Hlavní obsah

Koronavirus a ženy. Ničí je vyčerpání i vztahové problémy

Foto: Stokkete, Shutterstock.com

Není to jednoduchá doba pro nikoho, ale odborníci varují, že přibývá stále více žen na pokraji zhroucení. Únava, fyzické vyčerpání, stres a problémy ve vztazích, to vše přinesla koronavirová krize. A právě ženy jsou obecně citlivější a plní ordinace odborníků.

Článek

Současné problémy spojené s koronavirovou pandemií na ženy těžce doléhají. „Ve své praxi cítím vysoký nárůst počtu žen, které trápí životní vyhoření i vztahové problémy. Nejvíce jich přibývá po Novém roce. Mám pocit, že do konce roku se ženy snažily nějakým způsobem držet, ale nyní už nemají dost sil a nevědí, jak dál,“ říká vztahová koučka a zakladatelka Školy pro ženy Lenka Černá. Podobně to vidí i vztahová mediátorka Kateřina Bělková: „Koronakrizí jsou samozřejmě zasaženi i muži, ale větší tíha je v tuto chvíli na ženách.“ Proč to tak je a dá se s tím něco dělat?

Tlak ze všech stran

Na ženách je většinou péče o děti, které nechodí do školy. Je potřeba na ně dohlédnout, pomoci s učivem, nachystat jídlo, obstarat domácnost a zároveň buď pracovat z domova, nebo se obejít bez části platu a pobírat ošetřovné. „K tomu všemu jsou lidé mnohem víc spolu, jsou ohroženi finančně, nejistota z budoucnosti je veliká a všichni jsou pod obrovským tlakem,“ popisuje Kateřina Bělková. A připomíná i takzvané sendvičové ženy. Starají se nejen o děti, ale musejí obstarat i staré rodiče. A ti patří do rizikové skupiny ohrožené koronavirem, takže se k tomu všemu přidává strach o jejich zdraví.

Další problém je, že rodinní příslušníci mají často dojem, že přítomnost doma znamená, že je žena všem k dispozici. „A těžko chápou, že i když je fyzicky přítomná, je třeba také v práci, byť na home office. Pod takovým tlakem se opravdu nedá vydržet dlouho,“ upřesňuje Kateřina Bělková.

Foto: FamVeld, Shutterstock.com

Děti, péče o domácnost, práce... Jestli si žena nedokáže vytvořit hranice a dovolí, aby její nemalý příspěvek k fungování rodiny ostatní brali jako samozřejmost, je na cestě ke zhroucení

Trpí i partnerské vztahy

Je zřejmé, že tohle všechno se neprojeví jen fyzickou únavou, ale i na partnerském vztahu. „Obávám se, že letošní rok bude pro vztahy doopravdy zátěžový a že rozvodů nejspíš přibude. Lidé musí zvládat krizové situace, trávit spolu víc času, víc se věnovat dětem. To vše přináší různé konfrontace, které je potřeba nějak ustát. Více komunikovat, hledat řešení. A k tomu všemu není ventil, kde by ženy mohly upustit, třeba si zajít na večeři s kamarádkou, jít si zacvičit do fitka a podobně,“ říká Lenka Černá.

Chyba není v mužích

Nebylo by ale fér tvrdit, že za vše může korona a muži. Koronavirus sice lásce neprospívá, ale prověřuje ji. A většinou nechybují ani muži. Problém je spíš v tom, že je ani nenapadne, že by ženy trpěly. „Někteří muži jsou paralyzovaní strachem, někteří totálně rezignovaní, nebo naopak divoce pracují, aby si udrželi zaměstnání a rodině udrželi standard. V takových případech pak nechávají vše ostatní na partnerkách,“ vysvětluje Kateřina Bělková.

Foto: Pressmaster, Shutterstock.com

Muži a ženy často reagují na stres jiným způsobem a to může způsobit mnohá nedorozumění

3 tipy, jak přečkat krizi

Odborníci se shodují, že ač se to nezdá, ustojíte-li s partnerem tohle období, váš vztah bude poté lepší než kdy dřív. Budete silnější. A než tenhle náročný čas pomine, je potřeba dodržet pár věcí.

1. Starejte se o sebe. Nikdo to za vás neudělá

„V prvé řadě bych ženám poradila, aby daly samy sebe na první pozici, aby si uvědomily, že když se zhroutí ony, zhroutí se celá rodina,“ radí Lenka Černá. Důležitý je dostatek spánku a kvalitní jídlo. Každý den si najděte nějaký čas jen samy pro sebe a dobíjejte baterky, jak jen to jde. I když jsou možnosti omezené, ženy si musejí najít nějakou formu odpočinku. Číst si, zacvičit si doma, dát si horkou koupel, promluvit s kamarádkou přes počítač nebo telefon.

2. Komunikujte s partnerem

Druhým krokem je samozřejmě komunikace s partnerem. „Je potřeba, aby spolu partneři víc mluvili, naslouchali si, učili se hledat společná řešení. A když vás ten druhý štve, jděte ven a vyventilujte své negativní emoce o samotě,“ dodává Lenka Černá.

3. Nebuďte na všechno samy

A třetí krok? Nebojte se říct si o pomoc! „Nechtějte všechno zvládnout samy. Mluvte o svých pocitech a stavech, řekněte si rodině o pomoc. A nebojte se, i tato situace jednou, a snad již brzy, přejde,“ dodává Kateřina Bělková.

Je to sice ohrané, ale stále to platí. Obzvlášť v těžkých časech je potřeba umět s tím druhým mluvit! Ovládáte desatero správné komunikace?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek