Článek
Jak poznat, že vám volá někdo, kdo vás chce okrást? Není to jednoduché, podvodníci jsou mazaní a jejich podvodné telefonáty mají velmi propracované metody. Umějí v lidech vzbudit důvěru nebo strach a dotlačit je k okamžité reakci. Existuje proti tomu nějaká obrana?
Jak probíhá podvod
Podvodníci vám zavolají a naservírují vám historku, na jejímž konci je výzva, abyste jim sdělili citlivé údaje: nejčastěji jim jde o číslo karty, číslo účtu a přihlašovací údaje. „Žádný bankéř ani žádná instituce po vás nikdy nebudou po telefonu tyto údaje chtít. Ani Česká národní banka, za jejíž pracovníky se podvodníci mnohdy vydávají. Přihlašovací údaje do bankovnictví, autorizační kód, heslo, údaje z karty, tedy číslo karty, platnost a CVC kód, po vás nikdy nikdo nebude požadovat sdělit po telefonu. Pokud je tedy někdo bude chtít, ihned hovor ukončete a nesdělujte mu je,“ důrazně varuje Petr Zíma, manažer České spořitelny pro klientskou bezpečnost.
- Máte-li jakékoli podezření, ukončete hovor a kontaktujte zákaznickou linku banky či instituce. Nikdy nevolejte zpátky na číslo, které vám volalo!
Vydávají se za bankéře i policisty
Častou záminkou volajících je, že váš účet byl napaden, že z něj má odejít podezřelá platba nebo že museli zastavit odesílání vašich plateb. „Podvodníci sázejí na moment překvapení a snaží se vyvolat obavu ze ztráty finančních prostředků. Bohužel, lidé v úleku ze ztráty peněz často podlehnou a předají informace, které za normální situace pečlivě střeží,“ vysvětluje ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.
- Volající se mohou představit i jako policisté: ale ani ti nemají právo po vás takové informace vyžadovat, natož po telefonu!
Podvodné zprávy
O peníze můžete také přijít poté, co zareagujete na podvodnou zprávu: ať už formou SMS, nebo poslanou přes sociální sítě nebo WhatsApp. Může vás vyzvat k zaslání údajů k účtu či kartě. Falešná SMS může stát tisíce korun. Co dělat, když jste naletěli?
- Postup by měl být stejný: nereagujte a ověřte si to na zákaznické lince banky či instituce.
Pozor na zprávy od dopravců
Podvodníci se mohou vydávat i za dopravce, například Českou poštu. Pošlou vám nejprve zprávu, že nemohli doručit balíček, protože vás nezastihli doma, byla uvedena neplatná adresa nebo byla zásilka ze zahraničí pozastavena kvůli nezaplacené dani. Součástí zprávy bývá odkaz, který máte rozkliknout a vyplnit tam žádost o náhradní doručení. „V rámci ní jsou i platební údaje, které poslouží k tomu, aby se podvodníci dostali na váš účet a připravili vás o peníze,“ varuje Eduarda Hekšová.
Obdobně podvodníci postupují i při rozesílání falešných e-mailů. Zde jsou navíc informace doplněny o logo či grafiku dotčené doručovatelské služby, což zprávě dodává na důvěryhodnosti a spotřebitele může snadno zmást.
Jak se bránit internetovým podvodům
Chcete se ubránit podvodným telefonátům a zprávám? Musíte mít jasno o těchto základních věcech:
- Jste si jisti, že víte, kdo vám volá nebo píše a odkud je? Při sebemenším podezření si to ověřte nikoli voláním zpět, ale na zákaznickou linku.
- Existuje důvod, proč vám údajný bankéř či doručovatel volá nebo píše? „Pokud nečekáte balíček nebo nevyjednáváte s bankou třeba úvěr či jinou službu, doručovatelé či banka zpravidla nebudou mít mnoho důvodů vás kontaktovat,“ říká ředitelka dTestu Eduarda Hekšová. Buďte proto nedůvěřiví a nesdělujte citlivé údaje.
- Máte podezření, že vám volající lže? Vyptávejte se, chtějte odpovědi a dávejte pozor na případné nesrovnalosti.
- Myslíte si, že vám volal podvodník? Předejte jeho telefonní číslo policii a popište svou zkušenost.