Hlavní obsah

5 potravin, které mohou v těle spouštět záněty

Foto: RossHelen, Shutterstock.com

Dlouhotrvající zánět se v těle mění na chronické onemocnění zvyšující riziko dalších zdravotních obtíží. Některé potraviny mohou tento stav podporovat, a dokonce zhoršovat. Jejich konzumace byste se proto měli vyvarovat.

Článek

Zánět je reakcí těla na nemoc či zranění. Tímto způsobem se pokouší tělo chránit, ale fyziologický efekt této reakce je velmi diskutabilní, protože má na tělo zcela devastující účinky. Pokud navíc trvá dlouho, nabývá chronického charakteru a specifické formy zvyšují riziko onemocnění srdce, cukrovky a obezity. Existují poživatiny, které mohou vývoj chronického zánětu podporovat. Pozor si dávejte zejména na tuto silnou pětku.

1. Rafinované sacharidy

Podle statistik se v západním světě, kam patří i Česko, nejvíce konzumují dva typy přidaného cukru. Najdete je především v cukrovinkách, čokoládě, sladkých nápojích, koláčích, sušenkách, koblihách, sladkém pečivu a v některých obilovinách. Jedná se o stolní cukr sacharózu a kukuřičný sirup bohatý na fruktózu. Pokud si jich dopřáváte moc (pro ženy více než 25 gramů denně, což je asi 5 malých kostek nebo 5 kávových lžiček), spouštějí v těle zánětlivé reakce. Ty mohou vést ke vzniku nemocí, jako je obezita, cukrovka, rakovina a chronické onemocnění jater a ledvin.

2. Pšenice

Omezili jste slazení a myslíte, že máte vyhráno. Podle zkušeností a výzkumu doktora Davida Freje z pražského Centra funkční a holistické medicíny to ale tak jednoduché není. Tvrdí totiž, že byste měli omezit příjem sacharidů celkově, což platí zejména pro pšenici. Ta je dnes nejčastější příčinou potravinové přecitlivělosti. „Prozánětlivý účinek pšenice je dán mnoha bílkovinami, které pšenice obsahuje, a podstatně vyšším množstvím lepku než v minulosti, na které náš imunitní systém reaguje zánětlivou reakcí,“ vysvětluje David Frej. (Víte, na co si musejí dát celiaci pozor v obchodě?)

Foto: Aleshyn_Andrei, Shutterstock.com

Pšenice dnes obsahuje více lepku než v minulosti, na což imunitní systém často reaguje zánětem

3. Trans tuky

Pokud jste zvyklí pročítat složení výrobků, zřejmě jste se již setkali s termínem „hydrogenované oleje“. Jedná se o škodlivé trans tuky, které jsou složkou většiny margarínů a zpracovaných potravin, jako jsou smažená jídla, balené koláče a sušenky, některé pečivo a některé druhy popcornů do mikrovlnné trouby. U všech zmíněných trans tuky prodlužují trvanlivost. Přirozeně se pak vyskytují v mase a mléčných výrobcích. Obojí v těle působí velmi nepříznivě – při nadbytku spouští obranné zánětlivé reakce, které snižují dobrý cholesterol a narušují funkci buněk lemujících tepny. To zvyšuje riziko onemocnění srdce. Uvědomte si, že není tuk jako tuk!

4. Alkohol

Každý si čas od času rád přihne. Muži by si ale neměli dopřávat více než dvě sklenky alkoholu denně, ženy více než sklenku. Podle řady studií totiž dlouhodobě zvýšená konzumace alkoholu vede ke vzniku problémů s bakteriálními toxiny. Ty pronikají stěnami tlustého střeva dál do těla. Tak dochází k syndromu propustného střeva, který roznáší zánět po celém těle. A to netušíte, co se s vaším tělem stane, když přestanete pít alkohol úplně!

Foto: zeljkodan, Shutterstock.com

Dlouhodobě vyšší příjem alkoholu může zapříčinit vznik syndromu propustného střeva

5. Zpracované maso

Máte rádi párky, klobásy, slaninu, šunku a další uzeniny? Pak vězte, že Světová zdravotnická organizace (WHO) je řadí k hlavním příčinám vzniku rakoviny tlustého střeva. Důvodem je vysoký obsah zánětlivých sloučenin, jako je sůl, tuk a dusitany (konzervační přísady, jejichž vysoká dávka může vést k otravě). Ty mohou ve střevě spouštět silnou reakci, která může vyústit až v rakovinu. „V kombinaci se zvýšeným příjmem alkoholu jde o opravdu rizikovou, prozánětlivou stravu,“ dodává RNDr. Michaela Bebová, biochemička z Prahy. (Poskládejte si protirakovinovou dietu!)

Vznik chronického zánětu může spustit mnoho faktorů. Některé ovlivnit nemůžete, jiné ano. K těm druhým patří strava. Pokud si budete vybírat potraviny a alespoň omezíte konzumaci těch rizikových, můžete se ušetřit vleklých a nepříjemných zdravotních problémů.

Jak často si dopřáváte rizikové potraviny? Psali jsme i o souvislostech mezi konzumací cukrů a rakovinou!

ynezorPumanzeSaNyknalC