Hlavní obsah

Fígle zlodějů na dálku: Vezeme vám balík, kamarádka ztratila mobil. Tipy, na co si dát pozor

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Držíte si tašku a hlídáte kapsy, když se musíte vydat do tlačenice nebo když jedete nacpaným autobusem? Určitě to není chyba, o své peníze ale můžete přijít i na dálku. Zloději totiž čím dál tím častěji útočí přes internet a mají na to neuvěřitelné finty!

Článek

Zlodějů, kteří vám mohou vytáhnout peněženku z tašky nebo sebrat mobil z kapsy, těch je jistě také dost. Stále častěji se ale můžete potkat s takovými, kteří vás oberou na dálku. Víte, jak se bránit proti nim?

Podvody přes internet

Internet je bránou do celého světa, k zábavě, k pohodlným nákupům, k ovládání svého účtu, ale bohužel i do světa kybernetických podvodníků. Je bohužel až příliš snadné naletět a prozradit jim informace, kvůli kterým vás mohou obrat o peníze. Jak takové podvody odhalit a jak jim nenaletět?

Základní rada by asi byla: přemýšlejte a ověřujte! Podvodníci se k vám a vašim citlivým údajům většinou dostávají přes mailové nebo jiné zprávy na internetu. „Zprávy o výhodných nabídkách putují přes WhatsApp nebo Messenger, tipy na stránky se slevovými kupony se šíří na sociálních sítích. Podvodníci se vás pod záminkou získání výhod snaží přimět k vyplnění identifikačních údajů nebo přímo k platbě,“ vysvětluje Michal Merta, ředitel Cyber Fusion centra společnosti Accenture.

Někdy se podvodníci nabourají do účtu vašeho přítele například na Facebooku a tvrdí, že ztratili telefon s čísly, žádají o to vaše, případně tvrdí, že si k vám nechají poslat kódy k nějaké výhře nebo žádají o váš email. Tím ale můžete podvodníkovi dát přístup ke svým mobilním platbám. Podrobnosti o tom, jak takové zprávy vypadají a jak fungují, najdete zde. V každém případě platí: přes internet žádné své údaje (číslo na mobil, e-mail, autorizační kódy, přihlašovací hesla do účtů, údaje o platební kartě ani přístupové údaje do internetového bankovnictví) neposílejte ani kamarádům.

Foto: Pickadook, Shutterstock.com

Platit kartou na neznámém a podezřelém e-shopu se nemusí vyplatit

Maily od dopravce

Podvodné maily mohou vypadat, jako kdyby je poslal dopravce, který má doručovat vaši zásilku. Někdy uvádí, že vás nezastihl, že má neúplné údaje a žádá o jejich aktualizaci. „Ve zprávě můžete být vyzváni k vyrovnání doplatku nebo vyplnění identifikačních údajů – třeba i pro prokliku na podvodné stránky. Že jde o podvod, lze většinou odhadnout podle adresy odesílatele,“ říká Ondřej Ševeček, odborník na bezpečnost z počítačové školy Gopas.

Mailová adresa ale neobsahuje doménu konkrétního dopravce. Většina dopravců také zákazníky nežádá o žádné dodatečné doplatky. Pokud si nejste stoprocentně jisti, o jakou konkrétní zásilku se jedná, kontaktujte vždy zákaznické oddělení dopravce. Nikdy nezadávejte své údaje na stránky, na které jste se proklikli z emailu, a neotevírejte podezřelé přílohy.

Pozor na veřejné wi-fi sítě

Hodně lidí využívá při nákupech v obchodních domech možnosti připojení k jejich veřejné wi-fi síti. Pozor ale ve chvíli, kdy takto připojení vstupujete do platebního systému banky nebo chcete nakupovat v internetových obchodech a provádět platby. Riskujete, že vaši komunikaci může ve veřejné síti špehovat hacker.

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Všechny zprávy údajně od banky nebo dopravce, které končí výzvou o nahlášení citlivých údajů ignorujte, nebo si je opravdu dobře prověřte

Banka nikdy nežádá o vaše heslo!

I ti, kteří jsou opatrní, často naletí na zprávu, která se tváří, jako kdyby přicházela z jejich banky. Někdy může i osobně zavolat člověk, který se vydává za pracovníka banky a hrozí tím, že pokud neověříte svoje přístupové údaje, bude z nějakého důvodu váš účet zablokován a budete ho muset dojít osobně aktivovat. „Heslo, přístupové údaje, číslo karty nebo potvrzovací kódy ale nemá nikdo kromě vás právo znát a vaše banka je po vás nebude chtít takto sdělovat,“ říká Jakub Ptáčník, manažer kybernetické bezpečnosti Skupiny Moneta.

Jestliže vás tedy někdo kontaktuje a chce je, byť jménem vaší banky, nic mu nesdělujte. Raději ji kontaktujte na obvyklém čísle a svou zkušenost jim řekněte.

Nakupujte u prověřených

Pokud rádi nakupujete přes internet, měli byste dávat přednost dlouhodobě fungujícím e-shopům, na které si lze vyhledat i recenze zákazníků. Vyhněte se cizojazyčným nebo divně přeloženým stránkám s extrémně výhodnými cenami a adresou kdesi v cizině. Pokud máte nepřekonatelnou potřebu v takových nakoupit, pak jen na dobírku, nezadávejte v nich údaje o vaší kartě. Některé banky také umožňjí založit si takzvanou kartu virtuální, kterou použijete pro jednu platbu a ihned poté zrušíte.

Neletěli jste? Pomoci může banka i pojištění!

Může se stát, že naletíte podvodnému prodejci, ještě je ale šance dostat peníze zpět. Některé banky nabízejí službu chargeback, s jejíž pomocí lze zažádat o vrácení peněz, pokud jste narazili na nepoctivého obchodníka, zaplatili mu za zboží, které vám nepřišlo, a obchodník na vaše urgence nereaguje.

Pomoc můžete najít u i pojišťovny. „V rámci pojištění domácnosti si lze připojistit kybernetickou asistenci, která ochrání vaše zájmy v souvislosti nejen s on-line nákupy, ale i s poškozením pověsti prostřednictvím internetu nebo sociálních sítí. Jedná se například o pomluvu, urážku, nezákonné vyzrazení informací o soukromém životě a podobně,“ vysvětluje Eva Svobodová, mluvčí Uniqa. Vedle technické IT podpory, která se postará o smazání zpráv, zablokování profilu internetového útočníka nebo změnu hesel a přístupů, nabízí i pomoc právníka.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek