Hlavní obsah

Orgánové hodiny: Proč vás žlučník bere po půlnoci?

Foto: Marcos Mesa Sam Wordley, Shutterstock.com

Proč vás kašel budí kolem třetí ráno a kolem půlnoci míváte nejčastěji žlučníkový záchvat? Mohou za to biorytmy, jinak zvané i orgánové hodiny. Pojďte se s námi podívat, jak jsou nastavené, a pokuste se toho využít ve svůj prospěch!

Článek

Orgány v těle nepracují po celý den stejně intenzivně, ale mají zhruba dvouhodinový vrchol a o dvanáct hodin později stejně dlouhý útlum. Pokud víte, kdy je který orgán aktivní, můžete toho skvěle využít. Třeba léky užívat v době, kdy je léčený orgán nejaktivnější, a tím posílit jejich účinek, aniž je potřeba zvyšovat dávku. Stejné to je i s přísunem vitaminů nebo minerálů, stejně jako s vhodnou dobou pro spánek, učení nebo divadlo.

1:00 až 3:00

Tělo odpočívá a spí, tlak je nízký, dýcháte dlouze a hluboce, tep je pomalejší. Velmi napilno mají játra, která se snaží váš organismus očistit od maxima škodlivin a jedů. Nekomplikujte jim tuto snahu přísunem alkoholu, nikotinu nebo kofeinu. Je to riziková doba pro ty, kteří se musí soustředit, velmi snadno může dojít k mikrospánku. Mozek je nejméně okysličen, a to může být i příčinou vzniku migrény.

3:00 až 5:00

Nejaktivnější jsou plíce, které se začínají čistit. Právě proto vás ze spánku může začít budit kuřácký kašel, problém mohou mít i astmatici. Tělo ještě odpočívá, tedy pořád máte nižší tlak a menší prokrvení mozku, ale sluch už se začíná aktivovat. Naopak ledviny jsou ve fázi útlumu.

Jestliže musíte v těchto hodinách vstávat, hodí se, že horní část těla už se začíná prokrvovat a mozek se, pokud je třeba, rychle probere. Pozor ale na černé myšlenky, které vás mohou v tyto hodiny napadat.

5:00 až 7:00

Krevní tlak i tep už se zrychlují a tělo se probouzí – pokud v tu dobu vstanete, budete se cítit odpočatí a plní síly. Naplno pracuje vaše imunita, ale také střeva, čili není divu, že vás to žene na „onu“ místnost. Je skvělá doba na to, abyste tělu dodali první dávku tekutin, a to nejlépe asi půl hodiny před jídlem. Na nejvyšším bodě je i hladina mužských pohlavních orgánů a tělo, včetně mozku, se prokrvuje.

Foto: TORWAISTUDIO, Shutterstock.com

Mezi pátou a sedmou ráno se tělo budí a potřebuje hlavně dodat tekutiny

7:00 až 9:00

Zvyšuje se aktivita žaludku, takže je dobré se nasnídat. Je ale i příhodná doba na první pracovní schůzku, poradu nebo zkoušku, ve formě je i vaše fyzička. Je to doba, kdy méně vnímáte bolest. Srdce je aktivní a připravené na vyšší zátěž, kterou start do pracovního dne většinou je. Ideální doba na přísun vitaminů a nejhorší pro otužování, tělo potřebuje být v teple.

9:00 až 11:00

Nejlepší doba pro učení, práci, zkoušky či větší fyzické vypětí. Mozek je v nejvyšší aktivitě, připravený i na velké výzvy, aniž se cítí unavený – měli byste ho „dotankovat“. Hodí se svačinka plná ořechů. Naopak se vyhněte alkoholu. Nastává doba aktivity slinivky a sleziny, takže se mění hladina krevního cukru a do krve se vyplavují i protilátky.

11:00 až 13:00

Srdce je na vrcholu své činnosti a nepotřebuje, abyste ho zatěžovali kávou nebo alkoholem. Dopolední aktivita psychiky a fyzičky padá dolů a můžete pociťovat lehký útlum. Je skvělý čas na krátkou procházku a oběd.

13:00 až 15:00

Aktivní je hlavně trávicí soustava, zejména tenké střevo. Proto byste už neměli jíst, ale dejte si bylinkový čaj nebo podpořte trávení probiotiky. Protože jste v tuto dobu statečnější, a navíc jsou méně citlivé zuby, využijte tuto skutečnost pro návštěvu zubaře. S fyzickou a psychickou námahou to nepřehánějte, kolem druhé odpolední se zpomalují reakce a tělo dává energii spíš do trávení než přemýšlení. Do kondice se začnete vracet až kolem třetí.

15:00 až 17:00

Dejte si bylinkový čaj – na vrcholu je činnost močového měchýře, kterému tím prospějete. Tělo si poradí i s vyšší fyzickou zátěží, takže kromě běhu za nákupním vozíkem stihnete cestou domů klidně i hodinku na volejbale nebo aerobiku, aniž byste se cítili nějak zásadně unaveni. Navíc je tělo nejlépe nachystané se vypořádat s přehřátím. Pro ty, kteří sport nechají na jindy, se hodí informace, že tělo zvládne i větší porci jídla.

17:00 až 19:00

Jde o hodiny, kdy jsou nejvíc aktivní ledviny, proto je nevyčerpávejte alkoholem, kávou ani mléčnými výrobky nebo solí. Jděte raději na kulturu nebo na nějaký kurz – nejen, že jste v nejlepší náladě, ale také máte vyšší šanci si něco zapamatovat a být kreativní. Kolem šesté hodiny odpolední je dobrý čas na fyzickou aktivitu – ovšem pozor, již o hodinu později tato energie a odhodlání většinou mizí a je to doba, kdy se může často ozvat třeba bolest hlavy.

Foto: TORWAISTUDIO, Shutterstock.com

Šestá večerní je ideální dobou pro fyzickou aktivitu

19:00 až 21:00

Na vrcholu je paměť a psychika. Hodí se usednout za volant, ale i do sedadel v divadle či kině – budete citlivější a vnímavější diváci. Dopřejte si relaxaci či masáž. V krvi je nejvíc protilátek, což může přinést problémy alergikům. V tuto dobu jsou nejúčinnější například antibiotika, lépe účinkuje i gel či krém na bolestivé svaly nebo klouby.

Kolem osmé večer vážíte nejvíc za celý den – ale tento jev neumíme vysvětlit aktivitou žádného orgánu.

21:00 až 23:00

Pokud jste si koupili lístky na delší či pozdní představení, mohli byste po deváté začít bojovat s únavou a ospalostí. Je totiž ideální doba jít spát. Tlak začíná klesat, stejně jako teplota a třeba i vnímání bolesti, celé tělo směřuje k uklidnění. Začíná odbourávání škodlivin a kalorií.

23:00 až 01:00

Nejaktivnější je žlučník, a navíc máte zvýšenou citlivost na bolest. Tak se nedivte, že právě v tyto hodiny nejčastěji začínají žlučníkové záchvaty. Můžete se také snadno budit a hůř usínat – mozek má tendenci začít intenzivně přemýšlet.

Odpovídají tyto orgánové hodiny tomu, co i vy pozorujete na svém těle?

ynezorPumanzeSaNyknalC