Hlavní obsah

2 lžičky denně: Tušili jste, že kakao chrání srdce i mozek?

Foto: grafvision, Shutterstock.com

Tuto surovinu má po ruce skoro každá hospodyňka. Tmavý voňavý prášek se přidává do moučníků nebo se z něj připravuje lahodný nápoj. Řeč je o kakau. Jestli vám doma chybí, po přečtení tohoto článku pro něj pravděpodobně poběžíte. Kakao totiž prospívá zdraví – tlaku, mozku i srdci.

Článek

Španělský dobyvatel Hernán Cortés je zodpovědný za vznik závislosti u milionů Evropanů. V šestnáctém století totiž z Ameriky dovezl tmavý prášek. Šlo o kakao, které je hlavní surovinou pro výrobu vysoce návykové cukrovinky – čokolády. Ta sice může být zodpovědná za tloustnutí, ale pokud je vysokoprocentní a člověk to s ní nepřehání, obsažený kakaový prášek prospívá zdraví.

Lahodná ochrana pro srdce i mozek

Kakaový prášek se vyrábí drcením kakaových bobů. Ty obsahují flavonoidy, látky se silnými antioxidačními a protizánětlivými účinky. „Antioxidanty dokážou účinně neutralizovat volné radikály, jejichž převaha poškozuje zdravé buňky, oslabuje tělo a způsobuje vyšší náchylnost k nemocem,“ vysvětluje výživová poradkyně Růžena Pešková. A v kakau jich je opravdu slušná dávka – dokonce třikrát více než v zeleném čaji.

Flavonoidy jsou dávány do souvislosti například se schopností snížit krevní tlak. Další výzkumy poukazují na spojitost mezi konzumací kakaa a zlepšením průtoku krve a redukcí hladiny špatného LDL cholesterolu. Tyto vlastnosti souvisejí s nižším rizikem infarktu, mrtvice a srdečního selhání.

Foto: Aaron Amat, Shutterstock.com

Kakao obsahuje velké množství flavonoidů, které snižují riziko srdečně-cévních onemocnění

Zlepší náladu a zažene křeče

Tím ale nekončíme. Nelze opomenout, že vliv flavonoidů na zlepšení průtoku krve se projevuje i v oblasti mozku. Výzkumy naznačují, že kakao udržuje mozek v dobré kondici a má vliv na snížení hrozby rozvoje neurodegenerativních onemocnění, jako je Alzheimerova či Parkinsonova choroba. V této oblasti je ovšem potřeba provést další zkoumání.

Kakao je také dobrý pomocník v boji se špatnou náladou. Zažíváte-li po jeho konzumaci slastné pocity, nejste sami. Řada indicií totiž napovídá, že kakao zlepšuje náladu a zmírňuje příznaky deprese. Díky obsahu kofeinu má i schopnost nabudit.

Kromě flavonoidů je kakao zdrojem vitaminů a minerálů. Co do obsahu mezi nimi vyniká hořčík. Mezi příznaky jeho nedostatku patří svalové křeče, střevní potíže, únava, úzkost a nervozita. Doporučená denní dávka hořčíku pro dospělého je 300 mg na den, v deseti gramech kakaa je slušných 50 mg.

Vybírejte kakao s přívlastkem raw

„Tepelnou úpravou a nešetrným pražením bohužel kakao o většinu prospěšných látek přichází a výsledný pražený kakaový prášek má pouze malý zlomek všech těchto úchvatných vlastností,“ uvádí výživová poradkyně Miroslava Dostálová. Proto je více než žádoucí v obchodě vybírat kakao označené jako raw, které neprošlo tepelnou úpravou. Vhodné jsou i nepražené kakaové boby – skvěle se hodí například do jogurtu.

Při nákupu si ovšem dejte pozor a vybírejte pouze čistý kakaový prášek. Nenechte se zlákat pestrobarevnými obaly instantních nápojů – pravého kakaa je v nich totiž jen velmi málo, 60 až 80 procent obsahu tvoří přidaný cukr. Kakao skladujte na suchém místě v uzavřené nádobě, jinak do sebe snadno absorbuje vlhkost a okolní pachy.

Dvě lžičky denně

S kakaem by se to ovšem nemělo přehánět. Je bohaté na energii, takže se vám snadno uloží v podobě tukových polštářků. Optimální množství je jedna až dvě lžičky denně, nejlépe tepelně neupravené. Bez obav si prášek přidejte do jogurtu, do smoothie, na ovesnou kaši nebo jím posypte čerstvé ovoce. V případě čokolády vybírejte alespoň sedmdesátiprocentní, doporučují se dva dílky každý den. Ale lepší je dát přednost nepraženému kakau.

Má kakao místo ve vašem jídelníčku?

ynezorPumanzeSaNyknalC