Hlavní obsah

Na drink při dietě? Je lepší pivo, či víno? Ptali jsme se!

Foto: lithian, Shutterstock.com

S teplými měsíci začíná mimo jiné období výletů, dovolených, ale také otevřených zahrádek. I skalní dietářky tak někdy neodolají drinku v oblíbeném letním podniku. Jaký nápoj ale vybrat, když nechcete mít výčitky svědomí? Ptali jsme se odborníků!

Článek

Každá správná dietářka ví, že alkoholické nápoje nejsou zrovna tím nejlepším pro štíhlou linii. Nicméně v létě víc než kdy jindy to jednoho láká zajít si třeba jen po práci posedět u sklenice vychlazeného drinku. Jaký ale vybrat? Na to jsme se ptali tří odborníků!

Je menší zlo pivo, nebo víno? Na to odpovídá...

Zuzana Komůrková: „Víno je lepší volba“

„Samozřejmě, že víno bude lepší. Suché víno či vinný střik budou tou nejlepší volbou. Pokud pracujete fyzicky, tak i pivo zvládnete bez větších problémů. Ne nadarmo se říká, že je to nejlepší ionťák, i když více to platí pro nealkoholickou verzi.

Pokud si už chcete dát drink, tak bych ho doporučila jako dokonalý doplněk k výborné večeři. K rybce či salátu víno nebo střik, k české kuchyni zase spíše pivo, které pomůže s trávením tučnějšího jídla. Pozor na koktejly a tvrdý alkohol, tam asi moc pozitivního nenajdeme. (Co vybrat dietního v restauraci? Známe i nejlepší a nejhorší masa při dietě.)

Pokud přes den dodržujete pitný režim ve formě dostatečného množství vody, určitě vás jeden drink po práci nezabije. Ale pamatujte, že jde vždy o jistý kalorický příjem obsahující větší či menší procento sacharidů. Alkohol je pro tělo zátěží vždy. Můžete se uklidňovat tím, že jeho přiměřená konzumace je zdraví prospěšná, víno přece obsahuje antioxidanty, flavonoidy a kdovíco ještě. Prospěšné látky najdete určitě i v pivu, třeba vitaminy skupiny B. Ale i tak bych doporučila konzumaci s mírou, a rozhodně ne denně.“

Pavel Dvořáček: „Pivo kvůli vitaminu B“

„V první řadě bych rád podotkl, že zakazovat cokoli při dietě není dobrou cestou. Dieta by měla být součástí životního stylu a občasná sklenička alkoholu rozhodně neuškodí.

Kaloricky je však víno bohatší než pivo – 100 ml obsahuje 70 kcal, zatímco pivo kolem 50 kcal. Pokud bychom řešili vliv na zdraví, je důležité vzít v potaz to, že alkohol, ať už jakýkoli, narušuje regeneraci po tréninku. Tělo se při jeho konzumaci přestává věnovat svalové regeneraci, místo toho se zbavuje toxických látek, které vznikají odbouráváním alkoholu v játrech. (Víte, co se stane s vaším tělem, když budete pít pivo každý den?)

Osobně bych považoval za lepší pivo, jelikož obsahuje vedle sacharidů cenné vitaminy skupiny B a pivovarské kvasnice podílející se na lepším trávení. Víno však úplně neodsuzuji, jelikož je bohatým zdrojem antioxidantů a má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém.“

Monika Bartolomějová: „Dvě deci vína“

„Pokud bych měla zhodnotit po nutriční stránce, zda je lepší víno, nebo pivo, je třeba zohlednit více parametrů. Jedním z nich je energetická hodnota a množství jednoduchých cukrů, dalším pohledem může být obsah zdraví prospěšných látek, ale i zdraví neprospěšných, tedy alkoholu.

Výše zmiňované parametry se však velmi liší dle typu vína nebo piva. Všeobecně lze říci, že pivo je o něco málo kaloricky chudší, pokud srovnáváme 10° světlé pivo a bílé suché víno. Avšak ani to nehovoří pro jasnou volbu zlatavého moku. Piva totiž obvykle vypije konzument větší množství, než pokud by volil víno. Takže i v tomto případě jde především o množství. Pokud vypijete dvě velká piva nebo dvě skleničky vína, může být energetický rozdíl i 560 kJ, což odpovídá energii v jednom bílém rohlíku.

Pivo na rozdíl od vína velmi rychle zvedá hladinu krevního cukru, čímž neúměrně stimuluje slinivku k uvolňování inzulinu, což je pro naše tělo nežádoucí. Osobně tedy, pokud už musíte alkohol pít, doporučuji volit víno, a to v dávce do 2 dcl za den.“ (A my doporučujeme, aby mělo správnou teplotu!)

Jaký drink si v létě dáváte nejraději? Máme pro vás i recepty na úžasné letní domácí limonády!

ynezorPumanzeSaNyknalC