Hlavní obsah

10 potravin, které vás nakopnou a dodají energii

Foto: Thinkstock

Avokádo je opravdový přírodní životabudič a vynikající dietní potravina

Dát si kávu – to vás napadne jako první, když potřebujete dodat energii. Jenže kofein je dobrý sluha, ale špatný pán. Jsou i jiné potraviny, které vás dokážou povzbudit na těle i na duchu. Víme které!

Článek

Svátky byly fajn, ale už je bohužel po nich – a vy se pořád nemůžete dostat do tempa. Tělo je líné a mozek jakbysmet. Máme pro vás tipy na potraviny, na kterých si pochutnáte a jako bonus vás i povzbudí!

1. Avokádo

Je plné prospěšného mononenasyceného tuku, který snižuje hladinu cholesterolu, dodá energii, ale jen minimálně se ukládá do tkání. Vzhledem k vysokému obsahu vlákniny avokádo velmi rychle zasytí. Jeho dalším plusem je vysoký obsah lecitinu, látky, která se podílí na nervových procesech, zlepšuje paměť a soustředění.

2. Banány

Chutné nasládlé ovoce v praktickém žlutém balení má vysoký podíl přírodního cukru, který se rychle uvolní do krevního oběhu a poskytne tělu okamžitou energii. Banány jsou také výbornou zásobárnou draslíku, důležitého pro správnou funkci svalů a nervů. Draslík se spotřebovává při fyzické nebo duševní námaze, proto je banán ideální svačinka při cvičení nebo náročném jednání.

Foto: Thinkstock

Banán je zdrojem rychlého přírodního cukru, který vám dodá okamžitou energii. Díky obsahu draslíku posiluje i nervovou soustavu

3. Brokolice

Stejně jako další druhy tmavě zelené zeleniny je plná kyseliny listové, ale také koenzymu Q10, což je látka, která hraje klíčovou úlohu při „výrobě“ energie v buňkách. Nedostatek koenzymu Q10 v těle se může projevit sníženou výkonností a únavou. Pozor na šetrnou tepelnou úpravu – co nejkratší dobu a v páře!

4. Čočka

Obsahem železa se vyrovná i masu. A právě nedostatek železa způsobí, že se cítíte vyčerpaní a bez energie. Kromě toho je tahle skromná luštěnina i bohatou zásobárnou esenciálních kyselin, které jsou pro vaše tělo potřebné jako zdroj bílkovin.

5. Granátové jablko

K tomuto krásnému exotickému ovoci možná zatím máte lehkou nedůvěru. Ta je ale nezasloužená – rubínová zrnka obsahují mimořádné množství vitaminů a minerálů, především draslíku, fosforu, železa a vápníku. Díky vysokému obsahu flavonoidů je granátové jablko výrazný antioxidant, přispívá ke kvalitnímu trávení a pěknému vzhledu pokožky.

6. Kvasnice

Drožďová polévka a pomazánka vůbec nejsou špatné, pokud jste jim ale nepřišli na chuť, můžete si pivovarské kvasnice koupit jako potravinový doplněk. Jsou mimořádně vydatným zdrojem kyseliny panthotenové (vitaminu B5), která je důležitou součástí mnoha chemických pochodů v těle. „Nedostatek tohoto vitaminu se projevuje únavou, potřebou spát během dne a podrážděností,“ uvádí MUDr. Jitka Housová z 3. interní kliniky 1. LF UK Praha.

Foto: Thinkstock

Rostlinné klíčky jsou podobně jako pupeny bohatou zásobárnou těch nejcennějších živin. Přidejte si je do salátu, do pomazánky nebo nasypte na tmavý chléb

7. Naklíčené luštěniny

Jsou to opravdové životabudiče, a přitom si je můžete snadno vypěstovat nebo levně koupit. Naklíčené mungo, čočka, cizrna nebo hrách jsou přímo nabité vitaminy, minerály a stopovými prvky, které podporují nervovou soustavu a bojují proti stresu a nervozitě.

8. Sezamová semínka

Díky vysokému obsahu vitaminů a minerálů jsou lékem na stres a podporují vitalitu a potenci. Chalvu, tradiční arabskou sladkost z rozemletého sezamu a medu, by si měli dopřávat hlavně studenti a sportovci.

9. Sušené ovoce

Sušené meruňky obsahují železo, jehož nedostatek v krvi se projevuje únavou. Švestky zase skrývají měď, která je nezbytná pro tvorbu nervových vláken.

10. Voda s citronem

Dehydratace vyvolává únavu. Pokud jste na dně se silami, zkuste nejjednodušší ze všech prostředků. Možná budete překvapeni!

Kofein a tein nepochybně zabírají rychleji a intenzivněji. Naše „léky“ jsou zato nenávykové a neškodné! Další nakopávače nejen proti jarní únavě najdete v článku Jaro bez únavy: Máme 6 tipů, jak spolehlivě dobít energii!

ynezorPumanzeSaNyknalC