Hlavní obsah

Používáte správně opalovací krémy? Známe nejčastější chyby!

Foto: bbernard, Shutterstock.com

Bez opalovacího krému se v létě neobejdete. Měl by být součástí každodenní péče o pokožku. I ve městě, kde sluníčko pálí úplně stejně. Používáte jej ovšem správně? Tohle jsou nejčastější chyby!

Článek

Dneska to tolik nepálí, tak se namažu jen desítkou, nohy možná ani mazat nebudu, ty se nespálí, už jsem se mazal ráno, to stačí…. Poznáváte se také v těchto větách? Tak zbystřete. V touze po výrazném opálení totiž často zapomínáte na svoje zdraví, které je přednější, a sílu škodlivého slunečního záření berete na lehkou váhu. Přitom případů rakoviny kůže přibývá. Pořádně se natírejte a vyvarujte se následujících chyb. Neděláte je náhodou také?

1. Mažete se až na sluníčku

Zásadní pravidlo pro používání opalovacích přípravků zní: Mažte se nejméně 20 minut před pobytem na slunci. Většina lidí si totiž krém aplikuje až po příchodu k vodě, to už je pozdě. Pravda ale je, že mezi bio značkami najdete i krémy s minerálními filtry, které vám zaručují, že čekat nemusíte, a že vás chrání ihned po aplikaci. Krém by měl být ale ideálně nanášen ve dvou vrstvách, co nejvíce rovnoměrně, aby se při druhé aplikaci ochránila i zapomenutá místa.

„Velmi důležité je, kolik krému na tělo nanesete. Doporučené množství je dva miligramy na jeden centimetr čtvereční kůže. V praxi vyplýtváme na celé tělo průměrné dospělé osoby asi šest čajových lžiček krému. Použijete-li jen polovinu doporučeného množství, sníží se úroveň ochrany o dvě třetiny,“ vysvětluje dermatoložka Zuzana Macková z Perfect Clinic Dermatology.

2. Nechráníte se ve městě 

Škodlivou součástí slunečního záření je ultrafialové záření, známé pod zkratkou UV, přičemž nejznámější jsou UVA a UVB záření. Zatímco UVA má na svědomí zejména stárnutí kůže, UVB narušuje DNA pokožky a může zapříčinit rakovinné bujení. Před oběma typy je ale možno chránit se krémy s filtry. A to nejen při opalování, vybírat byste měli i kosmetiku s UV filtry.

„Denní krémy s UV filtry zabraňují takzvanému fotoagingu, tedy stárnutí pleti způsobené sluncem. Nejsou ovšem záležitostí pouze léta, UVA záření působí po celý rok a dokonce i když je pod mrakem. Ničí kolagenová a elastinová vlákna, pleť je pak povislá a začínají se tvořit vrásky. Pokud máte typ pleti, která má tendenci k tvorbě pigmentových skvrn, denní krémy s UV ochrannou jsou naprostou nutností,“ uvádí Jana Štěpánková, kosmetická poradkyně značky Ryor.

3. Používáte nízký faktor

Při výběru sledujte číslo ochranného faktoru  (SPF), které ukazuje, jak dlouho je kůže chráněná před vlivem slunce. Důležité je znát i číslo fototypu vaší pokožky. Pokud jste fototyp I, tedy máte nejsvětlejší kůži, určitě používejte nejvyšší faktor SPF 50+. Od fototypu II a výše už lze používat i SPF 30.

„Při výběru opalovacího krému či kosmetiky s UV faktorem řešíme hlavně číslo SPF. Jen málokdo ale ví, že toto číslo nás chrání pouze před jedním ze dvou škodlivých typů slunečního záření. Většina přípravků se ohání SPF faktorem, který je ukazatelem ochrany před UVB paprsky. Musíme se ale chránit i před UVA zářením, které je zrádnější a pronikne i sklem. Na opalovacích krémech je značeno PA++++,“ upozorňuje doktorka Lucia Havlíková z Pure District.

Foto: RossHelen, Shutterstock.com

Při výběru opalovacích krémů sledujte nejen SPF, ale i ochranu proti UVA záření, která je označena PA++++

4. Namažete se jen ráno

Namažete se opalovacím přípravkem před příchodem k vodě, ale pak už to neřešíte? Vaše pokožka to určitě pocítí. Je dobré ji totiž během dne mazat průběžně. Záleží na době pobytu na slunci a také na citlivosti vaší kůže. Nejvíce je na to potřeba dbát zvláště u dětí.

„Ochrannou vrstvu je vhodné obnovit zhruba každé dvě hodiny, nejen po koupání, nebo když se více zpotíme. Krém může být z pokožky setřen také ručníkem, pískem, při slunění na dece či na lehátku,“ upozorňuje dále Zuzana Macková a dodává, jak je důležité používat krémy voděodolné, neboť UV záření proniká i pod vodu.

5. Vynecháváte důležitá místa

Při opalování, především v dovolenkových destinacích, myslete na to, že sluníčko je ostřejší, a proto je potřeba dbát i na místa, která si běžně nemažete. Pozornost tak věnujte citlivým partiím těla, jako jsou uši, rty, nárty i chodidla a někdy také pěšinka. Tu lze ochránit nejlépe pokrývkou hlavy. Nepodceňujete však ani hřbety rukou a hlavně okraje a záhyby kolem plavek. Na citlivá místa skvěle funguje do města i malá ochranná tyčinka.

Foto: archiv firem

Lehké krémy s SPF 30 jsou určené k ochraně před škodlivým UVA a UVB zářením. Na foto (zleva): Ryor, 170 Kč; Weleda, 399 Kč

Foto: archiv firem

Tyto krémy jsou velmi lehké a dobře se roztírají. Jsou určené na tělo. Na foto (zleva): Eucerin, 535 Kč; Mádara (prodává Biooo), 597 Kč

Foto: archiv firem

Na citlivé partie, jako je nos, uši a rty se vám budou hodit ochranné tyčinky. Na foto (zleva): La Roche-Posay, 240 Kč; Avene, 267 Kč

Foto: archiv firem

Ideální na cesty i do města je například opalovací zmatňující krém či krycí BB krém, který se nanáší labutěnkou. Oba mají SPF 50. Na foto (zleva): oboje Whamisa, 945 Kč; 1395 Kč

Ale co když si krém doma zapomenete a sluníčko vás zastihne nepřipravené? Pak se vám budou hodit naše babské rady. Lepší než nic.

ynezorPumanzeSaNyknalC