Hlavní obsah

Proti infarktu, cukrovce i vysokému tlaku aneb Vyběhejte si roky života navíc

Foto: s4svisuals, Shutterstock.com

Víte, jak může vaši kondici i život zlepšit obyčejný běh? Podle zahraničních studií vám pravidelné běhání přidá léta a sníží riziko předčasného úmrtí! Přitom ale vůbec není nutné běhat maraton. Stačí i indiánský běh.

Článek

Běhání vám přidá nejen na fyzickém, ale i na duševním zdraví. Zlepšuje vysoký tlak, posiluje imunitu, je dobrou prevencí proti nemocem srdce, účinně bojuje proti diabetu, a dokonce pomáhá i k vyléčení závislostí, jako je například kouření. Nezáleží přitom ani tak na počtu uběhnutých kilometrů nebo na rychlosti. Podmínkou je systematičnost.

Pravidelnost – cesta k úspěchu

Podle dánských vědců mají rekreační běžci riziko srdečního infarktu a předčasného úmrtí vůbec nižší až o 63 procent. Výzkum ukázal, že běh pomáhá kromě výrazné redukce váhy k prevenci nejrůznějších civilizačních nemocí, jako je rakovina prsu nebo tlustého střeva. Posiluje i paměť a účinně bojuje proti depresi.

Chcete-li zapracovat na zdravém srdci, veselejší mysli i na linii, pak je velmi důležité správně si rozvrhnout trénink! Vyběhnout například pětkrát týdně na pouhých 30 minut je pro zdraví mnohem lepší než jednou týdně vyrazit na dvě hodiny.

Nic se nesmí přehánět

Abyste pro sebe z běhu mohli vytěžit co nejvíc, hýbejte se často, pravidelně, ale střídmě a s ohledem na své potřeby.

„Budete-li trénovat příliš tvrdě a především dlouho, můžete tím některé pozitivní účinky běhu degradovat. Vlivem dlouhodobé nadměrné zátěže se rychleji opotřebovávají kloubní chrupavky, mohou se vytvořit výrůstky na kostech na namáhaných částech těla, dochází k výraznějšímu úbytku svalové hmoty a podobně. Z krátkodobých poškození jsou to v létě přehřátí, v zimě až omrzliny, dehydratace, únavové zlomeniny, natažení svalů, krvavé puchýře a často i kolaps z celkového vyčerpání,“ varuje Kateřina Hollerová, hlavní trenérka fitness pro ženy Contours.

Foto: serdjophoto, Shutterstock.com

Běh i rychlá chůze jsou prevencí mnoha nemocí

Ideální běh? Indiánský

Odrazuje vás, že nevydržíte běhat v kuse? Tím se vůbec nezabývejte a vyrazte. „Pro začátečníky je skvělou variantou indiánský běh, kdy se střídá lehký běh s chůzí. Nemusíte hned uběhnout deset kilometrů, důležité je mít z pohybu radost. Výhodou běhu, především v přírodě, je okysličené tělo, což napomáhá správné cirkulaci krve, zlepšuje imunitní systém, vyplavuje endorfiny, vyčistíte si mysl, získáte skvělý pocit a v neposlední řadě i štíhlejší a pevnější tělo,“ říká Veronika Jandová, trenérka, cvičitelka a poradkyně pro zdravý životní styl.

Prodlužuje život a snižuje cholesterol

Zdravotní benefity běhání jsou neoddiskutovatelné. Člověk hubne, snižuje stres, zlepšuje kardiovaskulární systém, a dokonce si snižuje i hladinu cholesterolu v krvi a normalizuje krevní tlak. Pravidelný běh proto funguje jako prevence i lék. Je však důležité znát svou míru a vždy se ohlížet na svůj zdravotní stav. Lidé s oslabenou imunitou, špatnými klouby nebo ti, kteří jsou náchylní k různým zraněním, by se vždy měli ohlížet na své možnosti a nedávat si příliš vysoké cíle.

„Při velmi dlouhých běžeckých distancích může docházet k poškozením, která jsou jak akutní, tak chronická. Různé extrémní závody či dlouhé běhy nejsou pro každého a tady už neplatí sportem ku zdraví na sto procent. Přesto všechno však běh má na člověka pozitivní vliv. Podle studií bylo dokonce zjištěno, že běžci žijí v průměru o tři roky déle než lidé, kteří vůbec neběhají,“ uzavírá Kateřina Hollerová.

Vyběhli jste už letos na jaře, nebo běháte po celý rok?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama