Hlavní obsah

Pravda o jarním detoxu: 7 věcí, které vás mohou nepříjemně překvapit

Foto: Photographee.eu, Shutterstock.com

Zaručených receptů, jak se po zimě pročistit, je celá řada. Ale málokdy se mluví o tom, co všechno vás během očisty může potkat – a nepříjemně zaskočit. Třeba zpomalení metabolismu či otravné trávicí obtíže.

Článek

Také se kolem vás všichni s příchodem jara vrhají do detoxikačních programů a vy máte chuť nechat se tou vlnou strhnout? Posbírali jsme pro vás seznam průvodních jevů, které vás při detoxu mohou potkat. Nelekejte se, většinou je to jen způsob, jak se s očistným programem vaše tělo vyrovnává.

1. Škytání, říhání, nadýmání

Účelem očisty je především ulevit játrům a přetíženému trávení. A právě žaludek a střeva se umějí nečekaně ozvat. Škytání, hlasité kručení v břiše či plynatost mohou být společensky nepříjemné, déle si můžete posedět na toaletě nebo častěji běhat na malou, jak se tělo odvodňuje.

„Změny v zažívání, ale i zácpa, průjem či bolesti břicha, jsou běžné projevy očisty. Prevencí je následování všech doporučení: dodržovat před očistou čisté dny, nepít šťávy studené, pít pomalu,“ radí Monika Divišová, nutriční poradkyně Wellnessia.

2. Nadýmání a křeče

Je-li očista založená na pití ovocných a zeleninových šťáv, mohou se dostavit nadýmání a křeče. Jak se tomu vyhnout? Odborníci doporučují mít ve šťávě více zeleniny než ovoce, volit jen čisté šťávy bez vlákniny (tedy nikoli smoothie) a popíjet navíc bylinné čaje: heřmánek relaxuje, máta zklidní žaludek. Zcela bezproblémové jsou tyto kombinace: jablko s jakoukoliv zeleninou, mrkev s jakýmkoliv ovocem či zeleninou a listové saláty a špenát s libovolným ovocem či zeleninou.

Foto: Syda Productions, Shutterstock.com

I pití šťáv má svá pravidla

3. Krev v moči

Zaskočit vás může i zdánlivě krvavá moč nebo stolice. Nelekejte se. Ve skutečnosti jde o zbarvení, které má na svědomí třeba řepa, borůvky nebo mrkev. Změnou barvy se nenechte rozptýlit, jakmile se vrátíte k běžné stravě, vše se napraví.

4. Kopřivka i akné

Vyrazilo vám akné, objevila se kopřivka, kůže svědí a pot je nepříjemně cítit? Samozřejmě může jít i o alergickou reakci na ovoce či zeleninu, proto volte určitě takové druhy, se kterými máte dobrou zkušenost. Příčina však může být i jinde. „Záleží na tom, v jakém stavu se váš organismus před očistou nachází: jaký je váš jídelníček, zda pijete alkohol, kouříte, sportujete, berete léky, prožíváte velký stres a podobně,“ vysvětluje Monika Divišová. Jestli nežijete moc zdravě, mohou být játra i ledviny přetížené. Přísný půst pak jejich funkci znovu nastartuje, odpadní látky se začnou ve velkém uvolňovat a opouštějí tělo všemi možnými cestami, tedy i pokožkou.

5. Citlivé zuby a dásně

Způsobů detoxikace je celá řada a u každého najdete nějaká pro i proti. Rizikem v případě šťávové očisty jsou kyseliny v ovoci, které mohou naleptávat zubní sklovinu. Nemusíte se bát, že vás třídenní detox vyjde dodatečně pěkně draho u zubaře, ale jestli cítíte diskomfort v ústech, raději si vypláchněte po vypité šťávě ústa čistou vodou. Také si ihned po vypití šťávy zuby nečistěte! Podpořili byste tak erozi skloviny.

Foto: bbernard, Shutterstock.com

Detox pomocí šťáv může být náročný pro zubní sklovinu

6. Únava i náladovost 

Již po prvním dnu se můžete cítit lehčí a svěžejší, protože tělo nezatěžujete složitým trávením. Mohou se dostavit i zcela opačné pocity: únava, úporné bolesti hlavy, podrážděnost či stavy podobné chřipce. Na vině je nejen zvýšená koncentrace odpadních látek v těle, ale i absence cukru a kofeinu, pokud jste na nich závislí. Detox by proto neměl být jen otázkou jídla: neplánujte si na jeho dobu raději náročné sporty, složité úkoly, důležitá setkání ani rozhodnutí.

7. Zpomalení metabolismu

Je-li vaše tělo navyklé na dostatek, dokonce možná na nadbytek potravy, jakékoli delší omezení spustí pohotovostní režim a organismus zpomalí své funkce. Proto se do delších detoxů nikdy nepouštějte bez dohledu odborníka. Tři dny na šťávách jsou maximum!

Pokud se i při detoxu cítíte dobře a při síle a netrápí vás nízký tlak, nevzdávejte se pohybu. „Doporučuji dvakrát denně zařadit dvacet minut sportu, který vás zadýchá. Předejdete nejen zpomalení metabolismu, ale i zmíněné únavě,“ dodává Kateřina Hollerová, hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours. Pohyb volte méně náročný na výkon i přemýšlení a raději ho rozdělte do dvou menších celků: přece jen můžete cítit vyčerpání.

Foto: MShev, Shutterstock.com

Bylinný či zelený čaj může být při detoxu skvělým pomocníkem

Držíte na jaře detox?

ynezorPumanzeSaNyknalC