Hlavní obsah

Deprese, když zaprší? Jste meteosenzibilní! Co s tím?

Foto: thinkstock

Kvalitní spánek regeneruje tělo i mysl. Důsledkem špatného spaní je minimálně zhoršená nálada

Stává se vám, že poslední dobou nemůžete v noci vůbec usnout? Ráno jste pak bez nálady, neodpočatí a k smrti unavení? Proč se vám teď tak špatně spí? Zjišťovali jsme za vás!

Článek

Možná také patříte k těm, co reagují na změny počasí jako rosničky. Před bouřkou vás bolí klouby či jizvy na těle, při změně tlaku vás svědí pokožka hlavy, při velkém rozdílu teploty vám kůže výrazně zhrubne, vyschne či naskáče ekzém na těle.

Tisíc a jedna noc

Takovým lidem, kteří jsou hodně citliví na změny počasí, se říká meteosenzitivové. Patří mezi ně i naše čtenářka Karolína, která kvůli zmíněné přecitlivělosti v letošní zimě trpí i nespavostí. „Dřív jsem se spánkem potíže neměla vůbec. Chodila jsem cvičit, a pak se mi večer po fyzické aktivitě dobře usínalo,“ vypráví. Jenže později se přidaly problémy ve vztahu, a najednou prý neměla chuť a sílu poskakovat někde v tělocvičně.

„Karolína tím ztratila kompenzaci stresu, přišla i o něco, co měla ráda, a tak se stala citlivější na vnější vlivy, včetně počasí,“ uvádí MUDr. Jan Hlusička. Doplňuje, že lidé náchylnější na přírodní změny se s takovouto senzitivitou mohou narodit, ale také ji získat během života – právě kvůli okolnostem, jaké postihly třeba právě Karolínu. Ta svou nespavost řešila zpočátku bylinnými čaji, později prášky na spaní, nakonec požádala o mírná antidepresiva.

Foto: thinkstock

Bolesti hlavy bývají u meteosenzitivních lidí běžné

Je to jedno s druhým

Podle odborníků se může stát, že vás negativní emoce způsobené změnou počasí uvedou do stavu chmur až depresí. Reakcí mohou být i bolesti hlavy, zad, otoky nohou, pálení očí, vyčerpanost, podrážděnost až agresivita… „Reagovat můžete také změnou tlaku, teploty, pocením, třesem či špatnou koncentrací, stavy úzkosti a dalšími,“ uvádí psycholožka Jiřina Švejnarová.

Zabírají změny životního stylu

Zatímco pro jednoho tedy může být sněžení, vítr či chlad jen běžné zimní počasí, jiný z toho má neustále špatnou náladu i mizerný spánek.

Co pomáhá? Někdy změna v životním stylu. A to zkusila i Karolína: místo dynamického aerobiku zkusila jógu, s ní spojené meditace a nácvik relaxace. Začala se věnovat také rozvíjení intelektu – přihlásila se do knihovny a na přednášky o výživě – a přestala se stydět plakat či se dojímat, čímž začala dávat volný průchod svým zadržovaným emocím. Tak změnila celkově přístup ke svému životu.

Foto: thinkstock

Od problémů mnohdy pomůže jen relaxace a změna životního stylu

„Tělo není stroj na plnění povinností a plánu, je potřeba ho mít v rovnováze," říká psycholožka. A připojuje, že pomoci vám mohou i drobné změny: třeba změnit místo, kde spíte, snížit teplotu v pokoji, či naopak před spaním chladnou místnost proteplit, pít dobré čaje.

Za účinné se podle odborníků považuje více se věnovat čtení knih, místo televize poslouchat příjemnou hudbu, nezapomínat na posezení s přáteli (méně alkoholu, nezakouřené prostory, méně hluku). Přínosné jsou také různé druhy masáží, akupunktura, akupresura, večerní krátké procházky, sauna, kryosauna.

Když už to jinak nejde

„Ne vždy je pociťování ponuré nálady jenom věcí změny přístupu,“ říká psycholožka. Někdy jsou potřeba skutečně léky. Ale každopádně pěstování intelektu, péče o duši, harmonii v těle a více učení se pozitivnímu myšlení jsou první kroky, které by vám mohly pomoci v tom, aby se vám dobře spalo. Dostanete-li totiž z hlavy černé myšlenky, nebudete potřebovat ani počítání oveček...

Vše zkrátka souvisí se vším, proto bude-li vám špatně na duši, odrazí se to i na těle a naopak. Zkuste to změnit. Co myslíte?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.