Hlavní obsah

Zboží z druhé ruky? Naučíme vás ho reklamovat!

Foto: Prostock-studio, Shutterstock.com

Láká vás nakoupit výhodně něco z druhé ruky, z bazaru nebo na inzerát, zkrátka použité zboží? Aby to bylo opravdu výhodné, měli byste dopředu vědět pár základních věcí. Například jak by to bylo s případnou reklamací.

Článek

Kdo alespoň jednou nekoupil starší kus nábytku, zachovalé oblečení, boty nebo třeba ojeté auto? Nákup věci z druhé ruky může být velmi výhodný, ovšem má i svá rizika, o kterých je dobré vědět.

Co zjistit předem?

Výhodná cena je hlavním lákadlem nákupů použitého zboží. Ale nepořizujte si kvůli tomu zajíce v pytli! Ideální je si řádně proklepnout prodejce i to, co kupujete.

U prodejce je dobré hledat recenze a zjistit, jak poctivý je, případně jak řeší reklamace. To se podaří většinou u firmy, v případě soukromého a třeba i jednorázového prodejce to jde těžko.

Zboží byste si měli dobře prohlédnout, nechat si popsat a ukázat všechny jeho nedostatky. Ty by měly odpovídat tomu, jak dlouho a často bylo používáno. Pokud kupujete přes internet, požadujte detailní fotky a není špatné požádat i o doklad o nákupu. Čím dražší zboží je, tím pečlivější by mělo prověřování stavu být. Doporučujeme sepsat kupní smlouvu, která stav zboží v době prodeje popíše. Ale i u věcí běžnějších, jako je oblečení, kabelky nebo boty, se vyplatí schovat si původní inzerát s jejich popisem nebo vaši korespondenci s prodávajícím, kde stav věci uvádí. Mohlo by se to hodit při uplatnění práva na reklamaci.

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Již použité, ale stále v záruce? Ne vždy to bývá bonus!

Co lze reklamovat?

U použitého zboží můžete reklamovat jen tu vadu, kterou nemělo ve chvíli prodeje, která neodpovídá uvedenému opotřebení nebo na kterou vás prodejce neupozornil. Pro příklad: když si koupíte použitý mobilní telefon, může mít jeho baterie nižší výkon. Ale jen o tolik menší, aby to odpovídalo deklarované době a intenzitě použití. Když zjistíte, že baterii nelze vůbec dobít a je zralá na výměnu, je to důvod k reklamaci.

Jak reklamovat?

V případě uplatnění reklamace záleží na tom, kde jste nakupovali, tedy od koho.

  • Obchod, firma, zastavárna - Jestliže jste nakoupili u někoho, koho prodeje použitého zboží živí, pak je podle zákona doba jeho odpovědnosti za vady 24 měsíců. Lze ji zkrátit na 12 měsíců, ale to musí být ve smlouvě a musíte o tom dopředu vědět. Vadu byste měli reklamovat co nejdřív po jejím odhalení a vyřízena by měla být do 30 dnů. Pokud jste kupovali přes internet, máte právo zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodu.
  • Od zprostředkovatele - Některé bazary fungují jen v roli zprostředkovatele. Zboží si fakticky kupujete od původního majitele a u něj pak musíte uplatnit reklamaci.
  • Soukromník - Pokud jste nakupovali třeba přes inzerát od soukromé osoby, která prodávala jednorázově, můžete u ní reklamovat 24 měsíců, jestliže jste se předem nedomluvili, že se práva na reklamaci vzdáte, což je v tomto případě možné. Zákon soukromé osobě nestanoví termín, kdy musí reklamaci vyřídit, a jestliže ji odmítne a neuzná, musíte se obrátit na soud, kde se vám bude hodit detailní kupní smlouva.
Foto: ALPA PROD, Shutterstock.com

Do kupní smlouvy se vyplatí uvést všechny vady, které použitý výrobek má - ty pak nelze reklamovat

Oprava, nebo sleva?

U použitého není možné při reklamaci žádat výměnu zboží za jiné, jako tomu je při nákupech toho nového. Ze zákona máte právo na opravu, která nesníží hodnotu zboží, odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz, nebo slevu z ceny. O co z těchto možností stojíte, byste měli prodávajícímu říct hned při nákupu.

Použité v záruce? 

Hlavně u elektroniky, domácích spotřebičů a mobilů uvádí prodejce jako bonus to, že je zboží ještě v záruce u původního prodejce, takže byste ho mohli reklamovat tam. Ale to není vždy možné. Jestliže ke zboží dostanete paragon nebo účtenku, pak to může být pravda, ale v případě faktury nebo kupní smlouvy na jméno už to tak jisté není. „Reklamovat by měl ten, kdo je na faktuře nebo smlouvě uveden, nebo vám k tomu udělit plnou moc,“ upozorňuje právník dTestu Lukáš Zelený.

I kdybyste u prodejce s reklamací uspěli, může nastat problém. „Třeba v situaci, kdy autorizovaný servis reklamaci neuzná, protože k vrácení peněz jsou potřeba doklady osoby, která je uvedena na faktuře," říká tisková mluvčí Alzy Daniela Chovancová.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek