Hlavní obsah

Geniální potravina: Funguje proti infarktu, padání vlasů i ukládání tuku!

Foto: nito, Shutterstock.com

Mořské řasy jsou v české kuchyni doslova neznámou. A přitom obsahují tolik vitaminů, minerálů a mají výrazné zdravotní účinky. Poznejte nejznámější druh: wakame.

Článek

Zdravý životní styl je zaklínadlo, které slyšíte ze všech stran. Jednou je hitem quinoa, jindy všichni jedí chia semínka… Na své objevení širším publikem netrpělivě čekají i mořské řasy. Možná ani nevíte, co si pod tímto pojmem představit – nejde o žádné smrduté chaluhy, ale sušené lístky připomínající bylinky. V případě řasy nori se dokonce lisují do větších plátů, které můžete znát jako obal některých druhů suši.

Jednou z nejvyhledávanějších mořských řas je wakame. Pro začátečníky je nejsnáze přijatelná, protože není cítit mořem, chcete-li rybinou, a je dostupná v několika formách. Koupíte ji buďto jako salát (světle zelené tenké nudličky se sezamem a olejem), nebo sušené hnědozelené srolované kousky – stogramové balení stojí v prodejnách zdravé výživy kolem sto dvaceti korun.

Proč jíst wakame

Tato invazivní mořská rostlina se hojně pěstuje poblíž ostrova Hokkaidó. Jak známo, Japonci patří mezi národ s nejvyšším počtem sto- a víceletých lidí na světě a podle vědeckých studií stojí za jejich dlouhověkostí mimo jiné právě mořské řasy. Japonci na ně nedají dopustit a tvrdí, že mohou být náhražkou mnoha našich potravinových doplňků – ostatně obsah prospěšných látek ve wakame je skutečně úctyhodný.

Foto: Virginia Garcia, JIANG HONGYAN, Shutterstock.com

Dvě nejobvyklejší verze, v jakých řasu wakame můžete koupit

Pomáhá při hubnutí

Wakame pomáhá snižovat váhu, a to rovnou dvěma způsoby. Jednak obsahuje jen nepatrné množství kalorií, sacharidů a tuků a díky své schopnosti „rozvinout“ se ve vodě dobře a rychle zaplní žaludek. Ovšem pro dietářky je mnohem atraktivnější sloučenina zvaná fukoxantin, která brání ukládání tuků v buňkách a stimuluje jejich spalování.

S hmotností může souviset i štítná žláza. Nutnou složkou hormonů štítné žlázy je jód, a je-li jeho příjem nedostatečný, organismus se bouří. Jednou z cest, jak tomu předejít, je konzumovat řasu wakame. Už půlgramové množství obsahuje až 250 mikrogramů jódu.

Zdravé cévy

Trpíte na vysoký cholesterol? Pak byste wakame měli jíst pravidelně. Nabízí totiž velké množství omega-3 mastných kyselin, které dovedou upravovat množství takzvaného špatného cholesterolu v krvi – ten způsobuje aterosklerózu a ucpává tepny. Shrnuto, podtrženo: konzumací mořských řas můžete snížit riziko infarktu a mrtvice.

Dalším pokladem skrývajícím se v řasách je chlorofyl. Toto přírodní barvivo má dezinfekční a antibakteriální účinky a ve spojení s některými polysacharidy dokáže skutečné divy: pomáhá organismu vylučovat škodliviny včetně těžkých kovů, jako je rtuť a olovo, či dokonce radioaktivní prvky.

Lepší než multivitamin

Pravidelným zapojením řasy wakame do jídelníčku získáte množství vitaminů, např. A, C, D, E, K a B2. Z minerálů pak stojí za zmínku (kromě jódu, o kterém již byla řeč) především vápník, železo a hořčík. Posledně jmenovaný hraje důležitou roli při sportovní zátěži, podporuje metabolismus při využití a transportu energie i nezbytných bílkovin. Železo má zase zásadní vliv na tvorbu červených krvinek – Asiatky odpradávna doporučovaly vývar s řasou wakame jako ideální životabudič po vyčerpávajícím porodu.

Minerály hrají prim

Samostatnou kapitolou je vápník. Vegani (odmítají používat a konzumovat cokoli z živočišných zdrojů) oceňují wakame právě pro její obsah vápníku. Touto cestou ho tělo absorbuje lépe než z kravského mléka. Vápník podporuje kosterní aparát, bojuje s osteoporózou a jeho nezanedbatelným přínosem je i posílení růstu vlasů a nehtů. Korejci dokonce tvrdí, že častým pojídáním řasy wakame lze oddálit šedivění a vypadávání vlasů.

Jedinou stinnou stránkou mořských řas je vyšší obsah sodíku, jehož hladinu si hlídají jak diabetici, tak lidé trpící na vysoký krevní tlak.

Do luštěnin

Wakame má schopnost změkčovat vlákna potravin, s nimiž se vaří, a tím zvyšovat jejich stravitelnost. Proto se často používá při přípravě luštěnin – stačí do hrnce na začátku varu ustřihnout kousek odpovídající velikosti poštovní známky a rozvařené „cucky“ pak odstranit. Vše důležité se uvolní do fazolí nebo čočky.

Jestli si však chcete pochutnat na samotné řase, je nutný proces rehydratace. Namočte suché kousky do vody na čtvrt hodiny, pak krátce ponořte do vroucí vody a okamžitě propláchněte studenou, abyste posílili zelený odstín.

Foto: Zolnierek, Shutterstock.com

Čočka nebo fazole budou nejen rychleji uvařené, ale ještě jim dodáte spoustu živin a minerálů

Léčivý čaj

Výluh doslova naditý tělu prospěšnými látkami získáte tak, že jednu lžičku nalámané řasy zalijete třemi decilitry vroucí vody a necháte zhruba dvacet minut louhovat. Scezenou řasu můžete nakrájet a sníst.

Polévka miso

Základem této polévky je tradiční japonské dochucovadlo – pasta miso. Jde o směs fermentovaných sójových bobů, rýže a pšeničné nebo ječné mouky. Druhou klíčovou ingrediencí jsou řasy wakame. Ty nejdříve namočte na pět minut do vody a pak nakrájejte na malé kousky. Vhoďte je do vroucí vody, povařte tři minuty a odstavte z plotýnky. Přidejte lžíci nakrájené cibulové natě a stejné množství pasty miso (nesmí se vařit, aby se neztratily všechny důležité enzymy). Solit už netřeba, pasta miso má dostatečně výraznou, přirozeně slanou chuť.

Foto: AS Food studio, Shutterstock.com

Polévka je opravdu jednoduchá na přípravu a díky řase a pastě miso doslova nabitá vitaminy – můžete přidat i kostičky tofu

Dáte řase wakame ve svém jídelníčku zelenou? 

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama