Hlavní obsah

Drtí vás bolest hlavy nebo migréna? Místo po prášku sáhněte po tužce

Foto: Maksim Fesenko, Shutterstock.com

Bolí vás často hlava? Máme tipy, jak si možná trochu pomoci

S bolestí hlavy se jistě setkal každý z vás. Pokud vás ale navštěvuje až nepříjemně často, místo polykání léků zkuste odhalit příčinu. Pomůže vám v tom psaní deníku.

Článek

Bolest hlavy patří k velmi častým zdravotním obtížím. Příčinou těchto bolestí bývá především stres, deprese, dehydratace, každodenní spory, ale také práce u počítače, dlouhotrvající psaní a čtení, které vyvolávají poruchu spočívající ve změně napětí a prokrvení krčních a šíjových svalů.

Pokud se počet záchvatů bolestí zvyšuje anebo stoupá intenzita bolesti, prodlužuje se jejich trvání, snižuje se účinek léčby nebo stoupá spotřeba léků, je vhodné vést si deník. Do deníku si zaznamenávejte:

  • období výskytu bolesti (ráno, dopoledne, odpoledne, v noci),
  • druh a intenzitu bolesti,
  • množství a účinnost léku,
  • okolnosti výskytu bolesti: např. změny počasí, spánková deprivace, konflikty nebo jiné stresující podněty.

„Pacienti jsou většinou překvapeni počtem záchvatů a vysokou spotřebou málo účinkujících léků. Z deníku je možné vyčíst řadu informací,“ uvádí MUDr. Jiří Klempíř, Ph.D. z Neurologické kliniky VFN v Praze a 1. LF UK a doplňuje: „Například bolesti se vyskytují téměř denně, a pak se objeví týden bez bolestí. Zpětně se ukáže, že v té době dotyčná osoba byla na dovolené nebo byla nucena řešit náročnou, důležitou nebo neodkladnou záležitost.“

Pro prevenci je klíčové co nejpřesněji rozpoznat spouštěč a snažit se mu vyhnout (více v článku Bolest hlavy: 5 věcí, které zkuste dřív, než spolknete prášek).

Foto: wavebreakmedia, Shutterstock.com

Podle odborníků může být přínosné, když si budete sepisovat jakýsi deník bolestí. Můžete z něho vyčíst, kdy a jak moc vás hlava trápila

Víte, co jíte?

Pokud zápisky nic neodhalí, zkuste přidat další položku – co jste ten den jedli a pili.

„Zamyslete se v první řadě nad svým pitným režimem. Je opravdu velice důležité hlídat si konzumaci alespoň 1,5 litru čisté, neperlivé vody denně. Dalšími spouštěči bolestí hlavy obvykle bývá nepravidelné stravování, hladovění, nebo naopak velké přejídání. Potraviny, kterým bych doporučovala se vyhnout, jsou káva, čokoláda, bílý cukr obecně, alkohol, zmrzlina. Zároveň za bolestmi hlavy může stát také přemíra masa, nadměrná konzumace soli a různá dochucovadla,“ říká Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

Uzdravte duši

Obecně se ukazuje, že časté migrény a tenzní bolesti hlavy signalizují, že není v pořádku duševní zdraví. Pokud vás často trápí i bolest břicha, závratě, astmatické záchvaty či vředy, může být společným spouštěčem stres a dlouhodobé přepínání. Pokud se zátěžové faktory nedají odstranit, tak je nutné změnit k nim postoj a to tak, aby vás stres nezatěžoval více, než je nezbytně nutné. Také je potřeba naučit se od stresujících faktorů relaxovat.

Foto: wavebreakmedia, Shutterstock.com

Tělu vždy pomůže relaxace. Dopřávejte si ji co nejvíce i vy

Nepodceňujte ji

Když vás bolí hlava, ze tří čtvrtin případů jde o takzvané primární bolesti hlavy (migrény, tenzní bolesti hlavy, chronické bolesti hlavy a další), na kterých se většinou nepodílí jiná onemocnění. Sekundární bolesti hlavy doprovází většinou jiné onemocnění.

„Jsou na rozdíl od primárních bolestí hlavy vyvolány známou příčinou a jsou vždy varovným příznakem jiného onemocnění,“ upozorňuje Jiří Klempíř. Jde o různorodou skupinu jak po stránce lokalizace, intenzity, frekvence a závažnosti od naprosto banální příčiny až po nejzávažnější, někdy i fatálně končící stavy.

„Bolesti hlavy mohou být varovným příznakem závažného a i život ohrožujícího onemocnění jako cévní mozková příhoda, neuroinfekce nebo nitrolební expanze,“ upozorňuje lékař a dodává: „Pokud se však často opakuje nebo trvá dlouho, je nutné konzultovat problém s lékařem.“

Také vás trápí často bolest hlavy?

ynezorPumanzeSaNyknalC