Hlavní obsah

Za dvě minuty práce přes šest tisíc: Co dělat, když chce řemeslník více peněz, než jste čekali

Foto: Andrey_Popov, Shutterstock.com

Foto: Andrey_Popov, Shutterstock.com

Reklama

Pátek třináctého už bude asi brát paní Jarka do smrti vážně. Toho dne si totiž zvenčí zabouchla dveře do bytu, samozřejmě s klíčem uvnitř. Stálo ji to skoro polovinu důchodu!

Článek

Zabouchnout si dveře, to se může podařit každému, a když už se to stane, pak zákon schválnosti praví, že klíče budou jistě zevnitř. Přesně tak to bylo i v případě paní Jarky, která nám o tom napsala. A měla důvod – tenhle na první pohled sice banální, i když nepříjemná situace ji stála 6352 Kč.

Pátek třináctého skončil průšvihem

Paní Jarka přiznává, že se jí to nestalo poprvé, ale poprvé to bylo tak drahé. Ve zkratce – v pátek asi v půl sedmé večer šla venčit psa a omylem si zabouchla dveře od bytu, s klíčem uvnitř. Zůstala venku jen v pantoflích a neměla ani mobil. Ten si půjčila od sousedů a zavolala zámečnickou pohotovost, kterou v rychlosti objevili na internetu. Na dispečinku jí nechtěli říct cenu dopředu, že závisí na typu zámku. Přijeli až za hodinu a půl, tři minuty po osmé hodině večer, kdy se zvyšuje sazba. Celý zásah trval asi dvě minuty. Zámečník si řekl - za výjezd a práci - o 6352 korun. Pro Jarku to byl šok, očekávala maximálně 1500 Kč, které platila, když se jí stejná věc stala před rokem.

Proč to zaplatila?

Také si říkáte, že tolik peněz byste nikdy nedali, že byste to odmítli? Paní Jarka přiznává, že po skoro dvou hodinách dohadování v opuštěné chodbě a strachu z toho, že je se zámečníkem sama, zaplatila. I když to byl velmi citelný zásah do rozpočtu, protože to je skoro polovina jejího důchodu.

Foto: DesignumArt, Shutterstock.com

Otevření zámku, trvající pár minut, vás může přijít pěkně drahoFoto: DesignumArt, Shutterstock.com

Existuje prevence?

Co udělat, abyste se do situace paní Jarky nedostali? Možností je několik. Nejlepší je si v klidu najít číslo na zámečnickou pohotovost, dopředu s nimi prokonzultovat vzdálenost a typ zámku a zjistit cenu – a pokud s ní budete spokojeni, pak si číslo uložit do mobilu, abyste v případě nouze věděli, kde jednají slušně.

Můžete si také přizpůsobit dveře a zámek tak, aby se to stát nemohlo. „Zabouchnutí dveří s klíčem lze předejít vhodným výběrem zámkové vložky. Třeba té s prostupovou spojkou, která umožňuje odemknutí dveří i v případě, že je v nich z druhé strany zastrčený klíč. Druhou variantou je vložka s tzv. olivou, která je umístěna na vnitřní straně zámku a plní funkci klíče. Do takového zámku pak není možné klíč vůbec zastrčit a nemůže se vám tak stát, že ho v něm zapomenete,“ vysvětluje Petr Neuvirt, obchodní ředitel žďárské firmy Tokoz, tradičního výrobce zámků a zabezpečovacích mechanismů. Nevyřeší to ale problém, pokud nezůstanou klíče v zámku, nýbrž viset na věšáku.

Jak se bránit: rozhovor s ředitelkou dTestu

Na co má v takovém případě zákazník právo a jak se bránit? Ptali jsme se Eduardy Hekšové, ředitelky spotřebitelské organizace dTest.

Má zákazník právo znát dopředu cenu, nebo alespoň odhad ceny?

Ano, spotřebitel musí být o ceně řádně předem informován – u smluv o dílo je však problém, že není vždy předem možné tuto cenu určit přesně a odhadovaná částka se může i výrazněji lišit. Na místě už by ale zámečník cenu měl odhadem určit co nejpřesněji. Při komplikacích se samozřejmě může zvýšit, ale ne zásadně. Dopředu lze nepochybně určit minimálně cenu za cestu.

Co dělat, pokud zákazník s cenou nesouhlasí, ale zámečník trvá na zaplacení?

Pokud spotřebitel s cenou nesouhlasí, neměl by nic platit a měl by fakturu rozporovat. Zaplacení faktury se dá brát jako souhlas s ní a následné rozporování je velmi složité. To, že se spotřebitelka bála nezaplatit, by u rozporování mohlo pomoci, ale bohužel to není zcela relevantní, ačkoliv je to lidsky pochopitelné.

Když už zákazník zaplatí, může pak vůbec něco udělat? Existuje něco jako reklamace ceny?

Po zaplacení je rozporování ceny složité, avšak obecně platí, že by nemělo dojít k neúměrnému zkrácení a porušení dalších zásad, například zneužití tísně. Neúměrné zkrácení není zákonem přesně definováno, avšak judikatura a odborná literatura zmiňuje, že jde o situaci, kdy je cena dvojnásobná oproti ceně obvyklé v daném místě a čase. Bylo by tedy nutné se informovat o ceně konkurence. Pokud jiné společnosti uvedou, že je za podobný výkon cena obvykle nižší než poloviční, může spotřebitelka neúměrné zkrácení namítat. Nejprve přímo u společnosti, pokud by nereagovala u České obchodní inspekce – s návrhem na mimosoudní řešení sporu, kdy je společnost povinna poskytnout ČOI součinnost. V krajním případě se může obrátit na soud.

Reklama

Související témata:
Zámečník

Načítám