Hlavní obsah

Podrážděné oči z alergií? Víme, jaké jíst potraviny

Foto: g-stockstudio, Shutterstock.com

Pálí vás oči? Letošní jaro je k nim obzvlášť nelaskavé: ke každodenní únavě z počítače se přidává silný vítr, který rozfoukává prach a nebývalé množství pylů, slunce intenzivně svítí a déšť, který by vše spláchl, nikde. Co s tím? Pomoc pro své oči nehledejte jen v lékárně, ale i v přírodě.

Článek

Slunce, vítr a poletující nečistoty nejsou to jediné, s čím se musí oční sliznice vyrovnat. Znovu se zapínají klimatizace a možná už jste se vydali i na první koupačku k vodě pokryté vrstvou pylu, kde si koledujete nejen o podráždění, ale i bolestivý zánět. Jak udržet oči v pohodě?

Kapky nejsou dlouhodobé řešení

Nejlepší je podrážděné oči opláchnout. Na to poslouží tzv. umělé slzy i různé speciální oční kapky: pro alergiky, pro dezinfekci, zklidnění a odstranění pocitu suchosti. Má to ale jeden háček: většinu očních kapek nelze užívat dlouhodobě. Účinné látky by mohly způsobit závislost nebo by si na ně oko rychle přivyklo a očekávaný efekt by se utlumil. „Při dlouhodobém používání kapek s konzervačními látkami rovněž existuje riziko zvýšené suchosti očí a poškození očního povrchu,“ varuje Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Oči zklidní bylinky: bezpečně a účinně

Záleží tedy na tom, jak dlouho se s potížemi potýkáte. Trápí-li vás pylová alergie, budete mít po sezoně klid a můžete vsadit na léčiva z lékárny, která se obecně radí používat maximálně pár týdnů – i proto, že roztok se v otevřené lahvičce začíná kazit a po doporučené době se stává líhništěm patogenů.

Jiná je situace, trpíte-li například syndromem suchého oka či podrážděním kvůli větru, klimatizaci, nebo váš zrak strádá dlouhou prací u počítače. Zde s rychlým odezněním problémů počítat nelze. Buď si pořídíte umělé slzy, které je možné používat po delší čas, anebo přizvete bylinky. Mohou být vhodnou alternativou k běžným kapkám, a to i dlouhodobě: oči účinně zklidní, ať už je původce podráždění jakýkoliv.

Foto: puhhha, Shutterstock.com

Vedle očních kapek uleví podrážděným očím i opláchnutí studenou vodou

Čaj k pití i jako obklad

Byliny lze aplikovat vnitřně jako čaj, a to i preventivně, zvnějšku je přikládejte na postižené místo jako obklad nebo ho odvarem přímo oplachujte. Studený obklad zklidní otok, teplý je příjemná relaxace.

V lékárně či prodejnách s přírodní medicínou seženete speciální tinktury, které jde užít jako oční kapky. „Očím uleví odvar ze světlíku lékařského, který lze pít anebo použít jako obklad či jako kapky k vyplachování očí. Také obklad z odvaru listů řepíku lékařského povzbudí unavené oči, a navíc působí protizánětlivě. Pro zlepšení kvality vidění je vhodná též tinktura z klanoprašky čínské, jež odstraňuje pocity únavy,“ doporučuje bylinkářka Jarmila Podhorná ze společnosti Naděje. 

Léčivé tinktury zlepší kvalitu vidění

Zapátrejte i po dalších bylinných zázracích: pro vnitřní užití je vodné například gemmoterapeutikum (tinktura z pupenů) z borůvky, které působí dezinfekčně a zlepšuje vidění, tinktura z kopretiny řimbaby zas zažene únavu očí i bolesti hlavy, které ji provázejí. I u bylinek si vždy nechte poradit, jak nejlépe je užívat a jak to s jejich množstvím nepřehnat, případně jaké vedlejší účinky si ohlídat – k jejich účinným látkám je třeba přistupovat s respektem.

Bolí vás oči? Ulevte játrům

„Podle čínské medicíny spolupracují oči s játry, proto jsou vhodné i všechny bylinné prostředky k posílení jater. Zrak nám tudíž posílí i ostropestřec a jalovec,“ objasňuje bylinkářka.

Trápí vaše oči alergie? Protože se jedná o poruchu imunitního systému, podpořte bylinkami obranyschopnost. „Při alergiích je třeba celkově posílit organismus a hlavně činnost slinivky, v čemž vám může pomoci extrakt z houbičky penízovky. Proti alergiím pomáhá také tinktura z černého rybízu s betaglukanem, což je silný antioxidant působící proti volným radikálům,“ doporučuje bylinkářka.

Posilujte zrak jídlem

Z dětství si jistě pamatujete, že očím prospívá mrkev. Seznam potravin prospěšných pro zrak je ale početnější. Borůvky zlepšují imunitu a působí proti infekcím. Špenát, kapusta, kadeřávek a další listová zelenina obsahují lutein a zeaxantin, jež chrání namáhanou sítnici oka. Lutein najdete i v tuřínu, cuketě, kukuřici, kiwi či pistáciových oříšcích. Proti suchým očím zas pomáhá zvýšená konzumace ryb z chladných moří – tresky, tuňáka nebo makrely.

Pálí vás oči?

ynezorPumanzeSaNyknalC