Hlavní obsah

5 podzimních superpotravin: Jsou lokální, levné a výjimečně zdravé!

Foto: gpointstudio, Shutterstock.com

Na podzim je důležité posílit imunitu. S tím vám takzvané superpotraviny pomohou

Rádi si zpestříte jídelníček zdravou exotickou potravinou? To je vždycky prima. Co se ale zdraví týče, přece jenom jsou pro vás prospěšnější lokální a sezonní druhy. Tyhle si dopřejte na podzim!

Článek

Co si představíte, když se řekne superpotravina? My v redakci si s tímto populárním pojmem nespojíme cosi zeleného, co ani nevypadá jako jídlo.

První nás místo toho napadnou přirozené potraviny, které běžně používaly i naše babičky. Avšak až nyní jsou pro své zdravotní účinky, jak se patří, oslavovány.

Dýně

Oblíbená dýně, která je neodmyslitelnou součástí podzimu, zásobuje tělo vitaminy, minerály, vodou, vlákninou. Přesto má velice nízkou energetickou hodnotu. „V dýni je minimum sacharidů – pouhá tři procenta. Minimum proteinů a skoro žádné tuky. Obsahuje až devadesát procent vody,“ uvádí Zuzana Komůrková, instruktorka zdravého vaření ze studia Výživou ke změně.

„Díky velkému množství rozpustné vlákniny má dýně schopnost zahánět hlad a působí jako mírné projímadlo, které nedráždí střeva. Obsahuje betakaroten, který patří mezi antioxidanty. Příznivě působí hlavně na kvalitu zraku, na kůži a antioxidačními účinky zase proti degenerativním chorobám,“ dodává Zuzana Komůrková.

Foto: Profimedia

Teď je období, kdy si můžete užít dýně dosyta. Zkuste polévku, omáčku, rizota nebo jen čistě pečené dýňové kousky

Pohanka

Tato dříve zapomenutá plodina dnes zažívá svou renesanci. Obsahuje 18 aminokyselin, spoustu minerálních látek, vitaminů a také velké množství vlákniny. Je lehko stravitelná a přirozeně bezlepková.

Dodává silnou, teplou, až prohřívající energii, a je proto vhodná především pro stravování v chladnějším období.

Největší benefit ale pohanka přináší v podobě rutinu neboli vitaminu P. „V přírodě najdete jen málo rostlin s tak vysokým obsahem rutinu, jako má právě pohanka. Ten zvyšuje pevnost a pružnost cév, pomáhá v boji proti křečovým žilám a při léčbě hemoroidů,“ říká odbornice na biopotraviny Barbora Hernychová ze společnosti Pro-Bio.

Kvašená zelenina

Většinou se hovoří o tom, jak různé typy zpracování zeleniny její cenné látky ničí. Kvašení je ale výjimka nade vše. Pickles, jak se kvašené zelí a další druhy zeleniny nazývají, je výživová bomba!

Během procesu kvašení se totiž přeměňuje struktura zeleniny, jak její sacharidové, tak i bílkovinné složky. Kvašení probíhá pomocí probiotických bakterií. Ty se živí její sacharidovou složkou, díky čemuž vznikají enzymy velmi prospěšné pro tělo.

Kvašenou zeleninu je dobré si buď připravit doma, nebo si ji pořídit od výrobců, kteří nepoužívají konzervanty, sterilování a pasterizaci.

Foto: Profimedia

Kvašená zelenina je především skvělým zdrojem probiotik, které příznivě upravují střevní mikroflóru

Šípky

Proč se na podzim tak často doporučují šípkové čaje? Právě tohle období je velkou zkouškou pro vaši imunitu. Základem pro její posílení je pak vitamin C, jímž jsou šípky přímo nadopované.

Obsahují samozřejmě další cenné vitaminy a minerály, zejména obrovské množství vitaminu A, z minerálů hořčík, vápník, železo. Jsou také výborným přírodním antioxidantem, podporují správné trávení, zlepšují tvorbu žluči a jsou účinné proti křečím.

Jáhly

Jáhly obsahují velké množství vitaminů skupiny B, především B1 a B2 a jsou vynikajícím zdrojem železa. Dále je v nich spoustu hořčíku a fosforu, díky čemuž vás uchrání před podzimními depresemi a únavou. Díky svému bohatému nutričnímu složení se doporučují pro sportovce, děti, rekonvalescenty či jedince trpící různými alergiemi.

„Podle staré východní medicíny mají jáhly velice pozitivní účinky na slezinu a slinivku břišní a léčebně působí při žaludečních potížích. Patří mezi zahřívací potraviny, a proto byste si je měli dopřávat především v chladnějším období,“ doplňuje Barbora Hernychová.

Co rádi jíte na podzim? My ještě tyto další skvosty. Více v článku Myslíte, že zdravé jídlo je drahé? Těchto 5 superpotravin je za pár korun!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama