Hlavní obsah

Co dělá hubnutí s psychikou?

Foto: Thinkstock

Sportujete a není to nikde znát?

Zhubnout za tři měsíce, to je náš cíl! A tak, jestli jste se odhodlali od podlahy změnit životní styl – tedy začít cvičit, jíst zdravě, zkrátka žít lépe, je to super. Víte ale, co taková radikální změna udělá s vaší psychikou a zda ji zvládnete? Podívejte se, jaké fáze vás čekají a jak si s nimi lze poradit!

Článek

Rozhodli jste se začít pravidelně cvičit. Máte ale nepřekonatelnou nechuť chodit mezi lidi, protože se stydíte nebo je to pro vás časově příliš náročné. Řešení této překážky už pro vás máme. Cvičit můžete v pohodlí domova s naším Hubnoucím komandem, kdykoliv budete chtít, tentokrát můžete vyzkoušet zumbu.

Poprvé to bolí

„Nejen cvičení a úprava životosprávy, ale jakákoliv změna je pro organismus velmi náročná. Proto na ni reaguje stresem,“ popisuje psycholožka Lenka Čadová. V první fázi takzvaného akutního stresu musí psychika bojovat s vlastním tělem. To má totiž pocit, že mu jde o život. „Při cvičení se začátečníci cítí nemotorně, nekoordinovaně, ztrácí sebedůvěru a začínají být nervózní. Po první hodině odcházejí a chtějí vidět a cítit výsledek. Když okamžitě nehubnou a nevidí to, co si vysnili, ztrácí často chuť k dalšímu tréninku,“ vysvětluje „bojovnice“ z Hubnoucího komanda, trenérka Veronika Tichá.

Začátek je zkrátka bolestivý a jediný způsob, jak touto první fází úspěšně projít, je začít postupně. „Kdo tohle pravidlo nedodrží, jeho tělo to bude sabotovat a řada lidí v takových chvílích selže,“ vysvětluje Lenka Čadová. Léta se pohybu vyhýbáte a najednou chcete cvičit každý den? Chyba!

„Doporučuji cvičit ze začátku dvakrát týdně po dobu jednoho až dvou měsíců, aby se tělo postupně adaptovalo fyzicky i psychicky na zátěž. Nejlépe je začít něčím, k čemu máte nejblíže, například rádi tančíte, zvolte si zumbu, líbí se vám akční náročný trénink, zvolte třeba flowin, H.E.A.T. nebo bootcamp. Rozhlédněte se kolem sebe, je ve vašem okolí někdo, kdo chodí cvičit? Přidejte se k němu,“ radí trenérka Veronika. Jak říká, první dva týdny můžete cítit intenzivnější bolest, ale poté si tělo začne zvykat a to, co vám zprvu působilo potíže, vám za jeden či dva měsíce bude připadat lehké.

Foto: Thinkstock

Ani při hubnutí se nesmíte trápit hlady

Pozor na hlad!

Podobné je to i se stravováním. Rozhodli jste se zhubnout i pomocí diety? Pak pamatujte na tohle: „Člověk ani v redukční dietě by neměl trpět hladem, navíc stres vaši snahu o redukci hmotnosti ještě zhoršuje – mnohdy postačí hlídat si pravidelné porce, vyhnout se nevhodným příliš tučným a přesmaženým, přesoleným jídlům a kila jdou hned dolů,“ vysvětluje „dietářka“ Hubnoucího komanda Kateřina Gálová. Poradit se s Katkou můžete také zde.

Pokud je pro vás zdravá strava chuťově nepřijatelná, nemusíte se za každou cenu přemáhat. „Potraviny, které vám nechutnají, i když jsou zdravé, nejezte. Určitě narazíte i na zdravé a pro vás chutné jídlo – chce to jenom zkoušet nejen různé druhy, ale i různé způsoby přípravy. Zkuste něco netradičního,“ radí Kateřina. O tom, co jíst před a po cvičení, se dočtete zde.

Jste pro sebe důležití?

Další fází změny může být chronický stres, kdy se tělo mobilizuje a má tendenci ukládat si zásoby. Tady hraje velkou roli vůle. „Důležitá je vnitřní disciplína. Abychom vytrvali ve svém rozhodnutí, musíme být přesvědčeni, že to funguje, a musíme změnu chtít. Lidé, kteří nevydrží, sami pro sebe nejsou důležití. Upřednostňují vše ostatní před vlastní osobou,“ říká psycholožka Čadová.

Když ale výjimečně šlápnete vedle, nevzdávejte se. „Za případné prohřešky se netrestejte – stane se, příště to určitě zvládnete. Navíc proč si čas od času nezahřešit, když toho není moc – je to spíše odměna než trest. Horší jsou výčitky, než samotný prohřešek!“ vysvětluje Kateřina Gálová.

Duševní rehabilitace

Pohyb a správná strava jsou také účinným a často okamžitým lékem na psychiku. Odborníci to nazývají duševní rehabilitací. Při pocitech smutku, špatné náladě nebo nedostatku energie je cvičení ideální první pomoc. Již v průběhu se začnou vyplavovat hormony štěstí a po výkonu přichází úleva. Cvičení pomáhá i pacientům s depresí usnadňovat návrat do běžného života.

Teď už víte, na co se musíte při změně životního stylu připravit. Zmobilizujte svou vůli a pusťte se směle do toho! Vždyť kdo by nechtěl být krásnější a zdravější, že?

ynezorPumanzeSaNyknalC