Hlavní obsah

Jste smutní? To je v pořádku, prožijte to!

Foto: phM2019, Shutterstock.com

Pocit smutku zažije čas od času asi každý. Je to normální a přirozené. Někdy je důvodem reálná ztráta, jindy stačí skutečnost, že se ve vašem životě nic moc neděje a vám chybí ten pocit, když se můžete na něco těšit. Jak se smutkem pracovat a proč je důležité se mu moc nebránit?

Článek

Dnes je Mezinárodní den smutku, a ač má tento den připomenout primárně ty, kteří byli zraněni při práci nebo utrpěli smrtelný úraz, pojďme si říct víc o smutku obecně. V posledním roce totiž zahalil většinu světa, kdy se lidé v důsledku pandemie museli vyrovnat s velkými ztrátami. V první řade se ztrátou blízkých. 

Co vlastně smutek je, proč býváme smutní a jak s ním pracovat? I když nikdo asi není rád smutný, jde o základní emoci, se kterou bychom se měli vyrovnat a naučit se s ní pracovat. Namísto toho, abychom se mu bránili, je třeba ho plně prožít.

Smutek je základní emoce

Mnoho lidí má pocit, že být smutný je špatně. Že nejsou dost odolní, jsou přecitlivělí a všechno si moc berou. Ale jen se zbytečně podceňují. Není to tak, že by se neuměli vyrovnat s bolavou situací, protože jsou slaboši, je to naopak.

Smutek totiž nepatří mezi negativní emoce, ale spolu se vztekem, znechucením, strachem, štěstím a překvapením patří mezi emoce základní. Pociťujeme jej, když ztratíme někoho nebo něco, co je pro nás důležité. A signalizuje, že potřebujeme pomoc a útěchu.

Psychoterapeutka Kateřina Vašíčková dokonce říká: „Ačkoli je mnohým z nás prožívání smutku nepříjemné, patří ke zdravému prožívání. Ve správné míře obohacuje náš duševní i sociální život.“ Duševní, protože nás nutí k zamyšlení, na která nemáme jindy čas, a sociální, protože mnoho lidí má tendenci zavolat třeba kamarádovi, aby se mu svěřil. Introverti to mají z logiky věci těžší.

Welness koučka Markéta Konupčíková hovoří o současné situaci. V posledním roce zastihla mnohé z nás zcela nepřipraveně smrt našich blízkých. A právě s tou se člověk v západní společnosti neumí dobře vyrovnávat. Současný smutek způsobuje i ztráta jistot, možností, svobody nebo schopnosti užívat si drobných radostí, na které jsme byli zvyklí. Měli a mohli jsme všechno, ale najednou jsme dostali stopku, a teď se učíme, co je opravdu podstatné. Jenže to bolí, zraňuje a na dobré náladě nepřidá.

Příběhy lidí, kterým se vrátil covid. Jaký byl druhý průběh? 

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Ať už důvody smutku znáte, nebo vás přepadl nečekaně, nebraňte se mu a prožijte ho, třeba za poslechu nějaké sentimentální hudby

Ztráta hračky i smyslu života

Situace, v kterých prožíváme smutek, se samozřejmě u každého liší, ale nejčastějším spouštěčem je ztráta milované osoby či věci. Může jít i o ztráty méně hmatatelné, ale o nic méně zásadní, například ztrátu smyslu života.

Kateřina Vašíčková doplňuje: „Smutek je zkrátka naší reakcí na ztrátu. Může jít o rozbití oblíbeného hrnečku či hračky u dětí. Smutek ze ztráty blízkého člověka, ale také ze ztráty možností. V dnešní době například ztráta možnosti cestování, nových zážitků a plánování.“

SOS – pomozte mi

Smutní se necítíme pro nic za nic, signalizujeme tak (především sami sobě), že potřebujeme pomoc. Ať už od ostatních v podobě útěchy, nebo sami od sebe v podobě času na prožití smutku a vzpamatování se ze ztráty, kterou jsme prodělali.

Podle Kateřiny Vašíčkové je důležité se smutku nebránit. „Pro zdravé prožívání je zásadní si smutek dovolit, vyjádřit ho. Sdílením s blízkými, pláčem, psaním deníku. Smyslem této emoce je zpomalit psychiku po předchozím stresu, zpracovat, co se stalo. Pokud ji prožijeme, časem se zmírňuje a sama odeznívá.“

Abychom se dokázali se smutkem vypořádat, je třeba mít pro něj, jako pro každou další emoci, ventil. Markéta Konupčíková své klienty obvykle upozorňuje, že to chce čas a využít nejrůznější pomocníky. Pomůže běhání, poslech hudby, meditace nebo voňavé oleje, jiní si rádi popovídají s odborníkem, zkrátka podle povahy.

Foto: Ivan Kruk, Shutterstock.com

Jedním z osvědčených způsobů, jak se smutkem zatočit, je pročistit si hlavu při sportu

Nesuďte a nezlehčujte

Prožívá váš blízký temné období a vy mu chcete pomoct? Jak se to v případě smutných lidí dělá?

Podle Kateřiny Vašíčkové je přirozené, že máme tendence je rozveselit, odvést jejich pozornost a podobně. Ale to moc nepomáhá. Daleko lepší je jejich smutek respektovat a nezlehčovat. Vyslechnout je, ale nehodnotit a hned neradit. Snažte se unést jejich pocity a dopřát jim tak prostor, aby si mohli smutkem projít. Vědomé prožívání přináší možnost růstu a obohacuje nejen váš život, ale i vaše vztahy. Lépe pak rozumíte sami sobě i ostatním a díky smutné fázi zpomalíte. Možná se i zamyslíte nad svým životem a uděláte kroky, které jej do budoucna zlepší.

Pokud jde o tu nejhorší variantu a člověk se potýká se ztrátou někoho milovaného, radí Markéta Konupčíková vzpomínat s ním na zesnulého, nechat ho vyplavit slzy a klidně i svou bolest vykřičet.

Když hrozí deprese

Smutek patří k emocím s delší dobou trvání a má svoje typické cykly jako popírání, vztek, smlouvání, depresi a smíření. Když však trvá depresivní fáze příliš dlouho, prohlubuje se a může přejít v opravdovou depresi. Pak už je třeba navštívit odborníka.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek