Hlavní obsah

Přišly vám vysoké zálohy za energie? Ozvěte se dodavateli, mlčení se považuje za souhlas

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Reklama

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud odebíráte elektřinu a plyn, pak se i vás týkají pravidelné zálohy, které vám dodavatel vypočítá. Jak vysoké by měly být a můžete je upravit dle vlastní potřeby?

Článek

Většina domácností posílá svému dodavateli energií každý měsíc zálohu a s napětím očekává následné roční vyúčtování. V posledních měsících se tato částka většinou zásadně zvedla a stala se jedním z největších rodinných výdajů. Co když vám přijdou až moc vysoké?

Kdo určí výši záloh?

Většina lidí akceptuje výši záloh, kterou jim při vyúčtování navrhne dodavatel. Jeho cílem je, aby dle spotřeby nastavil měsíční splátky tak, aby na konci dalšího období nevznikl ani moc vysoký nedoplatek, ani přeplatek. Tedy tak by to mělo v ideálním případě být. Někdy ale může mít spotřebitel pocit, že jeho peníze leží zbytečně na účtech energetických společností, které s nimi mohou volně disponovat, a tak od svých klientů vlastně dostávají bezúročnou půjčku. V takovém případě by měl s dodavatelem začít komunikovat a výši záloh upravit.

Dodavatel nemá právo zvyšovat zálohy, pokud k tomu není důvod. Ten je ale v současné době v podstatě skoro vždy – vzhledem ke zvyšujícím se cenám elektřiny a plynu. I tak ale o výši záloh můžete diskutovat. Hlavně v případě, že máte fixované ceny, zvyšování cen by na vás nemělo tak razantně dopadat.

Jak vypočítat výši zálohy?

Výše zálohy by měla vycházet z vaší spotřeby a ceny energie. Můžete přitom zohlednit třeba fakt, že jste přešli na jiný druh vytápění, které by mohlo náklady snížit, zateplili jste nebo se jinak postarali o úsporu při topení… Na druhou stranu se mohla domácnost rozrůst o dalšího člena, mohli jste si pořídit nový spotřebič, který odběr zvýší. Prostě ve hře je víc faktorů, na které je dobré myslet.

Mnoho domácností preferuje vyšší zálohy, se kterými měsíčně počítají, než pak najednou někde v rezervách hledat mnohatisícovou částku na vyrovnání nedoplatku při vyúčtování, která je svou výší zaskočí.

Foto: Anucha Tiemsom, Shutterstock.com

Pokud vám dodavatel stanoví zálohy a vy se neozvete, považuje se to za souhlasFoto: Anucha Tiemsom, Shutterstock.com

Co když jsou zálohy moc vysoké?

V dnešní době asi nikdo nečeká, že dojde ke snížení záloh, ale zase nemusí růst raketově. Jestliže máte pár let stejnou spotřebu a při započítání zastropovaných cen a nákladů na dodávku energií dojdete k zásadně odlišné částce, která by mohla jako záloha stačit, zavolejte svému dodavateli a proberte to s ním. Chtějte vědět, proč vám nastavil vyšší částku, než by podle vás bylo adekvátní

„Zákazníkům umožňujeme, aby si výši záloh do určité míry snížili. Zálohy stanovujeme na základě minulé spotřeby, takže pokud zákazník například v mezičase zateplil dům, nebo šetří a snižuje spotřebu, není problém zálohy upravit. Hlavní ovšem je, aby v případě pochybností s námi zákazník aktivně komunikoval,“ říká Alice Horáková, tisková mluvčí Skupiny ČEZ.

Jestliže si myslíte, že dodavatel zálohy stanovil až neoprávněně vysoké nebo s vámi o tom nekomunikuje tak, jak si představujete, můžete se obrátit i na Energetický regulační úřad (ERÚ). Stížnosti na vyúčtování u něj přibývá. „Stížnosti spotřebitelů sice míří na zálohy, když se jich ale doptáváme, zpravidla skončíme u problémů s cenou. Typicky jde o její navýšení, které dodavatel například řádně neoznámil,“ říká Ladislav Havel, člen Rady ERÚ. Pokud jde o stížnosti vysloveně jen na výši záloh, pak jich bylo do konce třetího čtvrtletí jen šedesát a jen v devíti z nich dodavatel pochybil ve výpočtu.

Musím platit zálohy?

Pokud vám dodavatel stanoví zálohy a vy o nich nejednáte, považuje se to za souhlas, pak byste je měli platit včas a v řádné výši – tak to je součástí smlouvy o dodávce energií. Jestliže platit nebudete, může po vás pak dodavatel požadovat například kompenzaci nákladů spojenou se zasíláním upomínek nebo i smluvní pokutu, úroky za zpoždění s platbami a podobně. To byste měli najít ve smlouvě, kterou jste s dodavatelem uzavřeli.

A co když se zákazník dostane do finanční tísně a úhrada záloh je pro něj problém? I v tomto případě je potřeba obrátit se na dodavatele, dodavatelé jsou většinou schopni nabídnout splátkový kalendář. Pomoc hledejte také na Úřadu práce a zjistěte, zda máte nárok na pomoc s úhradou nákladů na bydlení. Podrobnější postup si přečtěte také na Seznam Zprávách.

Reklama

Načítám