Hlavní obsah

Pracuji se svým mužem. Jak se nezbláznit? Sestavte si rozvrh a nebuďte pořád spolu

Foto: baranq, Shutterstock.com

Foto: baranq, Shutterstock.com

Reklama

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V práci ani ve vztahu to nebývá jednoduché. Co když se ale jedno s druhým zkombinuje? Co udělat, aby se váš vztah nerozpadl kvůli práci a aby práce netrpěla vinou rodinných rozepří? Jestli už teď šílíte z představy, že partnera vidíte téměř pořád, zahajte krizový plán a řiďte se našimi tipy!

Článek

Trávit hodně času s osobou, kterou milujete, může být paráda, ale také nejděsivější noční můra. Pracujete ve stejné firmě, nebo spolu dokonce podnikáte? Pak je v sázce váš vztah, kreativita, výkonnost i sex. Trisha Harp, známá koučka z americké Atlanty, mimo jiné zjistila, že pokud má pár společnou firmu, častým předmětem hádek bývají finanční toky společnosti.

Pracovat s životním partnerem sice může přinést určitá rizika a potenciálně ohrozit jak práci, tak vztah, ale zároveň to může být zajímavá a obohacující zkušenost. Co pro to musíte udělat? Aby fungoval vztah i pracovní partnerství, je klíčové mít jasně stanovená pravidla a dodržovat je.

Když spolu partneři pracují…

Vztahová koučka Jana Řehulková i z vlastní zkušenosti považuje za jednoznačně nezbytné striktní oddělení pracovního a soukromého života, vzájemný respekt a podporu. Dále je nutné přesně rozdělit kompetence i odpovědnosti a určit oblasti, do kterých si partneři nezasahují. Definujte a jasně si rozdělte pracovní role, abyste se vyhnuli zmatkům a překrývání úkolů. A pokud je to jen trochu možné, radí koučka nemít pracoviště v jedné místnosti. „Není zkrátka možné, abyste se soukromě pohádali a pak spolu při práci nemluvili nebo se ignorovali.“

Komunikace, respektování hranic a oddělení pracovního a osobního života jsou důležité pro udržení zdravého a vyváženého vztahu jak v práci, tak v osobním životě.

Jak spolu pracovat a nezničit si vztah

Podle výzkumů prý 87 procent párů společné podnikání špatně snáší, což se v první řadě projevuje snížením sexuální frekvence a uspokojení. A protože finance a sex jsou dvě hlavní příčiny rozvodů, je to trochu znepokojující. Jestli chcete přežít, vyvěste tyhle čtyři zákony na ledničku!

1. Nemíchejte soukromý a pracovní život

V práci řešte věci, které se týkají práce, a soukromé záležitosti vyřizujte mimo pracovní dobu. K partnerovi se chovejte jako ke každému jinému kolegovi. Před ostatními, ať už to jsou spolupracovníci, šéf, nebo klienti, se nehádejte a zdržte se i projevů náklonnosti. Nikdo neříká, že spolu nemůžete jít na oběd, ale ctěte soukromou a pracovní hranici.

Podle Jany Řehulkové je zásadní oddělení pracovního prostoru: „Je-li to možné, oddělte fyzicky své pracovní prostory – to totiž pomůže oddělit pracovní a partnerský život. Pokud to nelze, přinejmenším si vytvořte jasně definovaný prostor pro práci, kde se budete věnovat pouze profesním záležitostem.“

Foto: Andrey_Popov, Shutterstock.com

Doma pracovní věci neřešte, do práce si netahejte soukromí. Jen tak to spolu zvládnete v pohoděFoto: Andrey_Popov, Shutterstock.com

2. Vytvořte si osobní prostor

Mějte oddělené kanceláře nebo alespoň každý svůj pracovní kout, ať spolu nejste nonstop – alespoň vizuálně. Měli byste mít možnost soustředit se na úkoly bez pocitu, že vám protějšek stojí za zády a slyší, hodnotí nebo kontroluje každé vaše slovo. V případě, že jste oba na homeofficu, dvakrát týdně popadněte počítač a jděte si sednout třeba do kavárny – pochopitelně každý v jiné dny, abyste se doma prostřídali. Je to příjemné a osvobozující.

A co radí Jana Řehulková? „Dodržujte vzájemné hranice a respektujte potřeby a preference druhého partnera. Pokud jeden z vás potřebuje čas nebo prostor na práci nebo odpočinek, poskytněte mu to.“

3. Rozdělte si čas a komunikujte

Co se děje mezi zdmi kanceláře či u výrobní linky, to tam také zůstává. Stanovte si s partnerem chvíli, kdy všechny pracovní řeči ukončíte. Hlasujete pro moment, kdy zamknete dveře a vydáte se na cestu domů? Nebo je pro vás snesitelnější úder osmé hodiny večerní či počátek společné večeře? Jak je libo, nicméně tuto chvíli si hlídejte, jedině tak zvládnete oddělit pracovní a milostný život. Ať to nevypadá, že jste jen kolegové, kteří spolu náhodou i žijí. To není sexy!

Jana Řehulková říká, že klíčová je komunikace. Co všechno si musíte opravdu pevně dohodnout? „Stanovte si pravidelný rozvrh, určete, kdy končí pracovní den, a vyvarujte se přílišného smíšení pracovních a osobních aktivit. Mluvte spolu o očekáváních, cílech a pracovním stylu. Dohodněte se na způsobech, jak řešit konflikty a jak oddělit pracovní záležitosti od soukromých. Buďte otevření a upřímní.“

Foto: WAYHOME studio, Shutterstock.com

Kavárna je ideální místo, kde se dá pracovat i odpočívat bez přítomnosti partnera. Pokud to povaha vaší práce nedovoluje, musíte vymyslet jiný způsob, jak nebýt stále spoluFoto: WAYHOME studio, Shutterstock.com

4. Hýčkejte si vztah mimo práci

Udělejte si na svůj vztah čas! Možná namítnete, že jste spolu víc než dost. To je sice pravda, ale vy dva si musíte užít společné chvíle nejen v práci. A nečekejte, že to vyplyne nějak samo, ale plánujte. Vyrazte na eurovíkend, dělejte věci, které vám zaměstnání neumožňuje, stále mezi sebou udržujte spojení, tedy partnerský, nikoli kolegiální kontakt. Zajděte na večeři, objednejte lahev vína na pokoj, navrhněte horskou túru nebo relax ve vířivce. Žádné rušivé elementy! Buďte pan a paní Úžasňákovi, kteří mají všechno pod kontrolou.

Jana Řehulková radí: „Je důležité, aby si partneři našli prostor jen pro sebe mimo pracovní prostředí. Udělejte si čas na relaxaci, koníčky a společné aktivity, které nejsou spojené s prací. To vám pomůže udržet rovnováhu mezi pracovním a osobním životem.“

Reklama

Načítám