Hlavní obsah

Tajné signály těla: Co znamená, když máte chuť na čokoládu nebo chipsy?

Foto: Profimedia

Proč vás honí mlsná a žene vás to do cukrárny? Prozradíme vám, jaké signály tím tělo vysílá

Co vám chce tělo říct tím, že vás doslova dožene do obchodu pro čokoládu, sáček chipsů nebo vás donutí si nasypat do polévky hromadu pepře? Tady máte vysvětlení!

Článek

I když to vypadá, že máte zrovna neodolatelnou chuť na chipsy nebo na čokoládu, nepodlehněte. Tělo si prý samo řekne, co potřebuje. Někdy to ale dělá tak trochu v šifrách. Vyplatí se jim porozumět.

Slané

Prostě neodoláte sáčku chipsů? Proč je tolik chcete? Je pro vás zásadní chuť, nebo to, že křupou? Pokud je to sůl, pak zřejmě málo pijete a tělo si chce v soli udržet tekutiny. Pak by pomohla pomoci sklenice vody nebo minerálky.

Jestliže jde o křoupání, může to být znak potlačovaného vzteku nebo napětí. Pak nervům dopřejte zdravé tuky – třeba oříšky a mandle. Pokud často vyhledáváte slané, může to být i znak nedostatku vápníku, který lze doplnit i z máku nebo sardinek.

„Chuť na slané můžete mít i proto, že sůl pomáhá odstraňovat v těle plísně a hleny, signalizuje tedy jejich přítomnost. Nadbytek soli zatěžuje ledviny a močové cesty,“ říká Iva Veselá, výživová poradkyně Food Life.

Foto: Profimedia

Místo chipsů si dejte sklenku minerálky! Možná je jíte proto, že máte žízeň

Sladké

Jestli se nemůžete dočkat, až se zakousnete do čokolády, pak zřejmě potřebujete hořčík a chrom. Hořčík doplníte ze slunečnicových a chia semínek, sezamu a mandlí. Chrom obsahuje brokolice, para ořechy, listová zelenina a pšeničné klíčky. „Chuť na sladké může být znamením, že nejste v psychické pohodě, máte sklon k depresi nebo jste ve stresu. Může být příznakem potíží se slinivkou břišní nebo kvasinkovou infekcí,“ říká Iva Veselá.

Za neovladatelné chutě na sladké můžete mnohdy sami. „Nejčastěji proto, že se snažíte držet dietu, vyhýbat se přílohám a pečivu, a jak den utíká, najednou dorazí chuť na sladké, protože vám klesne hladina cukru v krvi. Stejné je to i při nepravidelném stravování," uvádí Mgr. Lada Nosková z Diet Planu.

Řešením je pravidelná strava asi každé tři hodiny, přiměřená konzumace sacharidových příloh a potravin s nízkým a středním glykemickým indexem. Tedy těch s vysokým obsahem vlákniny – celozrnného pečiva a těstovin, luštěnin, zeleniny a mnoha dalších.

Další důvody, proč vyhledáváte sladká jídla, najdete v článku 5 důvodů, proč se nemůžete zbavit chutí na sladké.

Kyselé

Podobně jako u chuti na sladké může být příčinou chuti na kyselé nedostatek hořčíku. A také ukazuje na možné problémy se slinivkou. Kyselá chuť podporuje trávení, játra a žaludek.

Foto: Profimedia

Proč byste si místo kyselé okurky měli dát chia semínka?

Pálivé

Nedáte ani ránu bez pepřenky nebo pořádné dávky chilli? Může za tím být potlačovaná touha po dobrodružství. Z hlediska zdraví to může být signál na nedostatečnou činnost žlučníku a jater – právě ty potřebují ostré koření pro povzbuzení.

Hořké

Pokud cítíte intenzivní potřebu hořkého, pak tělo volá po detoxikaci. Hořké podporuje čištění organismu, pomáhá s ředěním krve a má pozitivní účinky na činnost srdce.

Mléčné

Máte pocit, že bez kusu sýra, sklenky mléka nebo lžíce tvarohu nedožijete večera? Prahnete po uklidnění. Mléko a mléčné výrobky obsahují látky, které uklidňují a v kombinaci se sacharidy spouští produkci hormonu štěstí. Protože mají většinou hladkou strukturu a smetanovou chuť, je pocit blaha zaručen. Může to ale být i potřeba vápníku – ten dodají i mandle, losos nebo sardinky.

Honí vás také občas mlsná? Napište nám, jakým chutím nejčastěji podléháte!

ynezorPumanzeSaNyknalC