Hlavní obsah

Chcete vrátit nebo reklamovat vánoční dárek? Spěchejte!

Foto: Prostock-studio, Shutterstock.com

Ježíšek se ne vždy trefí a nastane chvíle, kdy je potřeba s tím něco udělat. Jak se zachovat, pokud vám nesedí velikost nebo najdete na dárku nějakou vadu? Poradíme, co s tím!

Článek

Ne vždy najdete pod stromečkem to, co jste si představovali. Může se stát, že jste si sice přáli teplý svetr, ale dostali jste příliš malý, nebo velký, sešlo se vám víc podobných věcí, nebo jste zjistili, že třeba fén vůbec nefunguje. Jak postupovat v takovém případě?

Řekněte to „Ježíškovi“

Nejdřív je zapotřebí oslovit dárce a buď ho požádat, aby vám poskytl účtenku, nebo aby se výměny či reklamace ujal. Pro obchodníka je kupující ten, kdo s ním uzavřel smlouvu. Pokud to nebyla věc dělaná na zakázku, nebo smlouva nezněla na konkrétní jméno, pak většinou postačí účtenka jako doklad o nákupu a můžete to vyřídit i vy.

Co vrátit nemůžete

Bez udání důvodu nelze vrátit rychle se kazící zboží - tedy například jídlo. Z hygienických důvodů nevrátíte ani již otevřenou kosmetiku, erotické pomůcky či spodní prádlo. U prádla může udělat prodejce výjimku v případě, že nebylo prokazatelně ani vyzkoušené a stále na něm jsou ochranné prvky. Ale to je jeho dobrá vůle, nikoli povinnost.

Po porušení původního obalu nejde vrátit ani DVD, CD a jiné zvukové nebo obrazové nahrávky, počítačové hry či zboží vyrobené na zakázku a na míru pouze pro vás.

Kolik peněz dostanete

Po vrácení zboží byste měli od obchodníka dostat tolik, kolik jste zaplatili – včetně poštovného, pokud jde o e-shop. Poštovné při vracení zboží ale hradíte vy. Zpátky byste měli dostat peníze, nikoli například poukázky na další nákup. Celou původní cenu nemusíte dostat v případě, že jste zboží používali, a snížili tak jeho hodnou. Tento rozdíl vám může obchodník strhnout.

Foto: baranq, Shutterstock.com

Pokud chcete bez udání důvodu vrátit zboží koupené na e-shopu, sdělte to obchodníkovi nejlépe písemně

Vrácení dárku z e-shopu

Zákon říká, že při nákupech v e-shopu a na místech mimo kamenné prodejny máte právo zboží i bez udání důvodu vrátit do 14 dnů. Pokud chcete zboží prodejci takto vrátit, musíte e-shopu jasně oznámit, že využíváte svého práva na odstoupení. Stačí poslat e-mail, nebo vyplnit online formulář na webu obchodníka. Poté zboží pošlete zpět.

Ideální je, pokud máte původní krabici nebo obal. Počítá se totiž s tím, že takové zboží nemá vady a vrací se do prodeje. I bez původního obalu jde ale zboží vrátit – jen se může stát, že po vás obchodník bude chtít náklady na jeho nové pořízení.

Vrácení zboží v kamenné prodejně

Na rozdíl od e-shopů nemají kamenné obchody povinnost od vás vzít bezvadné zboží zpátky. Většina z nich to ale nabízí – hlavně po Vánocích. Ovšem mohou si klást podmínky, například, že na zboží budou původní visačky, bude v původním obalu nebo doložíte originál účtenky. Případně si v hodnotě původního zboží u nich vyberete jiné.

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Zjistili jste na dárku nějakou vadu? Pak máte samozřejmě právo na reklamaci

Reklamace dárků

Jiná pravidla platí pro reklamaci zboží pro nějakou vadu. Reklamovat musíte s dokladem o nákupu, maximálně do 24 měsíců od data nákupu, kdy běží záruční lhůta, a co nejdříve poté, co jste vadu odhalili.

Reklamace dárku v e-shopu

V případě reklamace v e-shopu napište prodejci mail a popište vadu zboží, nejlépe doložte i fotografiemi. Doklad o nákupu máte většinou v mailu, stejně jako fakturu. Tuto komunikaci si schovejte pro případ dokazování chvíle, kdy jste reklamaci uplatnili. Pokud budete vadné zboží posílat prodejci, schovejte si doklad i kvůli platbě za dopravu, kterou budete moci v případě kladného vyřízení uplatňovat k náhradě jako nutný výdaj.

Reklamace v kamenné prodejně

Pokud reklamujete v kamenném obchodě, měli byste s prodejcem sepsat protokol o reklamaci. Uvádí se datum, popis vady a návrh řešení – oprava, výměna, vrácení zboží.

Na vyřízení reklamace má obchodník 30 dní a měli byste opět dostat písemný doklad o tom, jak byla vyřízena, nebo proč byla případně zamítnuta.

Neuznaná reklamace

Když prodávající reklamaci zamítne, můžete se obrátit na soudního znalce. Zprvu můžete požádat jen o předběžné posouzení vady, abyste zjistili, v čí prospěch by posudek zněl. Pokud ve váš, pak si posudek nechte vypracovat. Cenu za něj dostanete zpátky od obchodníka, pokud na jeho základě reklamaci přece jen uzná.

Případně se obraťte na soud. S kladným posudkem máte velkou šanci soud vyhrát a dostat opět všechny náklady zpět.

Pokud máte pocit, že obchodník nejednal správně nebo v souladu se zákonem, můžete využít například pomoci spotřebitelské poradny dTestu, nebo se obrátit na Českou obchodní inspekci.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek