Hlavní obsah

Zpožděné letadlo? Můžete za to dostat tisíce!

Foto: Sean Locke Photography, Shutterstock.com

Foto: Sean Locke Photography, Shutterstock.com

Reklama

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už jste se viděli na pláži, ale ve skutečnosti jste kvůli zpoždění prožili první den dovolené na letišti? Možná by vám nepříjemné čekání mohla trochu vylepšit informace, že máte nárok na finanční kompenzaci. Přečtěte si, jak ji získat.

Článek

Každý den se na celém světě zpozdí asi dvacet tisíc letů – nejvíc kvůli počasí. Je fajn, že když už se to stane i vám, máte naději na odškodnění. Kdy a kolik byste měli dostat?

Kdy máte nárok na peníze

„Je dobré vědět, kdy a na co máte nárok, a své právo uplatnit,“ říká Vít Rosberg, generální ředitel vyhledávače Letenky levně. O finanční kompenzaci lze žádat za zpoždění letadla, zrušení letu i při ztrátě zavazadel. O prvních dvou případech si povíme víc.

U letů z a do EU provozovaných evropským dopravcem můžete v případě zpoždění, které je delší než tři hodiny, zrušení letu nebo odepření nástupu na palubu (ne vaší vinou) získat odškodnění závislé na letové vzdálenosti: do 1500 km je to 250 eur (pro příklad v přepočtu přibližně 10 000 korun), od 1500 do 3500 km 400 eur a 600 eur u ostatních letů.

Práva v rámci Unie i mimo ni

Kompenzace se tedy počítá podle letové vzdálenosti a je stejná pro všechny cestující s platnou letenkou – dostane ji i dítě do dvou let, které vám mělo sedět na klíně. Lze ji požadovat, i když letíte charterem v rámci zájezdu s cestovní kanceláří.

Cestujete-li mimo EU s neevropským dopravcem, lze odškodnění žádat v rámci Montrealské úmluvy, kterou podepsalo 120 států. Ve spojení s Nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004 (definuje kompenzace za zrušené či zpožděné lety a ztrátu nebo zpoždění zavazadel) byste tedy měli být krytí ve většině případů.

Foto: Ekaterina Pokrovsky, Shutterstock.com

Mezinárodní úmluvy chrání zákazníky nejen v rámci EU, ale i mimo niFoto: Ekaterina Pokrovsky, Shutterstock.com

Náhradní let nemusíte přijmout

Nárok na ubytování, plnou stravu a dopravu na letiště máte, je-li náhradní odlet naplánován alespoň o jednu noc později než ten, na který jste měli letenku. „Náhradní let nemusíte přijmout – třeba když je oproti původnímu zpožděný o víc než pět hodin. Pak můžete chtít vrátit peníze za letenku a zajistit návrat do místa původního odletu, jestliže šlo o navazující let. A i když náhradní let přijmete, máte nárok na kompenzaci, jestliže na místo určení dorazíte se zpožděním větším než tři hodiny,“ říká Lukáš Zelený, vedoucího právního oddělení dTestu.

Jak se o peníze přihlásit

Chcete-li uplatnit právo na odškodnění, obraťte se vždy na leteckou společnost – bez ohledu na to, zda jste letenku kupovali sami, nebo přes cestovní kancelář. Máte na to až tři roky. Na internetu jsou formuláře k vyplnění, ale můžete volit i formu doporučeného dopisu – jednáte-li se zahraniční společností, pak v angličtině. Uveďte své jméno a příjmení, adresu, e-mail i telefon a všechny podrobnosti (číslo rezervace a letu, datum, odkud kam jste letěli a délku letu). Přiložte kopii účtenek za stravování či ubytování, pokud vám ho při dlouhém čekání nezajistila letecká společnost. Originály si pečlivě schovejte! U zpožděného letu přidejte i palubní lístek jako doklad o odbavení. A nezapomeňte připojit číslo svého účtu ve formátu IBAN.

A co když neuspějete?

Odpovědi byste se měli dočkat do šesti týdnů. Když nepřijde nebo bude zamítavá, poraďte se s Úřadem pro civilní letectví a oslovte Evropské spotřebitelské centrum při ČOI – obojí je zdarma. Pomohou vám komunikovat s leteckou společností a mohou ověřit důvody zpoždění či zrušení letu, pokud byl váš požadavek odmítnut s tím, že šlo o něco, co aerolinky nezavinily...

O pomoc lze požádat i společnost, u které jste kupovali letenku, nebo firmy, které se vymáháním kompenzací zabývají. Jejich služby už zdarma nejsou, ale neměly by po vás chtít žádné poplatky předem. Většinou si berou 20 až 35 procent z vymožené částky.

Kdy máte smůlu

Kompenzaci nedostanete, když za zpoždění nebo zrušení letu mohlo špatné počasí, stávka, válka, teroristická akce, přerušení řízení letového provozu, uzavření letiště… Prostě situace, které nemohla letecká společnost ovlivnit. A patří do toho i poruchy letadla, jež nešlo předvídat ani jim předejít pravidelnou údržbou – že to není pravda, budete letecké společnosti hůř dokazovat, proto se vyplatí spolupracovat se zmíněným úřadem či evropským centrem. 

Možná máte pocit, že situací, kdy kompenzaci dostanete, je minimum – ale není to až tak pravda. Sice se lety nejčastěji ruší či zpožďují kvůli počasí, které patří mezi „vyšší moc“, ale stále je dost případů, kdy za to mohou aerolinky – někdy prodají víc letenek, než je míst v letadle, jindy mají problémy v odbavování, řeší technické závady, které ovlivnit mohly... prostě nedejte se odradit a pokud budete mít pocit, že vaše komplikace letecká společnost zavinila, ozvěte se!

Nicméně smůlu máte ve chvíli, když let zmeškáte nebo vás k němu nepustí z důvodů vaší „hlouposti“: zaspíte či jste pod vlivem alkoholu a děláte výtržnosti. Můžete si sjednat pojištění, které kryje případ, že nemůžete letět z důvodu nemoci nebo úrazu.

Už jste zažili dlouhé čekání na letišti? Napište své zkušenosti s vymáháním práva na kompenzaci!

Reklama

Načítám