Hlavní obsah

Móda po pandemii: Větší velikost i láska k online nakupování

Foto: Victoria Chudinova, Shutterstock.com

Foto: Victoria Chudinova, Shutterstock.com

Reklama

Pandemie uklidila po dlouhé době módu na vedlejší kolej. Co s módním odvětvím provedly karantény, zavřené obchody i práce z domova? Naše nákupy a preference se změnily, pevně ale doufáme, že letošní podzim bude ve znamení jiných kousků než vytahaných tepláků.

Článek

Pandemie změnila leccos, i přístup k módě. Dokonce z trůnu sesadila i nejprodávanější džíny posledních let. Co bude dál? Budeme si kupovat stále hlavně tepláky? Přineslo nám covidové zastavení opravdu jiné hodnoty a spotřební chování? Prozrazuje módní výzkum i stylisté.

Změna stylu

Nejdřív pár čísel. Podle výzkumu Fashion (Re)search Glami 39 % Čechů už zůstane u online nakupování, 32 % nakupovalo v pandemii celkově více než předtím, 46 % nakupovalo méně. „68 % Čechů změnilo v pandemii styl oblékání. Ženy oblékly legíny, muži tepláky a mikiny. Obě pohlaví se pak shodují na teniskách,” říká Kristýna Rakovská, brand manager Glami.

Pandemická kila

Během karantény změnila podstatná část lidí i velikost oblečení. „Takzvaná pandemická kila, o kterých se mluví v souvislosti s lockdowny a nedostatkem pohybu po celém světě, tak pravděpodobně budou být důvodem, proč 29 % Čechů nakupuje větší kousky. Na druhou stranu 10 % respondentů sahá po menších velikostech,” zmiňuje Kristýna. Za změnou velikosti na větší nemusí být ovšem jen přibývání na váze, řada lidí se možná jen chtěla v nových outfitech cítit volněji a pohodlněji.

Foto: YuliaLisitsa, Shutterstock.com

Nejvíce vyhledávané byly tepláky, mikiny a domácí oblečení, což asi málokoho překvapí. Skokany roku pak byly mikinové šatyFoto: YuliaLisitsa, Shutterstock.com

Online poradce

Online nakupování se nicméně daří i v době, kdy jsou kamenné obchody otevřené. Zákazníci si sice nemohou zboží osahat a prozkoumat materiál, nepřeberná nabídka produktů, které stihnou zkouknout v krátkém čase, je stále obřím lákadlem. Zároveň je důležitá rychlost dodání nákupu, k prioritám pak patří i doprava zdarma.

Řada z nás už má některé značky ozkoušené, takže se umíme trefit do velikosti. Stále častěji si ale lidé kupují i značky, se kterými nemají osobní zkušenost. Už teď mohou na řadě e-shopů využít takzvaného poradce při výběru velikosti. Ten na základě zadaných parametrů (výška, váha, typ postavy) a toho, jakou velikost nosíte u jiných značek, vypočítá, které číslo u konkrétního produktu vám sedne nejlépe.

Hlasem budoucnosti je umělá inteligence (AI). „Zákazníkovi může pomoci s doporučením velikosti na základě předchozích objednávek a vrácených položek. Případně ho může nechat oblečení virtuálně vyzkoušet za pomoci vlastních fotek,” říká Antonín Hoskovec z Glami.

Foto: BublikHaus, Shutterstock.com

Online nakupování zažilo obrovský nárůst a není divu, nepřeberná nabídka, časté slevy i doprava zdarma nad kamennými obchody vítězíFoto: BublikHaus, Shutterstock.com

Revoluce módy?

Změnila pandemie a karanténa uvažování o módě? „S uplynulou pandemií mi přijde, že je vlastně na vzestupu skoro jakási anti-móda. Lidé se začali ve velkém zamýšlet nad tím, jaký má móda smysl, když z ní vyextrahujeme tu společenskou povinnost,“ míní stylista Jan Boublík.

To potvrzuje i stylistka Irena Vokrojová. „Je znát velký propad formálního oblečení, jako jsou obleky a kostýmy. Také potkáte mnohem méně žen v podpatcích. Přirozeně nyní více inklinujeme ke sportovnějšímu oblečení a volnějším střihům,“ konstatuje odbornice. A to potvrzuji i na sobě. I když chodím do kanceláře, stejně vytahuji pohodlné džíny a mikinu, k šatům zásadně tenisky. A rozhodně nejsem v práci sama.

Hlavně udržitelně

Na jedné straně tu tedy máme tu široké kalhoty, oversize mikiny, módu, kterou vyznávají hlavně zastánci generace Z a kterou dávají najevo svůj nesouhlas s kultem ženského těla. Na druhou stranu je tu ale touha módu si užít, když je příležitost. A tak se prosazují nabírané rukávy, volány, květované šaty, ženská silueta, nadýchané i zdobné prvky. Vedle tepláků je tu tedy tedy oslnivý, až lehce aristokratický trend.

Co ale platí napříč trendy je zájem o udržitelnost a lokální přístup a značky. Recyklace, férové jednání, kvalitní materiály, které déle vydrží a méně zatěžují planetu. A tak i během pandemie vznikly nové módní značky, i v Česku. Takže ať už si vyberete pohodlný trend a dáte přednost mikině, nebo si užijete krajky a zdobnost třeba na halenkách či spodním prádle, určitě si vyberete mezi spoustou tuzemských návrhářů a designérů. A to je nakonec skvělá zpráva.

Reklama

Související témata:

Načítám