Hlavní obsah

Od zavařování s babičkou k podnikání: jak to zvládnout sama?

Foto: Moje marmeláda

Rozvíjet podnikání na prahu čtyřicítky, když jste sama na malé miminko? Proč ne! Michaela Bílková vyrábí marmelády, má vlastní sad a nedávno se posunula v  podnikání zase o kus dál.

Článek

Michaela Bílková je usměvavá zrzka. Má ročního syna a pod značkou Moje marmeláda vyrábí marmelády, džemy, hořčice a čatní. Zavařování má totiž v rodině: „Expertem byla moje babička, milovala jsem její domácí šťávu z černého rybízu. Jako malá jsem pomáhala mamce při zavařování kompotů a okurek, takže bylo jasné, že v této tradici budu pokračovat i já.“

Marmelády nejen jako koníček

K profesionálnímu marmeládování ji inspirovala Blanka Milfaitová (44), držitelka několika ocenění za nejlepší marmeládu světa. Po přečtení její knížky Příběh opravdové vášně (2014) se Michaela pustila do výroby dobrot s ještě větší vervou. Přes den chodila do kanceláře na plný úvazek a ve volném čase pomalu propadala své vášni. Vařila džemy a citrusové marmelády, které si její okolí velmi oblíbilo. A brzy to začalo přesahovat hranice koníčku.

V roce 2016 se rozhodla pro oficiální dráhu výrobce potravin. Z našetřených peněz kompletně zrekonstruovala kuchyň na chalupě kousek od České Lípy a vytvořila zde oficiální výrobnu marmelád a džemů.

Další čtyři roky – stále při práci v kanceláři – vyráběla dobroty a objížděla s nimi farmářské trhy. Získala pro své extra džemy certifikát Regionální produkt Lužické hory a Máchův kraj, velký úspěch znamenalo vítězství v soutěži Českolipský výrobek roku 2019, kterou vyhrál její jahodový extra džem s bezovým květem. A před dvěma lety si Michaela pořídila pozemek o výměře 6 000 m² a postupně zde zakládá ovocný sad, který sama spravuje.

Foto: Moje marmeláda

Marmeládový e-shop je Michaelin splněný sen

Pečlivě vybrané ovoce a originální recepty

Dnes Michaela vyrábí s láskou pro svou značku extra džemy, tedy džemy s vysokým obsahem ovoce, citrusové marmelády, dále pikantní čatní, hořčice, cibulády, pesta, pečené čaje a sirupy. Ovoce si pečlivě vybírá u pěstitelů z blízkého okolí, citrusy objednává jen bez chemicky ošetřené kůry, aby je mohla zpracovat celé. A ovoce, které se špatně shání, se snaží vysadit ve svém sadu. Momentálně pěstuje kdoule, moruše, oskeruše, mišpule, také rybízy a angrešty.

Neustále se snaží rozšiřovat nabídku: „Lidi mají rádi klasiku, marmelády jahodové, meruňkové. Ale oblíbili si i citrusové. A občas někteří zaexperimentují a zkusí meruňku s levandulí nebo s mátou.“ A kde bere Michaela inspiraci? „To je různé. Třeba dřív jsem pila ráda malibu s pomerančovým džusem a to mě taky inspirovalo. Nebo se hodně jedly banány v čokoládě, tak jsem to zapracovala. Někdy jsem si jistá, že to bude super, a jindy to prostě zkusím.“

Foto: Moje marmeláda

Českolipským výrobkem roku 2019 se stal jahodový džem s bezem. Zní to velmi lákavě!

Jak spojit péči o dítě s prací

Na podzim roku 2019 Michaela otěhotněla, a i když věděla, že na dítě bude sama, těšila se na novou roli. A jaký vliv na její podnikání měl rok s covidem? Na akce a farmářské trhy by s miminkem stejně jezdit nemohla, tak jí to nechybělo. Většinu produktů teď navíc prodává přes čerstvě spuštěný e-shop, a má tak dost času na péči o syna i na zkoušení nových receptur.

Nadcházející sezona pro ni bude nová: začne se vracet na farmářské trhy a syn zároveň vyžaduje víc a víc péče. Dnes se Michaela práci věnuje ve chvíli, kdy chlapeček spí, případně ho někdo vozí v kočárku.

Foto: Moje marmeláda

Jste, co se týče džemů a marmelád, na klasiku, nebo zkoušíte i neobvyklé kombinace? Michaela Bílková uspokojí oba typy zákazníků

Podpora a posun na další úroveň

Nedávno si Michaela uvědomila, že na svém podnikání chce zapracovat, protože pro svobodnou maminku představuje nejen výdělek, ale i tolik potřebnou flexibilitu. Aby se mohla posunout dál, přihlásila se do Akademie podnikání, kterou organizuje Klub svobodných matek. Nabízejí tu samoživitelkám pomoc se startem podnikání či marketingovou kampaní.

„Vše šlo neskutečně rychle. Podívali se na mé podnikání novýma očima, přece jen já již trpím provozní slepotou. Zrevidovali mi e-shop, přispěli na platební bránu a další typ krabiček na zasílání marmelád,“ pochvaluje si Michaela. Do budoucna si přeje, aby byla zcela soběstačná, co se vlastních plodin v sadu týče. A důležité je pro ni udržovat kamarádské vztahy s maloodběrateli i se zákazníky.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek