Článek
„S nekonečným zármutkem oznamuje skupina Armani úmrtí svého tvůrce, zakladatele a neúnavné hnací síly: Giorgia Armaniho,“ uvedl jeho módní dům ve svém prohlášení. Příběh tohoto módního velikána nezačíná linkou, kdy malý chlapec horlivě šije oblečení pro panenky. Giorgio Armani se viděl v medicíně a svou vlastní módní značku založil až po svých čtyřicátých narozeninách.
Táhlo ho to k medicíně
Giorgio Armani se narodil v roce 1934 na severu Itálie ve městě Piacenza a jeho dospívání poznamenala chudoba a válka. „Někdy se mi zdá, že jsem vlastně žádné dětství neměl,“ vyprávěl ve své autobiografické knize Giorgio Armani a vzpomínal na roky, kdy se se svou rodinou musel schovávat ve sklepech.
Možná i to byl jeden z důvodů, proč se rozhodl studovat medicínu, kterou ovšem nedokončil. V posledním roce studia byl povolán do armády a sloužil ve vojenské nemocnici ve Veroně. Po dvou letech ve službě pak získal práci v milánském obchodním domě - začínal jako aranžér výloh a později se stal nákupčím.
O látkách se naučil všechno
V prostředí módy se rychle zabydlel a po několika letech začal pracovat pro Nina Cerrutiho, zakladatele značky Cerrutti 1881. Tehdy mu bylo rovných třicet let. „Právě tam se moje kariéra rozjela. Cerruttimu vděčím za mnoho – to on mě směroval k tomu, abych nacházel nová řešení a dělal oblek méně rigidním a pohodlnějším,“ vzpomínal Armani.
Koncem 60. let se pak setkal se Sergiem Galeottim, který se stal jeho partnerem v obchodním, ale i soukromém životě. Právě díky němu si Armani v roce 1975 založil vlastní módní značku.
Oblek od Armaniho se stal pojmem
Návrhář začínal u pánské módy a jeho poznávacím znamením se staly obleky. Armani změnil jejich siluetu, udělal je volnějšími a ze sak odstranil podšívky i vycpávky. Byl tehdy hybnou silou stylu, který dnes definujeme jako tichý luxus. Jeho minimalistická estetika způsobila revoluci a Armaniho modely brzy nosili nejvlivnější osobnosti světa, ať už to byli politici nebo hollywoodské hvězdy.
Po úspěchu přišla ztráta
Že má propojení se světem filmu smysl, se mu potvrdilo poté, co navrhl oblečení pro Richarda Gerea do snímku Americký gigolo (1980). Značka Armani se stala synonymem úspěchu, v osobním životě ale návrhář utrpěl velkou ránu. V roce 1985 zemřel na komplikace, způsobené AIDS jeho dlouholetý partner Sergio Galleotti. Bylo mu čtyřicet let.
Ačkoli se mnozí obávali, jak si Armani povede bez svého byznys partnera, návrhář světu ukázal, že není jen dobrý návrhář, ale i manažer. Úspěšně vedl další řady značky a v nadcházejících letech své impérium rozšířil o parfémy, hodinky, ale i bytové dekorace nebo dokonce hotely.
Celebrity jeho šaty milovaly
Giorgio Armani byl také oblíbeným návrhářem celebrit. Ačkoli začínal s pánskou módou, skvěle obléknout uměl i ženy. Jeho pravidelnou zákaznicí byla například Julia Roberts, která si už v roce 1990 oblékla na Zlaté glóby jeho oblek. V roce 2005 pak Armani světu představil svou couture řadu Armani Privé, čímž svou účast na červených kobercích ještě znásobil. Jeho šaty pravidelně nosívala Cate Blanchett, Anne Hathaway, Naomi Watts ale i Lady Gaga.
Armani chtěl značku udržet v rodině
Giorgio Armani byl považován za jednoho z posledních nezávislých návrhářů, kteří svou značku neprodali módnímu konglomerátu. Návrhář i ve svých devadesáti letech řídil impérium a osobně dohlížel na klíčové kolekce a estetický směr značky. Giorgio Armani neměl vlastní potomky, do představenstva už ale v minulosti dosadil svoje sourozence a jejich potomky. Značka tak má minimálně šanci zůstat v rodině.