Článek
Spousta slavných osobností se v dětském věku nějak extra dobře neučilo. Možná i proto, že je obyčejná škola spíš nudila. Například Albert Einstein nenosil vůbec samé jedničky. Takže pár kulí neznamená, že právě váš potomek nemůže být v budoucnosti úspěšný! Vysvědčení je i oznámkování rodičů, vašeho celoročního přístupu ke škole dítěte. A kdyby bylo nejhůř, můžete vynadat i sami sobě. Taky to unesete lépe než dítě.
Den D
V každém případě si udělejte hezký poslední školní den! Ať už je na vysvědčení cokoli, končí tím pro vás jedno složité pracovní období. Je těžké dělat radost někomu, kdo nás známkami zarmoutil, ale na odpočinek má nárok každý. Dítě potěšíte vyhlídkou hezkých prázdnin a nadějí, že to příště bude lepší. Dejte mu najevo, že v něj věříte... Vysvědčení nevyndaváte v létě ze šuplíku, ke škole a svým nadějím se vrátíte až po prázdninách.
Dítě přinese špatné vysvědčení:
Aspekt 1. a nejdůležitější: Nic není omluvou pro bití dítěte. Nic dobrého z něj nikdy nevytlučete! „Výsledkem takové ´výchovy´ je jedině uzel na duši, stres a odpor právě k tomu, co se od něj očekává, že zvládne," říká psycholožka Petra Jovanová. Může vzniknout: A just ne!
Aspekt 2.: Nepromítejte své ambice do svého potomka. Pokud vy sama jste před lety nemohla jít na vysokou, nemusí to vaše dítě splnit za vás. Pokud maminka krásně zpívala, není podmínkou, aby holčička chodila do sboru, když jí to nejde.
Aspekt 3.: Jsou rodiny, kde tatínek, živitel, má velký dosah. Maminka se pak vysvědčení děsí stejně jako dítě. Tatínek zhodnotí její práci s dítětem jako nedostatečnou. „Ona si tu válí šunky a na kluka nedohlídne!" To, že syn je prostě o trošku víc problémový a potřeboval by dělat obor, který ho těší, nebo tátovu spolupráci, se ztratí ve výčitkách vůči matce.
„V tomhle případě vlastně za všechno může ona, že jeho andílek neprospěl podle jeho představ. Dítě, které celou vyčítací akci vyslechne přes dveře, začne matku zneužívat jako viníka všech svých potíží, a může mu to vydržet až do dospělosti." varuje psycholožka. Jestli má táta své dítě opravdu rád, neměl by na tuhle nebezpečnou strunu vůbec brnkat! Když už s tím začne, snažíme se o pokud možno rozumný dialog s realistickým řešením. Také nikdy nedopustíme, aby ho dítě mohlo zaslechnout. Nic dobrého by to v něm nevyvolalo.
Aspekt 4.: Vzpomeňte si na své pocity, když jste šli s nehezkým vysvědčením domů a zkontrolujte, že jste přesto nevyrostly v neplatné lidi. Uvědomte si, že i když jste třeba neměli talent na jazyky nebo na výtvarku, je z vás dobrá manželka, milující manžel, matka, otec, uplatnili jste se v práci...
Aspekt 5.: Sourozenci se na nás vytahují s vysvědčením svých dětí... Tahle licitace nedává smysl. „Každé dítě je od narození osobnost, jedinec, kterého zaručeně nedefinují známky na vysvědčení," ubezpečuje psycholožka Petra Jovanová. Švagrové, bratrovi... udělejte tu radost, že mu jeho dítě s úsměvem pochválíte, ale neohrazujte se: „Ta moje malá se teprve hledá, to víš, všechno není jen dril..."
Aspekt 6.: Ten umí to a ten zase tohle. „Bylo by chybou chtít po svém dítěti, aby vynikalo ve všech oborech. Ten, kdo se dobře neorientuje v češtině, může být výborný truhlář, nadaná tanečnice, kadeřnice, instalatér.. Vyžadujte na dítěti nekompromisně jen to, čeho víte, že je schopno. Tedy potírejte lajdáctví, ale nestresujte nezvládnutelným!" vysvětluje psycholožka Petra Jovanová.