Hlavní obsah

Nezabírá vám pořádně deodorant? Víme, co děláte špatně!

Foto: gpointstudio, Shutterstock.com

Patří deodorant nebo antiperspirant k vaší každodenní kosmetické výbavě, a přesto vás občas zaskočí mokré fleky v podpaží nebo štiplavý zápach? Víme, kde zřejmě děláte chybu.

Článek

Jak je vidět a bohužel i cítit v hromadných dopravních prostředcích či na konci směny v přeplněné kanceláři, Češi mají stále v hygienických návycích rezervy. Abyste nálepku špindíry nedostaly také, přečtěte si nejčastější chyby, které možná děláte i vy!

Bojujete s potem, ten ale nezapáchá

Pocení je přirozená tělesná funkce, jejíž úlohou je chránit organismus před přehřátím při zvýšené fyzické aktivitě, stresu nebo v horkém počasí. Pot je až z 98 procent tvořen vodou, zbytek jsou minerální látky, aminokyseliny či močovina – tedy nic, co by samo o sobě zapáchalo.

Nepříjemný pach nevzniká pocením, ale přítomností mikroorganismů na kůži. „Živnou půdou bakterií jsou bílkoviny a tuky obsažené v potu produkovaném apokrinními žlázami, které se nacházejí v oblasti podpaží, třísel a v okolí bradavek. K jejich aktivaci dochází až v období puberty, což je důvodem, proč zpocené děti nezapáchají. Už od útlého věku jsou však aktivní ekrinní žlázy vylučující jen vodnatý pot,“ vysvětluje dermatoložka Lucie Růžičková Jarešová z ambulance DermaMedEst.

S dospíváním začíná pot nejen zapáchat, ale také zanechávat stopy na oblečení. Nejen mokré skvrny, ale i bílé či žluté fleky. Když totiž propocené oblečení uschne, sůl, bílkoviny a tuky v potu obsažené mohou na tkaninách zůstat viditelné. S bílými mapami si snadno poradí běžný prací prášek. Mastné a hůře odstranitelné žluté skvrny jsou důsledkem smíchaní soli a tuku z potu s hliníkem, obsaženým v přípravcích proti pocení. Pokud vás skvrny trápí, vyměňte přípravky za ty bez hliníku a především perte problematické prádlo častěji, klidně po jediném nošení. Zaschlé žluté skvrny jsou beze zbytku již v podstatě neodstranitelné.

A co dál může být špatně?

Pletete si antiperspirant a deodorant

Jestliže se potíte jen málo, postačí vám deodorant – má neutralizovat, případně parfemovanými složkami překrývat zápach. Na rozdíl od něj antiperspiranty pomáhají zmírňovat samotné pocení. Starají se o to nejčastěji hliníkové soli, které se při kontaktu s kůží mění v gelovitou hmotu a blokují potní žlázy. Jestli se hliníku obáváte pro jeho údajnou spojitost se vznikem rakoviny prsu, můžete vyzkoušet krystaly kamence či přírodní deodoranty. „Důsledným řešením pak může být i aplikace botoxu do podpaží, po níž jsou potní žlázy v této oblasti rok stlačené, a proto nefunkční,“ doporučuje Petra Řehořková z Petra Clinic.

Foto: Archiv firem

Deodorant má spíše navonět, ovšem i antiperspiranty mohou být obohacené o vonné látky. Na foto (zleva): deodorační sprej G&H Protect+, Amway, 265 Kč; intenzivní antiperspirant ve spreji, Eucerin, 199 Kč

Neholíte se

Holit, nebo neholit, to je dilema, které dnes řeší nejen ženy, ale i mnoho mužů. Pokud chcete zmírnit zápach, řešením je právě oholené podpaží. V chloupcích se totiž bakteriím náramně daří, rozkládají pot a zápach je tu. I oholená kůže se samozřejmě zpotí, ale z ní se pot po chvíli odpaří.

Místo mytí vrstvíte

Když zjistíte, že jste cílit, nanesete do podpaží další vrstvu deodorantu? Jak již bylo řečeno, nezapáchá pot, ale bakterie, které ho rozkládají. Mnohem lepší je tedy kritické místo omýt (v nouzi alespoň otřít vlhčeným ubrouskem) a až poté nanést přípravek proti pocení. Tím většinu bakterií odstraníte a se zápachem zatočíte.

Foto: Archiv firem

Vyzkoušejte, která forma antiperspirantu vám bude nejlépe vyhovovat. Na foto (zleva): antiperspirant ve spreji Dove Original, 87 Kč; kuličkový antiperspirant Invisible for Black & White Fresh, Nivea, 88 Kč

Špatně cílíte

Nejvíce se lidé potí obvykle v podpažních jamkách, kritická místa jsou ale i na dlaních a chodidlech, u žen pak v tříslech a pod prsy. V klidovém stavu vyprodukuje člověk až jeden litr potu denně, takže když nanesete antiperspirant do podpaží, tady možná flekům předejdete, ale pot si najde z těla ven cestu jinudy. Neváhejte tedy použít deodorant či antiperspirant i do jiných partií.

Foto: Archiv firem

Každému vyhovuje něco jiného, proto experimentujte s gely, krémy i tuhými přípravky. Na foto (zleva): krémový bio deodorant v kuličce Morning Haze, Urtekram, 269 Kč; gelový antiperspirant Lady Speed Stick Pro-5in1, 77 Kč

Existují různé formy přípravků proti pocení, vyzkoušejte je. Vybírejte podle toho, co vám nejlépe sedí a nejspolehlivěji funguje, ale také podle místa, kam hodláte přípravek nanést. Na chodidla je ideální sprej nebo zásyp, dlaně zas natřete krémovým přípravkem, který se lépe vstřebá a nezanechává na pokožce lepivý pocit nebo viditelný povlak. Pod prsa se hodí antiperspirant ve spreji, některé značky dokonce mají v portfoliu takové, které nezanechávají bílé skvrny na oblečení.

S běžnými přípravky se raději vyhněte citlivé oblasti hlavy i intimním místům – tam zkuste s pocením bojovat jinak. Třeba na obličej volte místo hutného denního krému ty s lehčí, gelovou texturou, nebudete se tolik potit. Také zahoďte syntetické spodní prádlo a nahraďte ho bavlnou, problém s pocením v citlivých partiích tím rychle vyřešíte – anebo si pořiďte přípravky určené právě sem.

Foto: Archiv firem

Na problematická místa naneste speciální přípravky. Na foto (zleva): intimní deodorant ve spreji s nízkým pH, FemFresh, 100 Kč; deosprej na nohy Fusspunkt, 159 Kč

Nevíte, s kým máte tu čest

Říkáte si, že žádný složitý příbalový leták přípravky proti pocení nepotřebují? Prostě stačí ráno nastříkat či natřít do podpaží a jde se? Většina přípravků takto skutečně funguje, ale ne všechny. Některé je nutné aplikovat večer po osprchování, než jdete spát, jiné se nanesou, nechají chvíli působit a poté omyjí. Podívejte se raději, jaký produkt máte právě vy.

Foto: Archiv firem

Některé produkty je třeba nanést před spaním, aby se účinná látka mohla v noci, kdy je tělo v klidu, lépe vstřebat do pokožky. Na foto (zleva): Rexona Maximum Protection, 160 Kč; Perspirex Comfort Roll-on, 320 Kč

Mylně identifikujete zdroj zápachu

Lidské tělo reaguje pocením nejen na horko a tělesnou zátěž, ale také na stres, hormonální změny, obezitu a silné emoce. Roli hraje i alkohol, kouření a pozor je také třeba dávat na pikantní jídla a suroviny (česnek, cibule) – pocení sice nezhoršují, ale jsou v potu výrazně cítit. Jestli vás sužuje právě tohle, je namístě zdroj zápachu odstranit (změnou jídelníčku) či v krizových situacích zvýšit důraz na hygienu.

Cítit můžete být i v případě, že užíváte léky, trápí vás hypoglykemie, nemoci štítné žlázy, virová či bakteriální infekce nebo nádorová onemocnění. Zpozorněte, jestliže se vaše pocení vymyká normálu, a to jak v množství, tak v situacích i místech, kde se potíte. „Pokud se objevuje například noční pocení nebo návaly tepla, mohou tyto změny signalizovat některá onemocnění. Při nadměrném pocení je potřebné stav zkonzultovat s praktickým lékařem, popřípadě kožním specialistou,“ upozorňuje Lucie Růžičková Jarešová.

Co pomáhá proti pocení vám?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek