Hlavní obsah

Rychle pryč! Triky, jak poznáte špatnou restauraci ještě před objednávkou

Foto: Nejron Photo, Shutterstock.com

Odborníci na gastronomii většinou úroveň pohostinství v České republice příliš nechválí. V poslední době se situace mírně zlepšuje. Kvalitních podniků sice vzniká čím dál víc, ale restaurací, při jejichž návštěvě si koledujete o žaludeční problémy, je pořád dost. Jak poznat špatnou restauraci ještě před objednáním jídla? Tyto znaky vám napoví, kdy vzít raději nohy na ramena.

Článek

Přijít a odejít z restaurace, aniž byste si objednali, není žádná ostuda. Pokud podnik nesplňuje určité standardy, je velká pravděpodobnost, že ho nebude splňovat ani jídlo. Utrácet peníze za blafy není hostova povinnost.

I když podle zakladatele nezávislého průvodce po tuzemských restauracích Grand Restaurant Pavla Maurera to řadě Čechů zase tolik nevadí. „Bohužel, i dnes platí, že typický český zákazník toho chce co nejvíc na talíři za co nejméně peněz a je mu celkem jedno, z čeho je jídlo připraveno,“ uvádí Pavel Maurer.

Hodnocení zákazníků

První, co vám může pomoci v rozhodování, jestli podnik stojí za návštěvu, je hodnocení a spokojenost předchozích zákazníků. To se dá u většiny restaurací dohledat na internetu. Stravovací zařízení si tak můžete proklepnout ještě před tím, než vyrazíte z domova. O podniku toho hodně vypoví také jeho webová prezentace. Varovat by vás měly například zastaralé, na pohled nepřitažlivé internetové stránky s hromadou gramatických chyb.

Vodítkem může být i to, že podnik zeje prázdnotou. „Nezůstávám v restauraci, kde v době oběda nebo večeře sedí dva hosté. Je to známka toho, že asi nebude něco v pořádku,“ komentuje Roman Vacho z Asociace hotelů a restaurací České republiky.

Foto: Branislav Nenin, Shutterstock.com

Sníst cokoliv opravdu není vaše povinnost

Nevšímavý personál

Hosteska, která vás u vchodu pozdraví a usadí, zatím není v Česku standardem. Setkáte se s tím spíše na dražších místech. To, že hosteska chybí, nicméně nemusí nutně znamenat, že je něco v nepořádku. Co by vás ale zarazit mělo, je, když vás po příchodu nikdo nepozdraví a vy musíte dlouho čekat, než se přišourá servírka nebo číšník se znuděným výrazem. I kdyby byla tamní kuchyně sebelepší, celkový zážitek to dost kazí. Otrávit den vám totiž nemusí jen zkažené jídlo, ale i protivný personál.

Na význam prvotního kontaktu s obsluhou upozorňuje i Roman Vacho. „Restaurace může být plná, personál takzvaně v poklusu, ale pokud mne nikdo nepozdraví, očním kontaktem neřekne, že o mně ví a dělá, co může, aby byl co nejdřív u mě, tak začínám pochybovat. Pokud velmi rychle po příchodu dojde k osobnímu kontaktu, dostanu jídelní lístek, případně možnost objednat si nápoj, potom se začnu věnovat studiu nabídky jídel,“ říká Roman Vacho.

V restauračním průmyslu existuje pravidlo, které říká, že by si vás měl někdo všimnout do minuty poté, co se usadíte.

Foto: Nicoleta Ionescu, Shutterstock.com

Bezmocně vyhlížet personál? To se v dobré restauraci nesmí stát

Zanedbané prostředí

Hned po příchodu byste měli také zapnout svůj radar čistoty. Zápach přepáleného tuku, špinavé ubrusy a záclony, zaprášené vybavení, špinavé nádobí na stolech po předchozích hostech, upatlaný jídelní lístek – to všechno jsou varovné signály. Když není pořádek na place, nejspíš nebude ani v kuchyni.

Největším indikátorem toho, jak v dané restauraci dbají na pořádek, bývají toalety. Krátce po příchodu si tedy raději jděte umýt ruce a při té příležitosti je okoukněte. V kvalitních podnicích jsou tyto prostory pravidelně uklízeny, včetně doplňování mýdla, toaletního papíru a utěrek.

Jídelní lístek na dlouhé zimní večery

Další, čemu byste měli věnovat pečlivou pozornost, je jídelní lístek. Určitě by neměl být dlouhý jako telefonní seznam, protože v takovém případě se v restauraci pravděpodobně vaří z polotovarů. Stejně tak druhy pokrmů musí dávat nějaký smysl. Čím užší je jejich zaměření, tím větší je pravděpodobnost, že kuchař danou kuchyni dobře ovládá.

Pokud je v jídelníčku svíčková se šesti, o pár řádků dál najdete pizzu, kebab a „stoprocentně autentickou čínu“, kuchař nejspíš neumí ani jedno z těchto jídel pořádně. Pozor také na gramatické chyby v jídelním lístku a snahu o netradiční pojmenování pokrmů typu „Kuřecí prsa mladé komtesky“. Menu by mělo být přehledné a jednoduché.

Vyplatí se také pozorovat ostatní zákazníky. Jedna polovina posílá hladové pohledy do kuchyně a druhá se mračí nad doneseným talířem? To nevypadá dobře!

Jaký je váš nejhorší zážitek z restaurace?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama