Hlavní obsah

Jak posílit imunitu, abyste nebyli nemocní teď ani na podzim?

Foto: Profimedia

Když se v létě špatně připravíte, s první slotou vás přemůže nemoc

O posilování imunity nejčastěji slýcháte v období plískanic, ale je třeba ji utužovat i v létě, kdy vás ohrožuje střídání teplot nebo klimatizace. A když začnete teď, podzimní nápor bacilů si na vás nepřijde.

Článek

Ačkoli chřipky nebo únava přicházejí spíše ve studené části roku, vyplatí se o imunitu pečovat i v teplých měsících. Spousta lidí má totiž natolik poškozený imunitní systém, že marodí každou chvíli.

„Poruchy imunitního systému mohou být vrozené, ty jsou vzácné a špatně léčitelné. Naprostou většinu však tvoří poruchy získané, kdy se často jedná o nepřímý vliv jiných nemocí, jako je cukrovka, nádory, poruchy výživy nebo stres,“ říká lékař Ferdinand Polák. To znamená, že imunitu si často ničíte sami tím, že nezdravě jíte, nehýbete se, neodpočíváte.

Abyste napravili hříchy, nestačí s příchodem podzimních plískanic nakoupit vitaminy a jiné doplňky stravy a myslet si, že zůstanete zdraví. Tehdy už bývá pozdě, na posílení imunity je třeba začít pracovat o pár měsíců dříve. Víte, jak na to? „Největší úspěchy mají ta nejjednodušší a nejlevnější opatření, jakými jsou zdravá strava, dostatek pohybu a kvalitní spánek,“ radí Ferdinand Polák.

Jablko ano, s citrusy opatrně

Základem imunity jsou dobře fungující střeva. „Na povrchu sliznic, především na sliznici zažívacího traktu, je přítomna celá řada probiotických bakterií, které mají ve vašem organismu významnou roli. Ovlivňují dobrou funkci imunitního systému, ale zabraňují také růstu patogenních bakterií. Stejnou funkci zastává střevní mikroflóra. Proto je logické, že řada poruch imunity souvisí právě se špatným bakteriálním osídlením ve střevě,“ upozorňuje imunoložka Dana Nováková.

Foto: Profimedia

České ovoce neutrpí ztrátu vitaminů převozem

Střevní sliznici škodíte, když jíte příliš mnoho jednoduchých cukrů a tuku a ve vaší stravě chybí vláknina. Střevům nesvědčí hladovění a ještě hůř se vyrovnávají s přejídáním a jídlem ve spěchu. Co ještě je dobré dodržovat na posílení imunity?

Lidé se často při snaze posílit obranyschopnost vrhají na citrusy v domnění, že jsou nejlepším zdrojem vitaminu C. Jenže vitaminy se z exotického ovoce často vytrácejí při dlouhých cestách a špatném skladování, lepší je dát si tuzemské jablko, jahody, černý rybíz nebo brambory. Jaké další potraviny posilují imunitu? Jezte jogurty a kysané mléčné výrobky, ořechy, luštěniny, tučné ryby, česnek. Co všechno jíst pro kvalitní imunitu, čtěte zde.

Pomocníci pro lepší imunitu

Méně nemocní budete, když do svého jídelníčku zařadíte dostatek vlákniny, která čistí střeva a odvádí z těla škodliviny. Denně byste měli sníst 25–30 gramů vlákniny, což je množství, které najdete v 600 gramech ovoce a zeleniny. Ale nepřehánějte to, nadbytek vlákniny způsobuje zácpu a brání vstřebávání některých minerálních látek.

Foto: Profimedia

V lékárně můžete zakoupit léčivé extrakty různých prospěšných bylin

K lepší obranyschopnosti organismu pomůžou bylinky povzbuzující činnost jater – ostropestřec mariánský, kopřiva nebo řebříček, a také antioxidanty obsažené především v ovoci a zelenině. Nic nezkazíte mladým ječmenem nebo řasou chlorella, které jsou dnes v módě, protože dodávají tělu spoustu vitaminů, minerálních látek a dalších živin, ale nečekejte od nich zázraky. Nemá smysl prolévat se ječmenem, když nedodržíte další zásady zdravé životosprávy.

Udržujte se v kondici a buďte hodně na čerstvém vzduchu. Při plánování dovolené myslete na to, že na načerpání sil potřebujete alespoň dva týdny volna v kuse, ještě lépe tři.

Pokud žijete ve stresu, nepomůže vám, když v době chřipek vykoupíte lékárnu. Psychická pohoda je pro imunitní systém důležitá, naučte se proto stres odbourávat.

A co dál? Nepřecházejte nemoci, ať nedáváte tělu zbytečně zabrat. Otužujte se. Jezte zdravě a pravidelně. Dostatečně pijte vodu a vyhýbejte se alkoholu a kouření.

Když dodržíte těchto pár rad, vstoupíte do období podzimních viróz mnohem odolnější a viry nebudou mít šanci.

ynezorPumanzeSaNyknalC