Hlavní obsah

Zázračné vločky: Co se stane, když je začnete jíst denně?

Foto: Ekaterina Kondratova, Shutterstock.com

Ovesné vločky by se daly nazvat dokonalou zdravou surovinou. Patří mezi oblíbené potraviny sportovců i výživových specialistů. A není divu – díky svým neobyčejným vlastnostem představují perfektní zdroj energie a živin. Proč byste je měli zařadit do (každodenního) jídelníčku?

Článek

Ovesné vločky obsahují spoustu vitaminů a zdraví prospěšných látek. Jsou skvělé při hubnutí, zajistí vám lepší pleť a přispějí i k prevenci před nepříjemnými zdravotními komplikacemi. Co získáte, když je začnete jíst pravidelně? Těchto pět věcí vás nemine.

1. Více energie

Ovesné vločky obsahují obrovské množství vitaminů, antioxidantů a komplexních sacharidů, a proto jsou skvělým dobíječem baterek. Téměř vždy je najdete v jídelníčku sportovců, včetně kulturistů. Jsou ideální nejen po ránu, ale také jako „předtréninkové“ jídlo – představují skvělé palivo před fyzicky náročnými výkony.

Vločky jsou chutné, rychle zaženou hlad a jdou připravit na stovky různých způsobů. Nejrychlejší je zalít je teplým či studeným mlékem, vodou nebo jogurtem a doplnit trochou semínek, ovoce, skořice nebo medem. Udělat z nich lze i teplou snídani ve formě lívanců nebo zdravé hrnečkové buchty zvané mug cake či kaše.

„Ovesné vločky nemusíte nutně jíst pouze ráno nebo před tréninkem a ne vždy je musíte připravovat nasladko. Za vyzkoušení stojí i různé druhy placek, slané sušenky nebo karbanátky z ovesných vloček,“ doporučuje Kateřina Hollerová, hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours.

2. Lepší zažívání

Velký obsahy vlákniny ve vločkách napomáhá lepšímu zažívání a má příznivý vliv na trávicí systém. Natáhne do sebe toxiny, usazené ve střevech, čímž přispívá k detoxikaci a očistě organismu. Vločky účinně odstraňují zácpu a snižují riziko vzniku rakoviny tlustého střeva. Důležitá je však pravidelná konzumace – po jedné misce zázraky nečekejte.

3. Kila půjdou dolů

Nejčastěji lidé zařazují vločky do stravy, protože chtějí zhubnout. A dobře dělají. Ovesné vločky jsou doslova dietní bomba. Kromě lepšího zažívání, vyprazdňování a detoxikace mají totiž ještě další skvělou vlastnost: schopnost absorbovat vodu a navozovat pocit plnosti po dlouhou dobu.

To má na svědomí vláknina betaglukan – částečně se rozpouští ve vodě a ve střevech pak vytváří hustý gel, který snižuje hladinu cukru i cholesterolu v krvi, podporuje růst správných bakterií v trávicím traktu a navozuje pocit plnosti. Po vydatné ovesné kaši proto nebudete mít hlad hodně dlouhou dobu. Nehrozí uždibování ani mlsání – díky vločkám vám bohatě postačí hlavní jídla.

Foto: Punnarong Lotulit, Shutterstock.com

Máte-li v úmyslu zhubnout, určitě začněte jíst ovesné vločky každý den

4. Mladistvý vzhled

Co se týče živin, jsou jimi vločky doslova nabité. Obsahují vápník, lecitin, fosfor, draslík, zinek, mangan, křemík, hodně bílkovin a nenasycených mastných kyselin. Miska k snídani však není jediný způsob, jak ovesnou sílu použít: udělejte si domácí masku účinnou proti akné i unavené pleti.

Polovinou šálku horké vody zalijte třetinu hrnku vloček. Po přibližně pěti minutách přidejte lžičku medu, lžíci jogurtu a bílek. Rozmíchanou směs aplikujte na obličej a přibližně po 15 minutách opláchněte vodou. Podobný recept máme i pro celé tělo: do horké vany přidejte hrnek mléka, šálek vloček a lžíci medu. Tato směs hydratuje a uvolní napjatou pokožku i svaly a příjemně zregeneruje.

5. Pevnější zdraví

Kromě zkrášlujících schopností pomáhají vločky snižovat krevní tlak a blahodárně působí na nervovou soustavu. Budete-li si vločky dopřávat pravidelně několikrát týdně, snížíte si hladinu cholesterolu v krvi a tím i riziko srdečních chorob. U žen je doporučená denní dávka 30 až 40, u mužů 40 až 50 gramů.

„Ovesné vločky se skládají především ze složených sacharidů, z bílkovin a tuku. Jedná se tak o komplexní potravinu, která je vhodná pro každého, kdo se chce zdravě stravovat. Jejich bonusem je navíc vyšší obsah vitaminu B1, který pomáhá s přeměnou sacharidů v energii, a B6, pomocníkem v boji proti infekcím. Vitamin E je zase účinný antioxidant mírnící dopad fyzické zátěže na organismus,“ uzavírá Veronika Jandová, trenérka, cvičitelka a poradkyně pro zdravý životní styl.

Máte rádi vločky? Na jaký způsob si je připravujete?

ynezorPumanzeSaNyknalC