byt, který by jim během těchto návratů poskytl příjemné zázemí. Do oka jim padl historický dům na Malé Straně. Vestavbou do barokního krovu tu vznikl 80 metrů čtverečních velký byt s centrální obytnou místností, ložnicí rodičů a malým pokojem pro dítě nebo případného hosta.

Rozhodli se otevřít prostor

Tvář mu vtiskli společně s architekty ze studia Znamení čtyř. „Původní vestavba pocházela z nešťastných raných devadesátých let, projekt dokonce z konce let osmdesátých, takže byt byl z pohledu uživatelského i stavebnětechnického velmi špatný. V rámci rekonstrukce jsme zcela změnili jeho dispozici. Naším cílem bylo prostor maximálně otevřít a prosvětlit ho původními a památkovou ochranou přísně střeženými okny do dvora, která směřují na sever, a vikýřovými okny do ulice, která směřují na jih,“ vzpomíná na nelehký úkol spoluautor projektu architekt Martin Tycar.

Foto: Archiv studia

Hlavním úkolem architektů bylo prostor prosvětlit a vpustit sem více denního světlaFoto: Archiv studia

Nedostatek světla jako největší problém

Zásadním problémem bylo denní světlo, respektive jeho nedostatek, a s tím – vzhledem k památkové ochraně pláště domu – nebylo možno nic dělat. Společně s malou výškou místností se to ukázalo jako velký limit rekonstrukce. „Se všemi překážkami typu nábytek, tmavé barvy, závěsy, záclony nebo dělicí stěny jsme museli nakládat velmi opatrně,“ dodává k tomu architekt.

Místo nelogicky asymetrické trojice vikýřů navrhli na fasádu domu symetrickou trojici s větším (zdvojeným) středním vikýřem. Dále v rámci rekonstrukce odstranili omítané zateplení z dřevovláknitých desek, nový sádrokartonový systém pak umožnil zvětšení prostoru včetně přiznání konstrukce dřevěného krovu. Spolu s novou dispozicí vyměnili veškeré výplně (okna a dveře), podlahy, podhledy a záklopy krovu.

Minimalismus s odkazem na barokní původ

„Co se týče stylu, shodli jsme se s klientem na jednoduchosti s důrazem na vzdušnost a světlost. Minimalistický koncept je založený na klasické dubové parketové podlaze, která odkazuje na barokní původ domu. Dubový je také kuchyňský ostrůvek na jedné a knihovna na druhé straně obytného prostoru. Dveře jsou většinou kabinetní, potažené tapetou okolních stěn či skryté v obkladu,“ dodává Martin Tycar.

Foto: Archiv studia

Kuchyňský ostrůvek je dubový, skříňky v kuchyni jsou provedené v bílém leskuFoto: Archiv studia

Umyvadlo v knihovně

Zajímavým kusem nábytku je vestavěná knihovna, která prochází i předsíní před koupelnou a ložnicí a ve které je také poměrně atypicky umístěno umyvadlo. „Knihovna opticky propojuje oba prostory – diváka jimi jakoby provází – a navíc umístěním umyvadla mimo koupelnu s vanou a sprchou šetří cenné místo,“ vysvětluje architekt.

Přírodní dub zkombinovali s bílou barvou, která se objevuje na kuchyňské stěně, světlá je také tapeta s jemným vzorem „tón v tónu“, kterou použili na jedinou příčku v bytě oddělující ložnici od dětského či hostinského pokoje.

Krb v centru dění

Dominantou interiéru je bezpochyby nový krb obložený raženým cihelným páskem. Architekti i majitelé jsou spokojení, že se kolem centrálního komínového tělesa podařilo uspořádat a propojit všechny prostory, z obou stran je prosvětlit a nakonec i odhalit krovovou konstrukci, která je krásná právě v momentě, kdy ji člověk může vnímat jako celek.

Foto: Archiv studia

Dominantou obytného prostoru je krb s vložkou belgické značky Stûv obložený raženým cihelným páskemFoto: Archiv studia

Vizitka ateliéru

Architektonický ateliér Znamení čtyř – architekti založili v roce 1999 Juraj Matula, Richard Sidej a Martin Tycar, absolventi FA ČVUT. Jsou členy skupiny Nová česká práce, která vystavovala v Praze, Bratislavě a Berlíně a vydala programový manifest a souborný katalog studentských projektů. Vyhráli architektonickou soutěž na dostavbu dvou vědecko-výzkumných center pro Univerzitu Karlovu na Albertově. Více na znamenictyr.cz.

Jak se vám líbí odhalená konstrukce krovu? A co říkáte na podlahu v kuchyni?

Reklama

Načítám