Hlavní obsah

Co pít místo kávy? Máme tipy na alternativy bez kofeinu

Foto: Dean Drobot, Shutterstock.com

Přestože pití kávy už dávno není považováno za zdraví škodlivé, stále existují situace, kdy je potřeba příjem kofeinu omezit. Rituálu s šálkem dobrého horkého nápoje se ale ani v těchto chvílích vzdávat nemusíte. Máme pro vás několik tipů na obstojné alternativy kávy.

Článek

Čeho je moc, toho je příliš. A o kávě to platí jakbysmet. V rozumném množství se jedná o velice zdravý nápoj, který vás povzbudí, zlepší koncentraci, podpoří metabolismus, a navíc díky obsahu mnoha antioxidantů z dlouhodobého hlediska působí proti stárnutí. Pokud jí ale pijete moc, nad pozitivy mohou převážit negativa.

Čtyři šálky denně

Káva obsahuje mnoho cenných látek a zároveň je bohatým zdrojem kofeinu, který působí také příznivě, ale jen do určitého množství. U dospělých lidí bez jakýchkoli zdravotních omezení by pomyslným stropem mělo být množství 5,7 mg na 1 kg hmotnosti. Dospělá 60kilová žena by tak měla denně přijmout maximálně 340 mg kofeinu, což odpovídá zhruba čtyřem šálkům espressa. Je ovšem třeba vzít v úvahu, že kofein do sebe můžete dostat i z jiných zdrojů, jako je třeba čokoláda, některé limonády včetně těch přírodních (třeba kombucha) nebo třeba z doplňků stravy.

Omezit příjem množství na polovinu oproti běžné konzumaci by měly těhotné a kojící ženy. Střídmější množství se také doporučuje lidem s vysokým krevním tlakem nebo s problémy s bušením srdce. Ale nejen jim.

Foto: Olena Yakobchuk, Shutterstock.com

Vašemu miminku bude lépe chutnat káva ajurvédská nebo třeba ta ze žaludů

Proč mít kávu pod kontrolou?

Ani zdravý člověk by ale neměl kávu pít bezhlavě. Při nadměrném denním množství může vést k únavě a ztrátě pozornosti. Co je ale horší, velcí pijani kávy mají z dlouhodobého hlediska zvýšené riziko nemocí kardiovaskulárního charakteru. Pokud máte ve zvyku pít kávy opravdu hodně, bude určitě přínosné vyměnit pár šálků za některou z dostupných bezkofeinových alternativ. Nenabízí se toho málo.

1. Káva z ječmene 

Jestliže musíte přísun kávy omezit, ale nedovedete si představit připravit se o její lahodnou chuť, zkuste nápoj z praženého ječmene. Chuťové buňky poznají jen těžko, že se je snažíte obelstít. Příprava je stejná jako u klasické kávy, stejně tak si do ní můžete přidat třeba mléko, jak jste zvyklí. Benefity? Krom toho, že se vyhnete kofeinu, tak ječmen obsahuje mnoho vitaminů, minerálů a antioxidantů a pomáhá chránit srdce před nepříznivými vlivy.

2. Ajurvédská káva

Má původ v Indii a jak název napovídá, patří mezi součást tradiční medicíny ajurvéda. Základem ajurvédské kávy ale nejsou kávová zrna, jedná se o rozmanité bylinné směsi, přičemž každá obsahuje čekanku lékařskou. Základní surovinou také bývá ženšen. Káva neobsahuje kofein a má působit proti úzkostem a psychickému vyčerpání. Zároveň má protizánětlivé účinky a pomáhá s léčbou ledvinových kamenů.

Foto: Chamille White, Shutterstock.com

Tzv. ajurvédská káva se vyrábí z bylinek

3. Špaldová káva

Káva vyráběná z jediné suroviny – pšenice špaldy – není žádnou novinkou. Stále ale představuje příjemnou alternativu kávy pro ty, kteří musí omezovat kofein. Má poměrně jemnou, jednoduchou chuť, tudíž sedne nejvíce těm, co na exotické nápoje s chuťově výraznými surovinami moc nejsou. Existují ale i obohacené varianty, například s cikorkou čili praženým kořenem čekanky.

4. Maca

Maca je kořenová zelenina, plná vitaminů, zinku a draslíku, která by se dala považovat za dálnou příbuznou naší ředkvičky. Prodává se nejčastěji ve formě prášku, ze kterého se dá vyrobit teplý i studený nápoj. Klidně ale macou můžete obohatit smoothie nebo ovesnou kaši. Maca je přírodní energetický nápoj: pomáhá udržet koncentraci, podporuje paměť i psychické zdraví, navíc se krom povzbudivých účinků jedná o účinné afrodiziakum.

Foto: Marcus Z-pics, Shutterstock.com

Maca je superpotravina, tady maximálně zdravá věc

5. Žaludová káva

Alternativou nejen k pravé kávě, ale také dobře známým obilným kávám, může být ta z rozemletých žaludů. Můžete si koupit hotový výrobek nebo si ji v sezoně vyrábět sami – je to snadné. Nasbírané žaludy jen opražíte a rozemelete. Žaludovka byla vcelku běžným nápojem našich předků, ale po tom, co se v Evropě rozmohla káva, ale i čaj nebo kakao, šla na druhou kolej. Žaludová káva chutná nejen teplá, ale i studená, obzvláště pak s trochou mléka a medu.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek