Hlavní obsah

Do černé se skrýváme, někdy ze strachu, jindy z pohodlnosti, říká módní stylistka a návrhářka

Foto: Aki Votrubová

Foto: Aki Votrubová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Návrhářka, stylistka a módní terapeutka v jedné osobě potvrzuje, že my ženy milujeme návody a zkratky. Na otázku „Jaké barvy mi sluší?“ vám ale Kamila Vodochodská neodpoví. Místo toho vám nabídne nový způsob, jak o nich přemýšlet, a poradí vám, jak se zdokonalit v jejich kombinování.

Článek

Kamila Vodochodská zasvětila celý svůj profesní život módě. Vlastní značku si založila už na gymnáziu a po ročním studiu angličtiny nastoupila na katedru designu na liberecké Technické univerzitě. Už tehdy nepátrala jen po dokonalém designu, ale studovala i výrobní technologii přízí, látek a také to, co je za nimi. Začínala tím, že své návrhy prodávala za pár desítek korun, brzy ale zjistila, že se na módu chce podívat i z druhé strany. A aby si ověřila, co na ženském těle funguje a nefunguje, začala pracovat jako stylistka a později i jako módní terapeutka.

Ačkoli se ve světě módy pohybuje téměř dvacet let, jejím cílem rozhodně není, aby šatník klientek praskal ve švech. Naopak. Kamila Vodochodská je jednou z nejhlasitějších bojovnic za udržitelnost (co je udržitelná móda). Velký podíl na tom má fakt, že pracovně strávila nějaký čas v Americe, kde ji místní nákupní maratony a nakládání s oděvními kousky doslova šokovaly. Návrhářka věří, že kvalita je více než kvantita, a tuto myšlenku se snaží šířit dál - vysvětluje, jak kvalitu produktu poznat, na čem stojí styl nebo co jsou tolik skloňované udržitelnější nákupy. Nedávno se stala garantem kampaně #Colorfidence pod taktovkou značky Orbit, která má povzbudit k sebevědomému nošení barev. A právě o barvách jsme si s ní povídali i my.

Jak moc velký vliv na nás a naši náladu mají barvy?

Barvy na nás působí víc, než si možná dokážeme připustit, nebo dokonce představit. Neovlivňují jen naši náladu, pocit zdravého sebevědomí, ale umí posílit i některé naše vlastnosti nebo do určité míry zlepšit zdravotní neduhy. A na tom není nic ezo. Už staří Číňané i Egypťané věděli, že barvy, umístěné na správném místě, léčí a posilují. Samozřejmě ne vážná onemocnění, ale mohou nám pomoci třeba s únavou, lepším spánkem… A nemusíte kvůli tomu zrovna vymalovávat mandaly. Můžete si do šatníku přidávat barvy, které vybalancují vaši energii.

Foto: Aki Votrubová

Kamila Vodochodská učí ženy, jak se na barvy dívat jinou optikou.Foto: Aki Votrubová

Existují konkrétní barvy, které tohle umí?

Existují samozřejmě hloubkové odborné analýzy, jak v globálním měřítku barvy na populaci působí, jaké emoce si s nimi spojujeme. V souvislosti s polarizační energií se nejvíce skloňuje červená barva, která ji umí vést jak pozitivním, tak i negativním směrem. Je velmi živá, hravá a sexy, vybízí k aktivitě, zvyšuje pulz, krevní tlak i rychlost dýchání a vybízí i naše chuťové pohárky k potřebě jíst. Výraznost, jakási ráznost a energie červené barvy ale zároveň signalizuje stopku, nebezpečí. I v přírodě značí výstrahu a někteří živočichové se do ní zbarvují před útokem nebo při páření. Je ale třeba stále myslet na to, že se jedná pouze o nějaký průměr. Průzkumy jsou nicméně jedna věc, ale vy to můžete cítit úplně jinak.

V souvislosti s polarizační energií se nejvíce skloňuje červená barva, která ji umí vést jak pozitivním, tak i negativním směrem

Takže když si přečtu, že mi náladu zlepší třeba oranžová, ale já ji nebudu mít ráda, nejspíš na mě nezafunguje tak, jak by měla…

Přesně. Je dokázáno, že si k daným barvám připodobňujeme naše vlastní emoce a vazby od chvíle, kdy se narodíme. Jakmile začneme vnímat barvy, začneme si k jednotlivým odstínům tvořit vztah, vpisují se do nás pocity, obrazy, zvuky a konkrétní situace, jsou-li dostatečně emočně silné. Krásně je to vidět třeba na takové zelené. Tato barva je spojována s přírodou, zdravím, bezpečím i svobodou. Když se ale zeptáme, jaký vztah k ní mají dospělí lidé, narození ve městě nebo na vesnici, většinou se dočkáme různých odpovědí. Jestliže jste jako malí pozorovali z kočárku stromy a poslouchali šustění listů, nejspíš vás bude opravdu zklidňovat. Ale pokud k přírodě nemáte silný vztah, váš postoj k zelené bude úplně jiný a s ním i to, co ve vás bude umět vyvolat a co pro vás nejenom v šatníku bude znamenat.

Můžeme to tedy promítnout do módy a říct, že bychom měli nosit jednoduše ty barvy, které se nám líbí?

Určitě si doporučuji přečíst, co jednotlivé barvy z hlediska psychologie znamenají, ale dle mého osobního názoru je mnohem důležitější sepsat si, jaký význam mají pro vás osobně, s čím si je spojujete. Alespoň u těch nejoblíbenějších, tedy těch, ke kterým zcela evidentně budete mít pozitivní vazbu a budete se jimi nejen v šatníku rádi obklopovat. Bohužel se ale často setkávám s tím, že vám málokdo dokáže říci, jaké jsou jeho oblíbené barvy a které odstíny mu umí udělat radost, dodat energii nebo přinést klid.

Všichni čekají, že jim někdo vybere pár barev, které jim budou vždy a za každé situace slušet, a to je velmi omezující

Realita je ale taková, že většina žen touží po přesném návodu. Proto tíhnou k různým barevným typologiím.

Kdybych mohla něco v souvislosti s barvami změnit, pak je to právě pohled na barevnou typologii. Zajisté může posloužit jako inspirace, rozšíří obzory v tom, kolik různých odstínů může barva mít. Všichni ale čekají, že jim někdo vybere pár barev, které jim budou vždy a za každé situace slušet, a to je ve finále velmi omezující. Navíc se nám všem v průběhu roku mění barva pleti, měníme odstín vlasů i obočí, make-upu, rtěnky… To bychom museli zamrznout v tom jednom momentu analýzy u barevné typoložky, což se nestane. Navíc jsem přesvědčena, že tato typologie funguje jen na horní polovinu těla a vypichuje v podstatě barvy, které jdou více či méně k obličeji. A nemusí fungovat při aplikování na oděvy a kombinatoriku v outfitech.

Foto: Archiv Kamily Vodochodské

Místo barevné typologie se zaměřte na odstíny, které vás těší.Foto: Archiv Kamily Vodochodské

A z této metody nejspíš nemusí vzejít barvy, které bychom skutečně chtěli nosit…

Ano, spousta žen, které ke mně zavítají na konzultaci, mi pak řeknou, že k nim doporučené barvy pocitově nejdou a nevědí si s nimi rady. Rozkrýváme tedy jejich vztah k barvám a nabouráváme popisy právě často z nějakého poradenství, které bylo z mého úhlu pohledu vytržené z kontextu osobnosti dané ženy a jejího šatníku. Paseku ale nadělají i dobře míněné, ale ne vždy funkční rady od kamarádek, asistentek prodeje v obchodech či manžela. Tohle nenos, tohle ti nesluší, to ti přidává roky, kila … Všechno bereme jako dogma a pak skončíme v džínách a bílém triku. A já nevěřím, že tuhle sestavu všichni tak milujeme. Málokdo je ve svém módním projevu autentický. Nejdřív potřebujeme rozbít všechny ty zažité představy a začít uvažovat jinak. Navíc nejde jen o výběr barev, jejich odstínů, ale i to, kam je umístíme, v jakém poměru, na jakém materiálu a s čím je zkombinujeme. Třeba taková výrazná oranž - česká popelářská - které je teď všude plno, protože se dostala mezi trendy top 10 odstínů tohoto roku - mnoho žen by ji s díky odmítlo na jakémkoliv kousku, ale na doplňcích se nosí vyloženě snadno.

Všechno bereme jako dogma a pak skončíme v džínách a bílém triku

Můžete nás tedy ubezpečit, že něco jako špatně zvolená barva neexistuje?

Žijeme ve svobodné době plné barev a narodili jsme se s barevným viděním. Pokud někomu daný odstín dělá dobře, vůbec bych neřešila, co si myslí někdo jiný. Ano, jsou barvy, které nám jdou k pleti více či méně, zároveň ale nikomu nevidíme ani do hlavy, ani do srdce, takže bychom si měli odpustit jakékoli soudy i rady, pokud o ně nejsme výslovně požádáni.

Jak bychom měli barvy kombinovat?

Důležité je říci, že smíchat můžeme v podstatě jakékoli barvy, jde jen o to, jak to provedeme. Možností je několik. Nejjednodušší je monochromatický přístup, takzvaně tón v tónu, který je v posledních letech trendy. Jde o oblečení v jedné barvě, u kterého si jen musíte pohlídat zvolenou tonalitu jednoho odstínu. Ta by měla být buď studená, nebo naopak teplá. Druhou metodou je kombinování kontrastních barev, které jsou na barevném kruhu naproti sobě. Třeba modrá a žlutá. Podobné kombinace jsou ze své podstaty výrazné a je škoda, že se jich mnoho žen zalekne. Nosit se totiž v outfitu dají i v poměru devadesát ku deseti nebo osmdesát ku dvaceti. Druhou barvu tak můžete zase doplnit jen opatrně. Právě o tom móda je. Jít, zkoušet, objevovat a klidně i chybovat.

Influencerky na týdnech módy si s pravidly hlavu nelámou a smíchají cokoli s čímkoli, nemyslíte?

To jsou ale specifické události a ačkoli mohou být takové modely inspirativní, já bych se, alespoň zkraje učení se barevnějším kombinacím, držela pravidla návrhářky Coco Chanel, které zní: Tři barvy a dost. Můžete zvolit dvě výraznější barvy, které doplníte nějakým neutrálem. A až se budete cítit dostatečně sebevědomé a pevné v kramflecích, klidně můžete přidat čtvrtou nebo pátou barvu. Musím ale upřímně říci, že tohle už je docela náročná disciplína.

Foto: Aki Votrubová

Kamila Vodochodská pracuje jako návrhářka, stylistka i módní terapeutka.Foto: Aki Votrubová

Dá se práce s barvami vytrénovat?

Jasně. Pokud nejsme malíři, grafici nebo designéři pracující s barvami na denní bázi, je logické, že naše oko není tak trénované a některé kombinace si třeba ani neumíme představit. Když se ale začnete více koukat kolem sebe, bude se vám vaše barevné vidění otevírat a tříbit samo. Nekonečnou inspiraci nabízí příroda, podmořský svět, květiny, ptáci ale třeba i kameny. Existují také aplikace, které si stáhnete do notebooku nebo telefonu, a můžete si do nich nahrávat své oblíbené barvy. Na jejich základě vám pak aplikace vygeneruje odstíny, které se k dané barvě hodí. Já mám v telefonu například Adobe Capture, který je zdarma – stačí namířit fotoaparát a on vám sejme konkrétní odstíny. Podobné aplikace jsou skvělým pomocníkem i při tvorbě interiéru.

Máte exkluzivní vhled do šatníků českých žen. Proč je u nás tak populární černá?

Odpovědí, kterou slyším nejčastěji, je její schopnost opticky zeštíhlit. Ano, tmavé odstíny toto kouzlo mají, mám ale pocit, že je jim přikládán až příliš velký význam. Podle mě se do černé jednoduše skrýváme, někdy ze strachu, jindy z pohodlnosti, někdy samozřejmě cíleně. Navíc i černá má své nástrahy, o kterých se málo ví. Naše oko je schopno vnímat 17 000 odstínů a jen černých existuje asi tisícovka, odstínů šedé pak 100. Ne vždy totiž působí celočerné outfity harmonicky, a navíc pak z jedince nevidíte nic jiného než hlavu a pak slitou černou plochu oděvu. Od určitého věku také mnoho žen pociťuje, že to najednou nějak není ono a černá na nich přestává fungovat, necítí se v ní a více sahají po barvách, jako je temně modrá, fialová nebo třeba šedá, které nejsou tak tvrdé.

Podle mě se do černé jednoduše skrýváme, někdy ze strachu, jindy z pohodlnosti, někdy samozřejmě cíleně

S výraznými barvami se u nás bohužel stále spíše šetří. Proč?

Většina žen se bojí být vidět, což je samozřejmě samostatná kapitola. Právě proto tak ráda pracuji s osobní klientelou a dává mi to smysl. Snažím se být ženám oporou. Všechny módní terapie a workshopy začínám tím, že jim poradím si udělat chvilku pro sebe. Když se chceme naučit cizí jazyk, také tomu věnujeme čas. Ale kdo si kdy doma řekl: Teď se chci věnovat sobě, protože chci zjistit, jak funguje nebo nefunguje můj šatník? Nanejvýš ho párkrát do roka vytřídíme, bohužel se ale více soustředíme na to, co už nechceme nosit než na to, co chceme, máme v šatníku rády a funguje nám. A tím nechci vůbec říkat, že by měl být šatník naší primární životní hodnotou. Vím, je to pořád jen spotřební zboží. Ve výsledku s ním ale trávíme celý svůj život.

V posledních letech se pravidelně mluví o barvách roku. S jakým cílem vznikají?

Pantone vyhlašuje od roku 2000 pravidelně barvy roku a ty odstíny se pak často propíší krom módního světa do mnoha jiných oblastí designu. Vznikají přitom vždy s ohledem na společenskou situaci ve světě. Letos je jedničkou Viva Magenta, barva, která nám má pomáhat v tom, abychom se naladili na optimističtější notu, věřili, že bude lépe a probudili rovnováhu mezi digitálním a fyzickým světem, jedná se totiž o jedno z nejstarších a nejcennějších přírodních barviv – karmín, který produkuje brouk červec nopálový.

Pojďme věřit, že lépe opravdu bude, a podpořme Viva Magentu! Jde o krásný odstín, který se nicméně může zdát náročný na kombinování. Jak s ním pracovat?

Tahle barva jde ve skutečnosti dohromady s velkou spoustou odstínů. Pokud ji nechcete použít ve velkém třeba na šatech, umístěte ji na doplňky, ať už to budou boty, kabelka nebo jen lak na nehty či rtěnka. Kombinovat se dá krásně se žlutou, tyrkysem, ale i petrolejem, khaki nebo olivovou. Přidat se k ní dají i světlé odstíny, jako je smetanová, písková nebo capuccino, a jasnou volbou je samozřejmě denim. Fungovat bude i tmavě modrá, černá nebo bílá. Možností je opravdu dost. Jen se nebát!

Načítám