Hlavní obsah

Překvapivé benefity ledové kávy. Kdy si dáte šálek vy?

Foto: Maridav, Shutterstock.com

Máte rádi ledovou kávu a často si ji dáváte? Dobře děláte. Tohle oblíbené osvěžení zrychlí metabolismus, zlepší náladu a sníží riziko parkinsona i alzheimera. Záleží ale na způsobu přípravy. Jak si udělat tu nejzdravější ledovou kávu pod sluncem?

Článek

Ledová káva je s létem neodmyslitelně spjata podobně jako zmrzlina. A snadno ji připravíte doma. Jestli chcete, aby vám co nejvíc chutnala a zároveň opravdu prospěla vašemu zdraví, zapomeňte na instantní kávu, cukr a smetanu. Kávová zrna nevařte ani nespařujte a vyrobte si z nich studený výluh. A jestli máte raději mletou kávu než celá zrna, pak vyzkoušejte cold brew coffee: nejjednodušší ledovou kávu bez vaření.

Vsaďte na studený výluh

Jak na to? Šálek (240 ml) kávových zrn přelijte dvěma šálky studené vody, promíchejte a na 12 až 24 hodin uložte do lednice. Výsledek sceďte a zřeďte s vodou v poměru 1 : 1. „Oproti teplé kávě je nápoj pocitově méně kyselý, má jemnou osvěžující chuť a je přirozeně sladší,“ říká Kateřina Adámková, osobní trenérka a výživová poradkyně z Prahy.

Studený výluh z kávových zrn vydrží přikrytý v ledničce až dva týdny. Prospívá zdraví a má podobný obsah kofeinu jako teplá káva. Výluh je dvakrát silnější než stejné množství espressa, proto je nutné jej před konzumací zředit vodou (ledem). A jaké zdravotní benefity přinesou tři šálky takto připravené ledové kávy denně?

1. Zrychlí metabolismus

Chcete zhubnout nebo si udržet váhu? Možná vám s tím pomůže ledová káva. Kávová zrna mají čas se ve studené vodě vylouhovat a předat jí své přirozené vlastnosti. Kofein z ledové kávy zvyšuje bazální metabolismus až o 11 procent. Jedná se o energii, kterou organismus spotřebovává, když jste v klidu. Čím je výkonnější, tím více kilokalorií spalujete.

Kofein navíc stupňuje rychlost, s níž tělo spaluje přebytečný tuk. Potvrzuje to i Michaela Bebová, biochemička z Prahy: „Kofein je oblíbenou přírodní látkou, kterou často nacházíme v nejrůznějších doplňcích stravy pro fitness, případně doplňcích podporujících spalování tuku. Přiměřená dávka je opravdu pro tělo pozitivní a pomáhá zvýšit metabolický obrat.“ Doporučená denní dávka kofeinu je přitom 400 miligramů, tedy přibližné množství nacházející se v třech šálcích ledové kávy.

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Přiměřená dávka kofeinu působí na tělo pozitivně a pomáhá zrychlovat metabolismus

2. Zlepší funkci mozku i nervového systému

Kromě zlepšení pozornosti a nálady prospívá studená káva mozku i jinými způsoby. Nedávná studie zjistila, že pití kávového výluhu může ochránit mozek před nemocemi souvisejícími s věkem a odumíráním mozkových buněk – jedná se o Alzheimerovu a Parkinsonovu chorobu. Kofein a další sloučeniny (fenylindany) totiž stimulují nervový systém a mohou podpořit fungování mozku.

3. Zamezí pálení žáhy

Ačkoliv má obecně vzato horká a studená káva podobné pH (5–6), ledová verze je podle některých výzkumů méně kyselá, a proto méně agresivní pro žaludek i střeva. To může snížit podráždění, které někdy horká kyselá káva způsobuje. Často se projevuje pálením žáhy, kdy se žaludeční kyseliny vracejí zpět do jícnu a dráždí jej. „Ledová varianta může vyhovovat i lidem, kterým teplá káva způsobuje nadýmání,“ dodává Kateřina Adámková.

Foto: Day2505, Shutterstock.com

Ledová káva dráždí žaludek méně než teplá. Pravděpodobně vás po ní nebude pálit žáha

4. Sníží riziko chronických onemocnění

Podle studií obsahuje horká káva více antioxidantů než její studená verze vytvořená z výluhu. Ta je ale zase plná prospěšných sloučenin, které pomáhají předcházet poškození buněk, takže přispívá k ochraně před vznikem chronických onemocnění, jako jsou nemoci srdce, cukrovka druhého typu a rakovina.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama