Hlavní obsah

Ženy tvoří podnikání kolem rodiny a řídí se intuicí

Foto: Archiv Poliny Ševčíkové

Foto: Archiv Poliny Ševčíkové

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dávno neplatí, že podnikání je jen pro muže s ostrými lokty. Počet žen podnikatelek pomalu roste a volí přitom většinou cestu větší flexibility, aby to zvládly zkombinovat s rodinou. Jak se liší ženy a muži a v čem pomáhá Polina Ševčíková?

Článek

Ač počet žen podnikatelek podle dat ministerstva průmyslu a obchodu roste, stále je v Česku jak mezi živnostníky, tak podnikateli, výrazně víc mužů než žen. V prvním čtvrtletí tohoto roku byly u nás evidovány necelé dva miliony podnikatelek a živnostnic oproti třem milionům mužů. Pokud totiž ženy nemají podporu partnera a rodiny, do podnikání se nepouštějíA i když mají dobrý nápad a chtěly by to zkusit, často mají strach z kroku do neznáma.

Polina Ševčíková (35) má zkušenosti z marketingu, pracovala jako analytička. Je dvojnásobná maminka, a na mateřské dovolené si uvědomila, že když si dobře nastaví podnikání, bude moct trávit více času s dětmi. Otevřela Montessori školku, v rámci projektu Žijemeonline radí ženám s jejich byznysem a letos založila Svět podnikatelek, vzdělávací a networkingovou platformu, do které vstupují podnikatelky s cílem posunout své firmy dál, získat nové zkušenosti a pohled zvenčí.

Jak ona nahlíží na ženy v podnikání a co je podle ní silnou a slabou stránkou žen podnikatelek?

Kdybychom spolu mluvily před rokem a půl, asi bych začala jinak. Ale teď mi to nedá, beztak se hovory neustále točí kolem pandemie. Jak změnila situace kolem koronaviru oblast podnikání? 

Velmi. Od prvního lockdownu bylo evidentní, že se podnikání bude měnit, bude třeba najít nové cesty, jak komunikovat se zákazníky, jak prodávat a podobně. Loni v květnu a červnu jsme vymýšleli s klienty, jak se udržet, jak přežít, kudy podnikání vést. Dříve bylo zhruba 80 % podnikatelek off-line a teď téměř všechny přidávají on-line podobu podnikání nebo na ni plně přecházejí. A v praxi vidím, že to jde i u služeb.

Jedním z opatření byly i zavřené školy a školy. Jak ženy podnikatelky zvládaly novou situaci, kdy měly děti permanentně doma? 

Bylo a je to náročné období, ale to pro všechny. I já jsem si dříve říkala, jak to pěkně s manželem a s pomocí babiček zvládáme. Ale když přišel zase lockdown, sesypala jsem se. Mít neustále děti doma a u toho pracovat je prostě těžké. Chybí klid na soustředěnou práci. Všichni jsou přehlcení. Pořád přepínáte! Jste sice s dětmi, ale musíte kouknout na mobil, zvednout telefon, uvařit, řešit on-line výuku, vyprat prádlo...

Jste mentorka pro podnikatelky. Co to obnáší?

Dívám se na podnikání „střešně“, jsem markeťačka a PPC (tzn. platba za kliknutí, pozn. red.) specialistka a mentoring byl pro mě přirozenou cestou. Spoustu firem jsem sama zakládala a vím, jak podnikání funguje a jak ho přestavět, aby žena mohla pracovat a zároveň být s dětmi, aby vydělávala dost peněz a ne jen pokryla náklady.

Obecně lze říct, že hledám s klientkami cesty, jak skloubit styl života, rodinu a jejich talent a zkušenosti. Chodí za mnou podnikatelky, které potřebují svoje podnikání přestavět, a hledáme nové cesty.

Co to znamená? Máte nějaké konkrétní příklady z praxe? 

Specializuju se na ženy ve službách, kombinujeme off-line a on-line. Mám třeba klientku právničku, která byla přetížená a navíc se jí nelíbilo, jak velké firmy fungují. Rozhodla se ukázat, že to jde i jinak a že bude dělat akademii, pomáhat klientům budovat firmy, které razí osobnější než korporátní politiku.

Klientka fotografka má zase limit toho, co zvládne udělat, kolik času má na focení a následné úpravy fotek. Její obor má nastavené ceny a ona byla vyřízená, vyhořelá, chyběla jí lehkost. Našli jsme jí novou službu půlroční péče. Jednou se s klientkou sejdou, nafotí fotky, ona z toho půl roku postupně tvoří videa, fotky, gify, tedy veškerý vizuální materiál, který je v danou chvíli potřeba.

Jiná klientka má pět dětí a na práci má přesně vymezený čas – a není ho mnoho. Pracuje s biodynamikou, léčí dotykem. Rozhodla se svoji metodu učit. Nyní vyprodala kurz a je spokojená, jde to jednoduše a postupně.

Foto: Archiv Poliny Ševčíkové

Polina a Michal Ševčíkovi podnikají spolu, oběma jim vyhovuje, že se o práci podělí a zároveň mohou být s rodinouFoto: Archiv Poliny Ševčíkové

Pro jaké ženy je podle vás podnikání vhodné? 

Pro ty, které nechtějí  být „jen“ s dětmi, chtějí hledat poslání a vyslyšet volání podnikatelské divočiny. I když je času málo a máte třeba jen dobu, kdy děti spí. Hrabete se v knihách, posloucháte podcasty, absolvujete cenově dostupné kurzy. S klientkami hledám způsob, jak zůstat mámou, ale zároveň rozvíjet svůj sen.

Proto jste vytvořila Svět podnikatelek?

Ano. Nechtěla jsem, aby ženy riskovaly živobytí, ale chtěla jsem vytvořit místo, kde se budou moct vzdělávat, vzájemně inspirovat k růstu a většímu výdělku a členství je zároveň nebude stát moc peněz.

O co se konkrétně jedná?

Je to kombinace vícero služeb: mentorská podpora ode mě a dalších specialistek, společné networkingy. Pravidelná setkávání pomohou, ať se teprve hledáte, nebo už máte podnikání rozjeté a zajímá vás nový pohled. Spolu jsme silnější. Vždycky se rády podpoříme a to odlišuje ženské podnikání od mužského.

Máte pocit, že se žena podnikatelka od muže liší?

Určitě. Hlavní a největší rozdíl je v tom, že tvoříme podnikání kolem naší rodiny. Chlapy to nenapadne, nebo napadne, až když jim žena ukáže, že to jde: že jde dělat, co milujete, a přitom být s rodinou.

Jak to v praxi vypadá? 

Netvoříte podnikání s představou, že budete pracovat osm hodin. Není tam ta vize, že musíte zamakat, několik let dřít, nevidět rodinu a pak sklízet ovoce a dobře si žít. Naopak – klidně to může začít na pár hodinách týdně a vy vymyslíte, co v tomto čase začít tvořit. Neděláte to na úkor rodiny, ale kolem ní, přizpůsobujete to a je tam synergie.

Protože pak jsou děti nemocné, onemocníte vy... A kdyby podnikání nebylo od začátku postavené takto, tak se vám rozpadne.

V čem mají ženy podnikatelky podle vás výhodu? 

Je to naše intuice. Máme napovídače, cítíme, co dělat a co nedělat. Muži to mají potlačené, jdou na sílu i tam, kde to není ono, nic jim nenapovídá, nevaruje, že je to proti talentu, osobnosti… Ženy jsou citlivější a tohle je posouvá. Když nejdeme proti intuici, proti přesvědčení, tak je to na službách znát.

Foto: Archiv Poliny Ševčíkové

Oba Ševčíkovi si vyzkoušeli práci na pozici zaměstnance a nemohou si podnikání vynachválitFoto: Archiv Poliny Ševčíkové

Co jsou slabé stránky žen podnikatelek?

Nevím, zda je to limit, ale chceme být s rodinou. A nesmíme být přitom na sebe přísné: i když nepracujeme pět dní v týdnu nebo když se něco pokazí, pořád je to byznys.

Další nebezpečí je, že to občas ujede, protože nedokážete říkat ne. Z období, kdy jste si horko těžko sháněly klienty, se to přehoupne do situace, kdy se k nám všichni hlásí. A to všem na spolupráci kývnete. Pak se probudíte, zjistíte, že kalendář je plný a děti nemocné, a začíná panika…

Podnikatel bývá často vnímán jako muž s ostrými lokty. Není ženská citlivost na škodu?

Nemyslím. V podnikání máme podobné nastavení jako muži. Dokážeme ale vytvořit jiné prostředí – firmy, které nefungují tak, že všichni poslouchají šéfa. Ženy tvoří partnerské firmy, kde jsou vztahy rovnocennější, umíme samy sebe doplnit talenty ostatních. Ale to samozřejmě umějí i mnozí muži.

Jak se oblast podnikání mění? 

Velkou změnou je růst on-line podnikání i to, že se ženy méně a méně bojí. Vidí totiž, že to jde. Před deseti lety platilo, že musíte obětovat rodinu, abyste mohli podnikat. Dnes je jasné, že to třeba není.

Stálost práce a zaměstnanecká pozice je pro ženy často bezpečné řešení… V čem jsou výhody podnikání?

Svoboda. Proto to ženy volí a zejména v době mateřství. Kdybychom měly chodit na osm až dvanáct hodin do práce, tak děti neuvidíme.

Pro hodně lidí je podnikání spojené s odrazující administrativou. Co vše je třeba mít na začátku zajištěné?

Záleží na podnikání. Když máte sídlo, provozovnu, je to jiné. Ale tyhle megainvestice nejsou na začátku potřeba. Stačí si založit živnostenský list a začít. Faktury lze nejdřív klidně vydávat ručně, když máte jednoho dva klienty měsíčně, a pak se stačí poradit s odborníkem. Hlavně na sobě začít pracovat a nebát se říct si okolí o pomoc – péče o děti nemá být jen na vás.

Co má Svět podnikatelek v plánu v nejbližší době?

Rozšiřujeme spolupráci s partnery, jako je třeba Českomoravská asociace podnikatelek a manažerek. A chceme rozšířit síť ambasadorek, scházet se ve více městech. Pomalu rosteme, pečujeme o ženy, které k nám vstoupily, udělaly revizi podnikání a začínají budovat, posouvají podnikání na další level.

Co je motivací pro vstup? 

Většinou potřeba vyřešit nějaký problém. V současnosti hodně řešíme například leadership. Moje klientky jsou často vedoucí typy, odbornice. Ale je to pořád vnímáno ryze mužsky. Když vedeme, musíme být tvrdé… Není to tak. Jsme ženské vůdkyně, ať vedeme klientky, nebo spolupracovnice. Radím nebát se být ženské i ve vedení firmy. To tu nikdy nebylo, naše mámy většinou firmy nevedly. Je to nové, a právě proto se musíme podporovat.

Ženy mají také pocit, že podnikání znamená méně peněz. Doufají, že si vydělají aspoň tak jako v zaměstnání a budou snad pracovat trochu méně. Ne, podnikání má přinášet hodně peněz. A když ne, tak je třeba revize. Je třeba si účtovat správné částky, jinak táhnete trh dolů a podnikání ztrácí smysl.

Jak dospět ke znalosti své ceny?

Doporučuju jít za mentorem. Tohle potřebujete vidět u ostatních. Pak se také scházet ostatními podnikatelkami, být v kontaktu. A s pomocí kouče najít, co vás brzdí.

Polina Ševčíková podniká se svým mužem. Jak to zvládnout a nezbláznit se?

Načítám