Článek
Vybílený účet, to je zkušenost, o kterou rozhodně nikdo nestojí. Stát se to může hned z několika důvodů - a všechny by si šlo s trochou opatrnosti pohlídat. Čeho se vyvarovat a co dělat, pokud by se to přece jen stalo?
Falešný bankéř
Někdo vám zavolá a představí se jako bankéř, který vás chce varovat, protože váš účet byl napaden. Poradí vám tedy, abyste peníze převedli na jiný, bezpečný účet do doby, než se vše vyřeší. Záhy vám zavolá další podvodník, jenž se vydává za policistu, a historku podpoří. Mnozí takovému tlaku podlehnou a opravdu peníze převedou. Jako „bonus“ získají podvodníci většinou i vaše osobní údaje, které mohou kdykoli také zneužít.
Jak se bránit? „Rozhodně po telefonu nikomu nesdělujte své citlivé údaje ani bezpečnostní údaje patřící k vašemu účtu nebo kartě a přístupové údaje k online bankovnictví! Také nikdy nesdělujte ani nepřeposílejte bezpečnostní či autorizační kódy, které vám někdo poslal formou SMS. Neposkytujte nikomu vzdálený přístup do vašeho počítače. Pokud máte jakékoli pochybnosti, zavěste a ověřte si vše ve své bance,“ radí Petr Zíma, manažer České spořitelny pro klientskou bezpečnost.
Banku okamžitě oslovte i v případě, že jste podvodníkům už naletěli, a měli byste vždy kontaktovat také policii, a to i poté, co se podvodníkům podařilo vás obrat. Připravte se ale na jedno - jestliže na podvod naletíte a své peníze pošlete z vlastního rozhodnutí na účet, byť falešný, banka vám peníze nevrátí. Bohužel nelze ani spoléhat na to, že policie podvodníky dopadne a vrátí vám je oni. Proto je nejdůležitější ostražitost předem.
Špatné zadání
Může se stát, že se spletete při vypisování čísla účtu, kam chcete poslat peníze, a pošlete je jinam nebo při vypisování částky dáte číslici navíc a místo tisícovky odešlete třeba 10 000 Kč. Co s tím?
První případ se stává výjimečně, protože systém čísla účtů eviduje a poslat peníze na neexistující nedovolí nebo je automaticky vrátí. Jestliže se ale při překlepu trefíte do existujícího účtu, měl by nečekanou částku jeho majitel zjistit a vrátit ji. Jestliže to neudělá, požádejte banku o pomoc s oslovením banky příjemce. Cílem by mělo být ho požádat o vrácení. Jestliže nevyhoví, obraťte se na právníka. To ale bude stát peníze - ostatně i banka si za to může účtovat poplatek.
Chargeback neboli vrácení peněz
Objednali jste si něco na e-shopu, zaplatili kartou a zboží nedorazilo a teď e-shop nereaguje na vaše urgence? Obraťte se na banku a požádejte o tzv. chargeback, tedy reklamaci zaúčtované platby kartou. Vaše banka může u banky obchodníka dojednat vrácení peněz. Chargeback nabízejí všechny banky a vydavatelé karet zdarma.
Podvody na internetových bazarech
Naletět můžete, i když nakupujete, a dokonce i když prodáváte na internetových bazarech. „Když reagujete na nabídku, pošle podvodník formou SMS nebo e-mailu odkaz na falešnou webovou stránku, přes kterou máte za zboží zaplatit. Když do ní zadáte citlivé údaje k účtu, otevřete jim ho a můžete přijít o všechno, co tam máte. V druhém případě podvodníci předstírají zájem o zboží, ale požadují zaplacení jistiny a falešnou platební bránu vydávají za úschovnu peněz, kterou má ve správě daný online bazar. Efekt je stejný - zjistí vaše údaje a přijdete o peníze,“ varuje Radek Jizba, expert z výzkumného týmu pražské pobočky společnosti Eset.
Jak se bránit? „Je potřeba se zamyslet nad celou situací a nenechat se zatlačit do vyzrazení citlivých údajů či potvrzení nesmyslných transakcí. Kupující k zaslání transakce nikdy nepotřebuje informace z vaší platební karty, včetně PINu. Vždy by mu mělo stačit číslo vašeho účtu,“ dodává Ondřej Kapr, rada odboru hospodářské kriminality Policejního prezidia ČR.