Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Stačí okamžik nepozornosti a dovolená se může změnit v nepříjemnou zkušenost: zvrtnutý kotník, přehřátí, zánět středního ucha u dítěte nebo požahání medúzou. Ačkoliv má většina Čechů cestovní pojištění, v krizové situaci často nevědí, jak správně postupovat.
Jak postupovat při úrazu nebo nemoci v zahraničí?
Je jasné, že zdravotní komplikace na dovolené dovedou nejen pokazit dlouho plánovanou a i draze zaplacenou pohodu, ale také znervóznět natolik, že můžete panikařit a nebýt si jisti postupem. Jak tedy na to?
1. Nejdřív zavolejte asistenční službu
„I když má většina turistů cestovní pojištění sjednané, v praxi často nevědí, jak se při úrazu nebo nemoci zachovat,“ říká Jiří Rippel z cestovní agentury Invia. Takže jak na to? Jako první kontaktujte asistenční linku své pojišťovny. Operátor vám poradí, kam jít, kde vás ošetří bez doplatku a co si pohlídat. Někdy rovnou domluví schůzku, zajistí tlumočení i úhradu nákladů. „Číslo asistenční služby si uložte do telefonu ještě před odjezdem,“ radí Jiří Rippel.
2. Sbírejte důkazy
Po každém ošetření si vyžádejte lékařskou zprávu, účtenku a rozpis výkonů. Tyto doklady jsou zásadní, aby je pojišťovna pak proplatila. „Doporučujeme také vzít si vizitku zdravotnického zařízení, případně si vyfotit ceduli na budově,“ doplňuje odborník. Fotky a doklady si schovejte, případně online pošlete pojišťovně.
Většina pojišťoven dnes umožňuje nahrát dokumenty online: stačí vyplnit formulář, přiložit účtenky a počkat na vyřízení. „Lhůta pro vyplacení pojistky bývá do 30 dnů, ale u závažnějších případů, jako je hospitalizace, je možné žádat zálohu už v destinaci,“ radí Vojtěch Zima ze společnosti Axa.
3. Evropská kartička nestačí, ale mít ji musíte
Zejména v zemích EU je klíčové mít s sebou modrou evropskou kartičku pojištěnce. „Stává se, že klienti si mylně myslí, že komerční pojištění kartičku nahradí. To je omyl,“ upozorňuje Lenka Laus z cestovní kanceláře Travel Family. Kartička slouží na úhradu základní péče, doplatky hradíte z vlastního nebo cestovního připojištění. Plně hradíte i léky.

Jen s touto modrou kartičkou pojištěnce si sice u lékaře v cizině nevystačíte, ale přibalte ji, nepříjemnou situaci vám přece jen usnadníFoto: Andrzej Rostek, Shutterstock.com
4. Nešetřete na cestovním pojištění
Cestovní pojištění kryje jen to, co si zaplatíte. „Proto si důkladně pročtěte jeho podmínky, a to včetně výjimek, na které se nevztahuje. Pozor na trik, kdy pojistka nepokrývá zhoršení stavu v souvislosti s chronickými potížemi. Stačí pak mít vyšší tlak a pojišťovna na něj může svádět třeba i různé pády a podobné úrazy,“ zdůrazňuje Tomáš Beck ze společnosti Vindicia, která se specializuje na odškodnění a vymáhání plnění z pojistek.
Dohlédněte i na to, aby měla pojistka dostatečný limit. Za ideální se považuje 20 milionů na zdravotní péči i odpovědnost. To pokryje jak těžké úrazy, delší hospitalizaci a repatriaci, tak i škodu či újmu na zdraví někomu jinému. Není vhodné volit nejlevnější verzi cestovního pojištění, ale maximální variantu. Cenový rozdíl mezi nimi bývá minimální, ovšem plnění je zcela odlišné.
Adrenalin si připlaťte! Při výběru pojištění zohledněte plánované aktivity: šnorchlování, jízda na skútru či elektrokole, windsurfing, ferraty nebo jachting si je třeba připojistit. „Bez správného pojištění se i menší nehoda může změnit ve finanční katastrofu,“ varuje Petr Jermář ze srovnávače Banky.cz. Například transport vrtulníkem po úrazu v horách může stát i přes 15 tisíc eur!