Hlavní obsah

Tekuté kalorie: Kolik toho můžete na party vypít, abyste (moc) nepřibrali?

Foto: AS Inc, shutterstock.com

Dopracovat se ke štíhlé linii bývá fuška. Brzdou jsou i večírky, kde opojné nápoje tečou proudem

Pití alkoholu je v dnešní době takřka společenskou nutností a symbolem zábavy. Při hubnutí ale znamená stovky kalorií navíc. Tohle byste měli vědět, než vyrazíte na party.

Článek

Tekuté kalorie jsou zrádné. Během chvíle jich do sebe můžete dostat velké množství, aniž byste si to vůbec uvědomili. Nebezpečný je v tomhle ohledu hlavně alkohol. Už jen fakt, že se řadí mezi návykové látky, napovídá, že nejde o nic, co by tělu prospívalo. Jeho výživové hodnoty jsou téměř nulové, a energetická hodnota naopak vysoká.

Stimulátor chuti k jídlu

V organismu nadělá alkohol pěknou paseku. Nadměrně zatěžuje játra, a tím jim znemožňujete plnit ostatní funkce, jako je například zásobování krve glukózou. Jeho konzumace tedy vede k poklesu hladiny krevního cukru, čímž vzniká pocit hladu.

„Kromě vysokého glykemického indexu je alkohol při redukci váhy nevhodný rovněž kvůli opojnému efektu, který povoluje uzdu vůli. Snadno vás dožene ke konzumaci věcí, které byste za střízliva vůbec nevzali do úst,“ upozorňuje nutriční terapeutka Jana Vaňková, DiS.

Časté tvrzení, že alkohol usnadňuje spalování tuků, je nesmyl. Tělo sice rozehřívá, ale jeho účinek je zcela opačný. Metabolismus tuků zpomaluje.

Foto: Nejron Photo, shutterstock.com

Jestlipak víte, že dvojka vína má stejný obsah kalorií jako jedna porce pizzy a půllitr piva rovná se párek v rohlíku?

Víkend dietě nesvědčí

Největším nebezpečím pro hubnoucího jedince jsou víkendy. Většina účastníků studie provedené ve Velké Británii se shoduje, že během pracovních dnů je pro ně snazší hlídat si jídelníček než o víkendu, kdy vyrážejí do společnosti. Popíjení je dělá hladovějšími, snižuje vůli a vyvolává chuť na tučná jídla, jako jsou pizza nebo chipsy.

Na likéry pozor

Foto: Pressmaster, shutterstock.com

Kokejly jsou zrádné v tom, že jsou účinky alkoholu „zředěné“, takže jich kliďánko vypijete víc

Dietě neškodí všechen alkohol stejně. Některé nápoje jsou na tom co do počtu kalorií hůře a některé lépe. „Obecně jsou nejkaloričtější destiláty a likéry. Míchané drinky mají v přepočtu na 100 ml sice méně kalorií, ale zato jich obvykle víc vypijete. Občasná konzumace bílého suchého vína či vinného střiku by figuru pokazit neměla,“ uvádí Jana Vaňková.

Světová zdravotnická organizace s ohledem na zásady zdravé výživy doporučuje konzumovat alkohol pouze příležitostně a jeho příjem omezit na maximálně 20 gramů denně, což odpovídá zhruba půllitru piva nebo dvěma deci vína.

Tipy do společnosti

Pro někoho mohou být vyhovující alternativou nealkoholická vína, která uspokojí chuťové pohárky bez nežádoucích účinků na organismus. „Nealkoholická vína obsahují polyfenoly, které mají antioxidační účinky, působí protizánětlivě a také ochraňují kardiovaskulární systém,“ shrnuje Radek Pech ze společnosti Free wine.

Pokud vás trápí kila navíc, ale stále se chcete ve společnosti bavit, alespoň zpomalte. Ke každému pohárku něčeho ostřejšího si objednejte také sklenici vody. Do tašky si přibalte kousek ovoce nebo zdravou tyčinku. Až vás přepadne noční hlad, je dobré mít po ruce zdravější variantu. Pití se vyhnete úplně, když se zhostíte úlohy řidiče.

Dopřáváte si alkohol i při hubnutí?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek