Hlavní obsah

Tohle jsou 4 zásadní důvody, proč jíst sacharidy a cukry!

Foto: Profimedia

Zdrojem sacharidů je samozřejmě i zelenina a také ovoce

Kolem sacharidů a cukrů koluje velké množství mýtů. V první řadě bývají považované za totéž, což nejsou. A taky si hodně lidí myslí, že by se jich mělo jíst co nejméně. To ale opět není pravda.

Článek

Skalním dietářkám naskakuje při slovech sacharidy a cukry husí kůže. „V současné době, kdy je celosvětově obrovský výskyt obezity a nadváhy, se pojmy sacharidy a cukry stávají téměř strašákem, což by ale určitě být neměly,” uvádí výživová poradkyně Jitka Freibauerová ze studia Výživou ke změně.

Sacharidy a cukry nejsou totéž

„Sacharidy patří spolu s bílkovinami a tuky mezi základní živiny – makroživiny – které tvoří nezbytnou součást vyváženého jídelníčku,“ říká výživová poradkyně a specialistka na hubnutí Pavla Tomášková se soukromou praxí.

Není ale sacharid jako sacharid. Existují jednoduché sacharidy neboli monosacharidy, které sestávají z jedné cukerné jednotky. „Jedná se o velice rychlý a pohotový zdroj energie. Do této skupiny patří glukóza a fruktóza,“ říká Pavla Tomášková. Jejich zdrojem je třeba ovoce, zelenina nebo med.

Slovem cukry se pak označují oligosacharidy, které se skládají ze dvou až čtyř cukerných jednotek. Do této skupiny patří sacharóza, tedy běžný bílý cukr z cukrové řepy, dále třeba hnědý z cukrové třtiny – není mezi nimi tedy zas tak zásadní rozdíl. Stejně tak se ale sacharóza nachází i v ovoci a zelenině.

Foto: Profimedia

Zdravý jídelníček by se z poloviny měl skládat ze sacharidů

Těmi nejlepšími sacharidy jsou...

Poslední skupinou jsou polysacharidy neboli komplexní sacharidy, které jsou složeny velkým množstvím cukerných jednotek. „Mezi polysacharidy patří například škrob a dále nepostradatelná vláknina,“ říká Pavla Tomášková.

„Škrob naleznete ve formě škrobových zrn, tedy v obilninách, bramborách, rýži, luštěninách, ovoci a zelenině. Tyto sacharidy nechutnají sladce, jejich štěpením vzniká glukóza, která má stejné účinky jako glukóza z cukru, která je velmi rychlým zdrojem energie,“ upřesňuje odbornice.

Vláknina je z energetického hlediska nevyužitelná. Přesto plní důležitou funkci, protože je jakýmsi čističem organismu. Jejím zdrojem jsou opět ovoce, zelenina, luštěniny či brambory. Podívejte se, co vám hrozí, když máte nedostatek vlákniny!

Proč tělo bez sacharidů nemůže fungovat?

Společně s výživovou poradkyní Jitkou Freibauerovou jsme vybrali ty hlavní důvody, proč váš organismus sacharidy fakt potřebuje.

1. V krvi musí být neustále určité množství cukru v podobě glukózy, protože ten potřebují buňky celého těla, aby z něj mohly vyrábět energii

2. Sacharidy v těle nepřenášejí pouze energii, ale nachází se dokonce i v kostech a chrupavkách, a to jako jejich stavební materiál

3. Sacharidy jsou nezbytné pro činnost mozku. Nervové buňky jsou závislé na dodávkách glukózy z krve, protože nemají schopnost ukládat si zásoby energie v podobě tuků. Lidský mozek spotřebovává až 25 procent celkové spotřeby glukózy

4. Jsou zásadní také pro vaši imunitu. Slzy, sliny a hleny je totiž také potřebují, což souvisí s imunitním systémem. Hleny tvoří na sliznicích ochrannou bariéru, a tím ztěžují patogenům vniknutí do organismu

Foto: Profimedia

Sacharidy jsou nezaměnitelným zdrojem energie. Jsou proto absolutně nezbytné

Kolik sacharidů přijmout?

„Z celkového denního příjmu energie by měly sacharidy tvořit okolo 55 procent,“ říká Pavla Tomášková. Nejvíce byste samozřejmě měli přijímat komplexní sacharidy, tedy zmiňované luštěniny, rýži, zeleninu, brambory či taky ovesné vločky. Je však ale jasné, že ani jednoduchým cukrům se úplně nevyhnete, protože jejich zdrojem bývá i spousta zdravých potravin, tedy zejména ovoce a zelenina.

Ideální je tedy si hlídat hlavně nadbytek přidaného cukru, který se nachází nikoli v přirozených, ale průmyslově zpracovaných potravinách. Což jsou různé sušenky, bílé pečivo, cereálie a podobně.

Hlídáte si příjem sacharidů a cukrů?

ynezorPumanzeSaNyknalC