Hlavní obsah

Kterých 6 předsevzetí porušíte stejně jako každý rok?

Foto: Roman Samborskyi, Shutterstock.com

Závěr roku bývá tradičně spojen s bilancováním a předsevzetími. Málokdy jsme v plánování změn originální a velmi zřídka dotáhneme kýžené změny do úspěšného konce. Nemáme silnou motivaci a klademe si nereální cíle. Takže co porušíte v roce 2020?

Článek

Předsevzetí jsou taková zvláštní věc. V prosinci jedete na doraz, v práci blázinec, málo času na všechno, jíte hodně a nezdravě, ale hýčkáte si naději, že s příchodem nového roku bude všechno jinak! Uděláte tlustou čáru a... nejpozději v únoru se většinou vracíte do starých kolejí.

Proč to nefunguje? Problém je už v samotném odkládání na leden, kdy jdeme do změn nepromyšleně a čekáme okamžité úspěchy. Změny se nedějí samy od sebe a bez přípravy. „Pokud není naše motivace dostatečně silná, brzy se vytrácí chuť a energie cokoli měnit. Pak nás odradí první nezdar. A předsevzetí musí být reálné, což chtít dát za měsíc dolů deset kilo, není,“ říká Věra Burešová, výživová poradkyně Naturhouse.

Aby to klaplo, koučka Alžběta Protivanská radí tři základní kroky: „Neplánujte změny unáhleně, změňte vaše prostředí, a pokud plánujete jíst zdravěji, zbavte se všeho, co do nového jídelníčku nepatří. Nafoukněte komfortní zónu, aby se změny postupně staly součástí života. Není nutné meditovat rovnou hodinu denně!“

Jaká jsou typická předsevzetí, která jsou velmi pravděpodobně předurčena k nezdaru?

1. Budu zdravěji jíst

Čím jiným začít, když „zhubnout“ je nejčastějším předsevzetím vůbec. Podle průzkumu agentury STEM/MARK, který v roce 2017 realizovala pro Naturhouse, chtějí ženy hlavně zhubnout (74 %), zdravě jíst (62 %) a dodržovat pitný režim (36 %). Muži by rádi omezili kouření (32 %) a alkohol (13 %). Proč se to nedaří?

Po Vánocích jsme rozjedení, ze silvestrovského slavení ještě třeští hlava a na Nový rok byste se nejraději spravili meníčkem z fastfoodu místo řešení sacharidů. Se cvičením je zase ta potíž, že posilovny praskají ve švech, protože jste si tohle předsevzetí nedali sami. To pak to odhodlání slábne. A začít se sportem venku sebou nese nákup speciálního oblečení a riziko angíny.

Foto: Alliance Images, Shutterstock.com

Změnu jídelníčku provádějte postupně, je důležité, aby se stala trvalou součástí života

2. Budu lépe stíhat

Pokud byste žili mezi indiány, jmenovali byste se JeVěčněVPoklusuANicNestíhá? Jestli patříte mezi ty, co chodí vždy pozdě, nemají nikdy na nic dost času a všude dobíhají s jazykem na vestě, je toto předsevzetí na místě. Ale nejdřív se zamyslete, zda se jedná o aktuální problém nebo vaše životní nastavení. Někdo nestíhá rád, má rád výzvy, neodmítá a v nestíhacím módu funguje lépe. Pokud však chcete lépe stíhat, rozplánujte si čas a co nehoří, odložte.

3. Budu žít víc kulturně

Za nejvyšší kulturu považujete superhrdinský film, jazyky se učíte tak, že si dáte seriál pro holky v původním znění a místo knížek čtete články v on-line magazínech? Minimálně za to poslední máte od nás pochvalu, ale žerty stranou.

Dát si předsevzetí, že se začnete kulturně rozvíjet, je pěkná věc, ale jestli to nešlo doteď, je dost pravděpodobné, že to 1. leden nezmění. Nemusíte hned přečíst všechny knihy od Irvinga, klidně si dejte na noční stolek nebo do čtečky něco lehčího. A zrovna tak nemusíte hned pořizovat permanentku do Národního, existují i divadla, která se zaměřují na lehké komedie.

Foto: PV productions, Shutterstock.com

Na čtení si udělejte pohodu, mějte na paměti, že nemusíte přečíst celou knihu najednou

4. Budu opatrnější u slev

Stokrát jste četli rady, kterak mít v šatníku kousky hlavně kvalitní, nadčasové, dobře vzájemně kombinovatelné. A pak začnou sezonní slevy a vy si nemůžete pomoct, utratíte spoustu peněz za trendové věci z výprodeje.

Chcete to letos zkusit jinak? No jasně! Povede se to? Dost pravděpodobně ne, protože nakupovat zlevněné znamená šetřit přece! A navíc, co si budeme povídat, on je ten basic šatník trochu nudný a nákupy moderních kousků jsou pro mnohé z nás radostné kardio. A slevy se netýkají jen oblečení, ale i jídla nebo vybavení do domácnosti – ano, někdy kupujeme zbytečnosti ve velkém, ale jindy opravdu výrazně ušetříme.

5. Budu víc spát

Vy moc dobře víte, že spíte málo. Ale den není nafukovací, a když chcete mít vedle práce, péče o rodinu a domácnost i nějaký čas pro sebe, na odpočinek či zábavu, není dost dobře možné chodit spát v devět. A pospat si o víkendu? Vy s malými dětmi se teď právě hystericky smějete a vy s dětmi většími už zas spát déle neumíte nebo nechcete – byla by přece škoda nevyužít volný den. Pokud nepadáte únavou na pusu, přestaňte po spánku tak moc prahnout, smiřte se sedmi hodinami a bude vám fajn.

Foto: Motortion Films, Shutterstock.com

Dopřáváte si před spaním skleničku alkoholu, třeba na zklidnění? Pak to kvalitní spánek nezaručí, tělo ho musí v noci odbourávat

6. Budu se méně rozčilovat

Vytočí vás každá blbost, za volantem jste sprostí jako kriminálníci a u zpráv hrozí, že dostanete tik do oka? Chtěli byste na sobě zapracovat a hodit se trochu do klidu? Zkusit to můžete, ale temperament jen lusknutím prstu nezměníte. Vy holt nepatříte mezi flegmatiky, kterým je všechno jedno, máte názor, a když do auta instalovali klakson, tak asi chtěli, aby se používal. Pokud vaše záchvaty vzteku nejsou pro vás nebezpečné a okolí obtěžující, tak se s vlastní povahou radši smiřte. Zadržovat emoce není zdravé.

Dáváte si předsevzetí? A víte předem, že je to zbytečná námaha nebo máte pevnou vůli?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.