Hlavní obsah

8 zabijáků zlého cholesterolu: Takhle se můžete vyhnout infarktu a mrtvici

Foto: udra11, Shutterstock.com

HDL a LDL cholesterol. Pletou se vám? Uděláme vám v tom jasno a poradíme, jak s nimi nakládat. Hlavním prostředkem bude rostlinná strava.

Článek

Cholesterol je druh lipidu, který tvoří velkou část buněčných membrán. V těle se váže na lipoproteiny a ty ho krví transportují do buněk. V této podobě je „volný“ a tělo ho umí využít. Jedná se o lipoproteiny o vysoké hustotě známé jako HDL cholesterol (high density lipoproteins). Problém nastává, když se lipidy stanou vázanými. K tomu dochází v tepelně upravovaných pokrmech a pak hovoříme o škodlivém LDL cholesterolu (low density lipoproteins). Ten zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění, jako je kornatění tepen, infarkt nebo mozková mrtvice.

Základy boje

Naším cílem tedy je posílit volný, „hodný“ HDL cholesterol a chránit se před tím „zlým“ LDL. Nejsilnějšími bojovníky, kteří podporují činnost volného cholesterolu a brání organismus před negativním vlivem toho špatného, jsou rostlinné oleje, zelenina, luštěniny a celozrnné obiloviny. Obsahují totiž velké množství nenasycených mastných kyselin. „Ty tělo neumí vytvořit, proto je musíme doplňovat ve stravě,“ rozvádí Dagmar Kubecová, výživová poradkyně z Boskovic. Podle Radky Pamětické, poradkyně zdravého životního stylu z Prahy, jsou z tohoto hlediska zajímavá zejména chia semínka, konopná semínka a zastudena lisované oleje z různých druhů rostlin, jako je olivový, dýňový a konopný.

Které rostlinné zabijáky LDL je dobré konzumovat?

1. Česnek

Přírodní antibiotikum podporuje imunitu. „Má v sobě účinnou látku alicin, která se využívá i v lékařském průmyslu,“ doplňuje Radka Pamětická.

Foto: meaofoto, Shutterstock.com

Česnek jako přírodní antibiotikum podporuje imunitu

2. Špenát

Sázkou na jistotu jsou i výrazně zelené rostliny. Zajímavým obsahem kyseliny listové, vlákniny a dalších fytonutrientů, které pomohou odstranit z krve škodlivé látky, vyniká zejména špenát.

3. Avokádo

Vysoké množství nenasycených tuků prospívá kůži, čistí zažívací trakt a pomáhá vstřebávat vitaminy rozpustné v tucích: A, D, E a K.

Foto: Larisa Blinova, Shutterstock.com

„Avokádo obsahuje nejvíce aminokyselin ze všech druhů ovoce,“ říká Dagmar Kubecová

4. Čokoláda

Tuhle pochoutku tvoří prášek z kakaových bobů. „Je v nich jedinečná kombinace fytonutrientů flavanolů. Ty prokazatelně podporují správnou funkci krevního oběhu,“ říká Dagmar Kubecová.

5. Vlašské ořechy

„Najdeme v nich dostatek vitaminu E, jsou tedy dobrým zdrojem antioxidantů s protizánětlivými účinky,“ uvádí Radka Pamětická.

6. Mandle a kešú ořechy

Nabízejí dostatek minerálních látek a obsahují vitamin E a hořčík. „Poměr nenasycených mastných kyselin je také vhodný pro pravidelnou svačinu,“ doplňuje Radka Pamětická.

Foto: mama_mia, Shutterstock.com

Vlašské ořechy, mandle a kešú jsou bohatým zdrojem minerálních látek a aminokyselin, které podporují „dobrý“ HDL cholesterol

7. Sója

Sója je plná omega-3 mastných kyselin, železa, hořčíku a dalších látek, jako jsou saponiny nebo fytosteroly, které mohou preventivně působit proti rakovině. „Dnes se ale doporučuje jíst pouze dvě porce sóji týdně,“ radí Dagmar Kubecová. „U lidí s problémy se štítnou žlázou může způsobit její zvětšení a u žen může zvýšit pravděpodobnost vzniku onemocnění rakoviny prsu,“ vysvětluje na základě studií pro praxi.

8. Fazole

Fazole jsou bohatým zdrojem rezistentního škrobu. „Díky němu se cítíte po jídle více nasyceni, ukládá se méně tuku do břicha a boků, snižuje se hladina cholesterolu a triglyceridů a zlepšuje se citlivost na inzulin,“ rozvádí Dagmar Kubecová.

A jak bojujete s cholesterolem vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC