Hlavní obsah

Děsí vás epidemie cukrovky? 7 zásad, jak se jí vyhnete!

Foto: Image Point Fr, Shutterstock.com

Dokáže oslepit, způsobit infarkt a připravit o nohu či ledviny – cukrovka 2. typu je plíživý zloděj zdraví. Za posledních 30 let se přitom počet nemocných takřka zdesetinásobil. Vás se to netýká, protože nemáte rádi sladké? Omyl! Škodí především tučné jídlo a málo pohybu.

Článek

U někoho se cukrovka objeví už v útlém dětství. Jedná se o vrozený první typ, který s životním stylem nemá co do činění. Devadesát procent cukrovkářů to ale takhle nemá. Trpí totiž typem druhým – ten propuká někdy po třicítce, zejména pak u těch, kteří mají nemálo kilogramů navíc.

„Cukrovka 2. typu je chronické onemocnění, kterým na celém světě trpí miliony lidí a počty nemocných celosvětově stoupají. Cukrovka může způsobit následné postižení řady orgánů a může být příčinou slepoty, selhání ledvin, onemocnění srdce, mozkové mrtvice či amputace dolních končetin,“ varuje MUDr. Hana Mojžíšová, specialistka na zdravý životní styl.

Foto: Syda Productions, Shutterstock.com

Polotovary a smažené pokrmy z fastfoodů jsou velkým zdrojem škodlivých tuků. Pozor na ně!

Něco málo o první a hlavně druhé cukrovce

Cukrovka je nemoc charakteristická zvýšenou hladinou cukru v krvi. Tomuto jevu se říká hyperglykemie a může vznikat ze dvou důvodů: tělo buď neprodukuje dostatečné množství hormonu inzulinu, anebo ho vytváří dostatek, avšak nedovede látku správně využít.

V prvním případě se jedná o diabetes 1. typu. Nejčastěji propuká v dětství nebo pubertě a jeho vznik je neovlivnitelný – stojí za ním genetická dispozice, která se rozvine na základě nějaké klidně i banální virové infekce. Takový jedinec je pak odkázán na celoživotní podávání inzulinu zvenčí.

Foto: Syda Productions, Shutterstock.com

Propuknutí cukrovky 1. typu není ovlivnitelné. Za nemocí stojí genetická dispozice. Většina cukrovkářů má ale 2. typ, který je často způsoben nezdravým životním stylem

Jak již bylo řečeno, naprostá většina cukrovkářů trpí diabetem 2. typu. U nich slinivka břišní produkuje inzulinu dost, někdy i nadbytek, ale tělo má vůči němu sníženou citlivost, takže ho nevyužívá. Hormon inzulin zprostředkovává přenos cukru z krve do orgánů a tkání celého těla. Zajišťuje tedy přísun energie, který je pro správné fungování organismu naprosto nezbytný.

Jádro problému

O cukrovce 2. typu koluje řada mýtů, ten nejběžnější se týká příčiny jejího vzniku. Mnozí považují za hlavního viníka cukr. Mezi konzumací sladkého a rozvojem cukrovky však nebyla prokázána přímá spojitost.

Za hlavní příčinu vzniku se považuje obezita a s ní spojená celkově nezdravá životospráva. Roli může hrát i jistá genetická dispozice – něčí tělo zkrátka snese méně špatného zacházení než jiné. Samozřejmě že příliš cukrů v jídelníčku není ideální, ale cukrovkou spíše onemocní horlivý jedlík tučných a smažených jídel, protože jedním z rizikových faktorů rozvoje nemoci je vysoký cholesterol.

Foto: udra11, Shutterstock.com

Vyvážená strava bohatá na vlákninu a zeleninu je základem prevence cukrovky 2. typu

Sedm proti-cukrovkových opatření

  • Udržujte si zdravou váhu - „Pokud je člověk obézní, snižuje se citlivost buněk vůči inzulinu. Ten slouží jako vrátný, který umožní vstup glukózy do buňky. Když ovšem buňka na inzulin nedokáže správně reagovat a glukózu nepřijme, pak v krvi stoupá hladina krevního cukru a inzulinu,“ vysvětluje Karolína Hlavatá, dietoložka programu Vím, co jím, která zároveň uvádí, že 90 procent diabetiků 2. typu je obézních.
  • Omezte zdroje škodlivých tuků - jezte méně přespříliš tučných jídel, jako jsou uzeniny, bůčky apod., vynechte polotovary a jídla z fastfoodů.
  • Navyšte vlákninu - má dobrý vliv na glykemii a pomáhá snižovat hladinu glukózy, konzumujte proto více celozrnných obilnin, luštěnin a zeleniny, které patří mezi nejlepší zdroje vlákniny.
  • Jezte pravidelně - „Velmi důležité je jíst pravidelně, nemít hlad, aby nekolísala hladina cukru v krvi,“ popisuje Karolína Hlavatá.
  • Hýbejte se - aktivní pohyb je jak v prevenci, tak při léčbě velmi prospěšný. „Když se diabetik s nadváhou začne pravidelně hýbat, zhubne a zároveň mu hladina cukru v krvi klesne, či se dokonce normalizuje,“ uvádí dietoložka.
  • Stop kouření - mimo jiné může mít podíl právě i na rozvoji cukrovky. Je to tedy další z mnoha důvodů, proč se zlozvykem přestat.
  • Méně alkoholu - pouze velmi umírněná konzumace neuškodí, pravidelná konzumace větších dávek do zdravého způsobu života nepatří.
Foto: Umpaporn, Shutterstock.com

Pravidelný pohyb pomáhá normalizovat hladinu krevních cukrů

Trpí cukrovkou někdo z vašich blízkých?

ynezorPumanzeSaNyknalC