Hlavní obsah

10 nejlepších potravin po jarní dny. Máte je v jídelníčku všechny?

Foto: RossHelen, Shutterstock.com

Nemusíte hned začít rapidně hubnout do plavek nebo se pustit do přísného detoxu. Ale stejně jako odkládáte huňaté šály, těžký kabát a zimní boty, odlehčete svěžími jarními kousky i váš jídelníček. Nemělo by v něm chybět těchto 10 typů potravin.

Článek

Ačkoli v supermarketech vypadá nabídka potravin téměř celý rok stejně, pro váš organismus je mnohem přirozenější, když se stravujete v souladu s ročními obdobími. Využijte umění, které znali již naši předkové, a nejen že můžete pěkných pár kilo zhubnout – hlavně se rychle proberete ze zimní letargie.

1. Domácí klíčky a výhonky

S jarem začíná vše kolem klíčit, a právě klíčky je škoda na jarním stole ignorovat. „Rostlinné klíčky a výhonky jsou ideálním zdrojem vitaminů, minerálních látek, esenciálních aminokyselin a řady dalších pro tělo důležitých látek,“ říká Barbora Hernychová, produktová specialistka firmy Probio.

Klíčky tepelně neupravujte, ať v nich živiny nezabijete. Přidejte je do salátů, polévek, k masu i na chléb s pomazánkou. A klidně si je pěstujte doma, ať je máte stále po ruce. Klasikou je řeřicha, skvělá pro zdraví ledvin a proti jarní únavě. Zkuste i klíčky mungo, chutnají jako šťavnatý hrášek. Naklíčená neloupaná pohanka je zas bohatá na rutin, který umí zahnat modřiny, křečové žíly, popraskané žilky v obličeji i nepříjemné hemoroidy.

2. Čerstvé bylinky

Také bylinky si můžete pěstovat doma. Hodí se na dochucení jídla, přípravu čajů, můžete je i využít do ovocných a zeleninových šťáv a smoothies. Které by neměly chybět?

  • Bazalka - obsahuje vitaminy A, B, C, E, K, zinek a kyselinu listovou, tiší trávení, zbavuje křečí
  • Kerblík - obsahuje vitamin C, A, B, železo, fosfor, vlákninu, čistí krev, hojí bolavé oči i zánět močových cest
  • Medvědí česnek - přírodní antibiotikum, čistí játra, ledviny, snižuje cholesterol, dobrý na paměť, spánek
  • Koriandr - obsahuje vitaminy B, C, flavonoidy a antioxidanty, dobrý na revma a bolesti břicha
  • Pažitka - bohatý zdroj vitaminu B2, C, vápníku a draslíku, zlepšuje trávení
  • Petržel - obsahuje vitamin A, B, C, E, železo, kyselinu listovou, čistí ledviny, klidní žaludek, pomáhá při odkašlávání

3. Zelená má zelenou

Vedle bylinek by neměla chybět i jakákoli zelená zelenina, především listová. Je bohatá na vitaminy, minerály, kyselinu listovou, čistí krev, ledviny a játra. Za zelené zbarvení mohou tzv. glukosinoláty, obsahující síru, která ochrání před parazity, ale je spojována se i se sníženým rizikem výskytu některých druhů rakoviny. Dopřejte si špenát, brokolici, růžičkovou kapustu, chřest, řapíkatý celer, hlávkové zelí i okurku.

Foto: Kati Finell, Shutterstock.com

Zelený chřest není jen lahůdka, ale také velký pomocník vašeho zdraví

4. Superzelená

S očistou vám pomohou i stále populárnější superpotraviny. I tady vybírejte na jaře zejména ty zelené: čaj matcha, mladý ječmen, chlorella, spirulina, moringa, mořské řasy či baobab. Jsou bohaté na vitamin C, antioxidanty, ale i vápník, hořčík, železo, zinek a draslík.

5. Zdroje vitaminu D

Sluneční světlo stimuluje v těle tvorbu vitaminu D. V zimě trpíte jeho nedostatkem a na jaře vás tak snáze dostihne viróza nebo jarní únava. Dopřejte si preventivně tučné ryby (pstruh, losos, úhoř, tuňák), žampiony, vaječný žloutek či játra.

Foto: margouillat photo, Shutterstock.com

Losos je dobrým zdrojem vitaminu D

6. Ostropestřec pro detox

Vaší pozornosti by neměl ujít ani ostropestřec mariánský. Čistí játra, ale i přetížený žlučník, navíc je silný antioxidant. Seženete drcená semena, tinkturu i olej, hodí se třeba pro dochucení salátu.

7. Jedlé květy

Jídlo na talíři nejen ozdobí a ozvláštní, ale jsou i plné síly, podpoří trávení, pročistí krev a mají antioxidační účinky. Po hrstech sbírejte sedmikrásky (protizánětlivé), pampelišku (pro trávení), fialky (antioxidační), levanduli (močopudná) a lichořeřišnici (čistí krev i moč). Můžete je přidat do salátu, připravit si čaj, barevnými květy (brutnák, měsíček, maceška, lichořeřišnice) ozdobte maso, kaše, polévky i pomazánky, mají příjemně štiplavou chuť.

8. Ovoce i zelenina v jakékoli formě

Dopřejte si co nejvíce ovoce a zeleniny, díky vysokému obsahu vlákniny vám pomohou vykartáčovat střeva a zbavit tělo zátěže. „Trávicí systém zbavený usazenin umožňuje lepší vstřebávání živin do krve a zbytku těla,“ vysvětluje Susan Bowerman, nutriční expertka společnosti Herbalife.

Vsaďte na již zmíněné zelené druhy, ale i kyselejší ovoce a zeleninu, pomáhají lépe aktivovat metabolismus (citrony, ředkev, rebarbora). Do salátů přidejte i jablečný, vinný nebo umeo ocet. Očistě ledvin a jater pomohou také bobuloviny, zelí, paprika, jablka, květák, česnek a cibule.

Kromě čerstvých plodů a klasických jídel pijte i smoothie, vymačkané šťávy, nebo si vařte zeleninové kaše a polévky.

9. Kvašená zelenina

Do jarního jídelníčku je vhodné zařadit kromě čerstvé i kvašenou zeleninu či kysané zelí, a to pro vysoký obsah vitaminů, enzymů a bakterií mléčného kvašení a pro pozitivní vliv na játra a krev. Připravíte ji snadno doma.

Foto: Melica, Shutterstock.com

Nebojte se pustit do domácího kvašení zeleniny

10. Bílkoviny

Hodně lidí se na jaře v rámci očisty zříká masa. Hlídejte si ale, ať vám nechybí bílkoviny. „Detoxikace je především o regeneraci jater, a to se bez kvalitních a lehce stravitelných bílkovin neobejde,“ varuje Bc. Pavlína Dostalíková, MBA., nutriční specialistka Institutu zdravého životního stylu Nutricentrum.

Kromě živočišných zdrojů (libové červené maso, ryby, drůbež, vejce, mléko) kvalitní bílkoviny najdete i v luštěninách, sóje, semínkách (chia, konopná apod.), oříškách (hlavně vlašských), ale i méně tradičních obilovinách, jako je hnědá rýže nebo quinoa.

Jak vypadá váš jarní jídelníček?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama